Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Mistrz i Małgorzata [RECENZJA]

Dodano: /

Gdyby tak muzyka mogła zostać idealnie odzwierciedlona słowami, muzyczny motyw przewodni spektaklu Cezarego Ibera, jego transowe brzmienie pobudzające ostrością jest dopełnieniem tego co zobaczą widzowie, kiedy po raz pierwszy przed ich oczami stanie świta Wolanda.

Zanim jednak w pełni zabrniemy do świata nadrealizmu Bułhakowa i skradzionej głowy Berlioza, na kilka krótkich chwil zatrzymajmy się przy aranżacji sceny. Cechuje ją przede wszystkim dynamizm i symbolika o dość wystudzonym wydźwięku, co w przełożeniu na całokształt przedstawienia pozostawia dużą dozę swobody działającej z korzyścią na doznania odbiorcy. Opisywany zabieg może wynikać w głównej mierze z mnogości poruszanych wątków, ale o tym później.

Na deskach „Siemaszki”  pojawia się konstrukcja przypominająca szklaną wystawę. Została ona umieszczona na końcu sceny i służy jako tymczasowy dom tytułowego Mistrza, co w połączeniu z odpowiednio prowadzonym światłem staje się dla publiczności sferą, po części wyjętą z pozostałej części sceny, bezsprzecznie dodając do całej historii sentymentalną nutę utraconej przeszłości, która notabene zostaje uzupełniona aktorstwem i tonem głosu Adama Mężyka.

Czas przejść do zasadniczej części całej opowieści. Arcydzieło Michaiła Bułhakowa cechuje mnogość wątków i symboli, pod tym względem „Mistrz i Małgorzata” w interpretacji Ibera nie ustępuje pola pierwowzorowi. Reżyser sumiennie przywołuje znaczną część wątków w sposób zhermetyzowany, pozwalając poznać smak każdego z nich i robi to na tyle hipnotyzująco, że nie sposób nie odnieść wrażenia zaginanej czasoprzestrzeni, bo choć całość trwa ponad trzy godziny, to i tak czas przecieka przez palce, a sam spektakl ani na moment nie traci pierwotnej esencji, skupiającej uwagę widza.

Co należy wyraźnie zaznaczyć, to fakt że mamy do czynienia zarówno z wątkiem moskiewskim, który dzieli spektakl na dwie części: pierwsza poświęcona perypetią Wolanda i druga skupiająca w sobie szczegółowo wątek miłosny Mistrza i Małgorzaty oraz wątek jerozolimski przedstawiający historie „graną” przez lalki. W trakcie scenicznej żonglerki wątkami, klimat każdej z nich wyróżnia się wyraziście, kiedy na scenie pojawia się Woland, natychmiastowo pojawia się swego rodzaju nadnaturalne szaleństwo, gdy mowa o Mistrzu i Małgorzacie dopada nas realizm i tęsknotę, a w przypadku Poncjusza Piłata czuć po prostu historyczny patos.

Dla wszystkich fanów rosyjskiej mody lat 30. XX wieku mam złą wiadomość: w spektaklu Siemaszki została ona ograniczona do minimum i jest w tym pewien klucz. Nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że dialogi, gesty i w końcu sama gra aktorska jest niejako odzwierciedleniem ich ubioru. Mówiąc w skrócie symbolizuje daną interpretacje osobowości.

Pozwolę sobie ponownie nawiązać do podziału spektaklu na dwie części. Wrażenia jakie pozostawia po sobie pierwsza część są niebywale barwne i żywe, zresztą źródłem tych odczuć jest w głównej mierze kreacja Wolanda, granego gościnnie przez Krzysztofa Boczkowskiego, na co dzień występującego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Możemy zatem stwierdzić śmiało, że na rzeszowskiej scenie pojawia się prawdziwy szatan, z całą swoją złowrogą chytrością i magnetycznym uśmiechem. Towarzyszy mu świta, w której mimowolnie wyczuwamy pewną więź, która istnieje również pomiędzy kreacjami literackimi Bułhakowa.

W drugiej części scena w głównej mierze należała do „naszej” Małgorzaty i choć dobrze znana rzeszowskiej publiczności Dagny Cipora swoją grą przywołała wiele nostalgicznych westchnień, prezentując bezsprzecznie spójność pomiędzy kreacją sceniczną i literacką, to w dalszej części, kiedy ukazana jest jej relacja z Wolandem, kiedy na scenie pojawia się zupełna nagość, pojawia się również przeświadczenie, że do pełnej swobody niezbędnym może okazać się czas spędzony „w roli”. Nie zmienia to jednak tego, że Małgorzacie należą się owacje na stojąco, chapeau bas!

Rafał Bolanowski

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Letnia Scena Teatru Przedmieście

Plenerowy pokaz spektaklu "Kiedyś Ci opowiem..."

Teatr Przedmieście zaprasza na spektakl "Kiedyś Ci opowiem...", który odbędzie się 13.07.2024 o godz. 20.00 w ramach Letniej Sceny Teatru Przedmieście. Widowiko będzie można zobaczyć na placu przed siedzibą teatru.

Aktualności

Spotkania autorskie w Ogrodach Bernardyńskich. Start już w najbliższą niedzielę

„Letnie Ogrody Literackie” to kolejna odsłona znanego już rzeszowianom i lubianego cyklu plenerowych spotkań autorskich odbywających się w zielonej przestrzeni Ogrodów Bernardyńskich. W niedzielne popołudnia lipca, sierpnia i września 2024 roku Ogrody...

Aktualności

Jam session na Skwerze Kultury: wystąpi Kolektyw Trzecie Ucho

Część wakacyjnych wydarzeń organizowanych przez Rzeszowskie Piwnice odbędzie się w plenerze. Jednym z nich są muzyczne improwizacje na Skwerze Kultury. W ramach projektu, w czwartek wystąpi Kolektyw Trzecie Oko, złożony z muzyków...

B-Day Rzeszów

Muzyka jazzowa zabrzmi w parku im. Władysława Szafera na os. Słocina

Z okazji obchodzonych w tym roku 670. urodzin miasta Rzeszowa, Rzeszowski Dom Kultury przygotował dwa niezwykłe i klimatyczne koncerty, które odbędą się w urokliwym miejscu, tj. w Parku im. Władysława Szafera na...

Pikniki rodzinne i kino plenerowe

Będzie się działo na rzeszowskich osiedlach. Rusza wakacyjny cykl „Z uśmiechem w przyszłość”

Pikniki rodzinne z atrakcjami oraz seanse filmowe pod gołym niebem to wakacyjne propozycje przygotowane przez Rzeszowski Dom Kultury oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzeszowie w ramach cyklu „Z uśmiechem w przyszłość”....

Jazzowy lipiec w Rzeszowie

Toast Urodzinowy dla Tomasza Stańko i wydarzenia towarzyszące

W tym roku po raz szósty odbędzie się wydarzenie celebrujące twórczość pochodzącego z Rzeszowa wybitnego trębacza jazzowego Tomasza Stańko, Honorowego Obywatela Miasta Rzeszowa oraz autora Hejnału, który codziennie wybrzmiewa z rzeszowskiego ratusza.

Aktualności

Na scenie i w plenerze. 7. Festiwal Teatralny „Buda Jarmarczna” w Rzeszowie

Koncert i cztery spektakle złożą się na program tegorocznej edycji festiwalu teatralnego „Buda Jarmarczna” organizowanego przez rzeszowski Teatr Przedmieście. Wydarzenie odbędzie się w najbliższy weekend w siedzibie placówki przy ul. Reformackiej 4,...

Reklama