Rzeszów - Sobota, 12.04.2025
Reklama

Utwory Mozarta zabrzmią podczas III koncertu jubileuszowego w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

fot. ViC / Archiwum RESinet.pl
fot. ViC / Archiwum RESinet.pl

W najbliższy piątek odbędzie się już trzeci koncert z okazji 70. jubileuszowego sezonu artystycznego w Filharmonii Podkarpackiej. Melaomani będą mieli okazje usłyszeć dwa utwory Mozarta. Orkiestrze towarzyszył będzie chór wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz soliści: Iwona Socha, Monika Korybalska, Paweł Skałuba i Tomasz Raff. Koncertem zadyryguje urodzony w Rzeszowie maestro Jerzy Swoboda.

W koncercie zatytułowanym „Tym co odeszli” zaprezentowane zostaną dwa dramatyczne dzieła Mozarta (1756 – 1791). Symfonia g-moll KV 550 powstała między czerwcem a sierpniem 1788 roku, kiedy kompozytor udręczony był różnymi problemami życiowymi. Z drugiej strony był to bardzo owocny czas w jego twórczości. Napisał wówczas trzy ze swoich najwybitniejszych dzieł symfonicznych: Es-dur, g-moll i C-dur „Jowiszową”. Mozart zdecydował się opatrzyć swoją czterdziestą Symfonię tonacją g-moll (molowe tonacje były rzadkością w twórczości Mozarta). Ze wszystkich jego dzieł symfonicznych ma ona najbardziej przejmujące, pełne niepokoju oblicze. Nawet Menuet pojawiający się w trzeciej części Symfonii, zazwyczaj o nastroju dworskiego tańca, utrzymuje napięcie i nastrój całego utworu. Ostatnie słowo w muzyce wypowiedział Mozart na łożu śmierci pisząc Requiem d-moll (1791). Dzieło owiane jest legendą opowiadającą o tajemniczym posłańcu, który anonimowo zamówił u kompozytora mszę żałobną. Po kilku pierwszych taktach Lacrimosy urywa się rękopis Mozarta… Pozostałe część mszy – Sanctus, Benedictus i Agnus Dei – dokomponował, jak przekazuje historia, Franz Xaver Süssmayr – uczeń Mozarta.

Dzieło geniusza z Salzburga wciąż stawia wiele znaków zapytania, na które być może nigdy nie znajdziemy odpowiedzi. Bez względu na to zniewalający urok tej arcypięknej muzyki wciąż zachwyca – budzi refleksję nad ulotnością naszego życia, i daje nadzieję, że jego koniec może być początkiem „światłości wiekuistej”. W wykonaniu dzieła weźmie udział mistrzowski kwartet solistów znanych z największych sal operowych.

III koncert jubileuszowy odbędzie się w piątek, 11 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00. Bilety w cenie 50 / 60 zł do nabycia w kasie Filharmonii oraz na stronie internetowej instytucji.

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
CHÓR WYDZIAŁU MUZYKI UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO (studenci i absolwenci)

JERZY SWOBODA – dyrygent
IWONA SOCHA – sopran
MONIKA KORYBALSKA – mezzosopran
PAWEŁ SKAŁUBA – tenor
TOMASZ RAFF – bas

W programie:
W. A. Mozart – Symfonia g-moll KV 550
W. A. Mozart – Requiem d – moll KV 626


JERZY SWOBODA

Dyrygent i pedagog – urodzony w Rzeszowie w 1953 roku. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Krzysztofa Missony. W latach 1982-1986 był kierownikiem Chóru Państwowej Filharmonii w Krakowie, następnie dyrygentem i kierownikiem muzycznym zespołu Capella Cracoviensis. Równolegle prowadził działalność dydaktyczną w krakowskiej Akademii Muzycznej. Od roku 1986 do 1990 pracował jako stały dyrygent Polskiej Orkiestry Kameralnej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. W latach 1987-1992 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach Zdroju. W 1990 roku został dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Śląskiej w Katowicach (funkcję tę pełnił do 1998 roku). Zasiadał także w jury Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od 1998 do 2005 roku był dyrektorem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej, a w latach 2003-2008 pełnił tę samą funkcję w Filharmonii Narodowej w Koszycach na Słowacji i Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Dyrygował wieloma znakomitymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Meksyku, Japonii i na Tajwanie. Występował w najsłynniejszych salach koncertowych Londynu, Paryża, Wiednia, Berlina, Bonn, Kolonii, Stuttgartu, Pragi, Brukseli i Aten. Współpracował z artystami tej miary, co Lord Yehudi Menuhin, Stefania Toczyska, Gidon Kremer, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Ewa Podleś, Konstanty Andrzej Kulka, Justus Frantz, Piotr Paleczny, Katia i Marielle Labèque, Jadwiga Rappé, Wanda Wiłkomirska, Grigorij Sokołow, Krzysztof Jabłoński, June Anderson, Andrzej Hiolski, Sarah Chang, Fou Ts’ong, Andrzej Bauer, Dominik Połoński. Artysta dokonał wielu nagrań płytowych (55 płyt CD) i archiwalnych, m.in. dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Francji, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA. Za prawykonanie Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego z Markiem Drewnowskim jako solistą podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1991 roku otrzymał nagrodę SPAM. Płyta z III Symfonią „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego, nagrana z orkiestrą Filharmonii Śląskiej i Zofią Kilanowicz, została płytą roku 1994 i otrzymała statuetkę Fryderyka. W latach 1991-1996 współpracował z ośrodkiem Telewizji Polskiej w Katowicach, prowadząc program „Na symfonicznej estradzie”. Był także muzycznym konsultantem ostatniego filmu z udziałem Witolda Lutosławskiego w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, zrealizowanego na zamówienie BBC. Za dokonania artystyczne został uhonorowany Złotym Krzyżem Zasługi , Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W sierpniu 2012 roku otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Jerzy Swoboda prowadził w latach 2012-2023 klasę oraz katedrę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Nadal jest pedagogiem Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.

Iwona Socha

Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.
W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma dyrygentami: Bassemem Akikim, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Jackiem Bonieckim, Łukaszem Borowiczem, Kai Bumannem, Massimiliano Caldim, Gabrielem Chmurą, Jakubem Chrenowiczem, Sławomirem Chrzanowskim, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Figasem, Janem Wincentym Hawelem, Jari Hämäläinenem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Koskiem, Tadeuszem Kozłowskim, Jerzym Maksymiukiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Jiřím Petrdlíkiem, Vladimirem Ponkinem, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Rubenem Silvą, Andrzejem Straszyńskim, Piotrem Sułkowskim, Tomaszem Tokarczykiem, Piotrem Wajrakiem, Józefem Wiłkomirskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Jewgienijem Volynskim oraz wybitnymi reżyserami, m.in.: Laco Adamikiem, Henrykiem Baranowskim, Giorgio Madia, Marią Meszaros, Włodzimierzem Nurkowskim, Wiesławem Ochmanem, Mariuszem Trelińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Michałem Znanieckim.
W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej), z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego.

W swoim repertuarze posiada liczne partie oratoryjne, operowe, operetkowe, a także utwory liryki wokalnej. Koncertuje w kraju i za granicą: w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Firmy Fonograficznej DUX.
Uczestniczyła w wielu Mistrzowskich Kursach Wokalnych, m.in.: Izabeli Kłosińskiej, Ingrid Kremling, Adama Kruszewskiego, Petera Mury, Jadwigi Romańskiej, Jolanty Żmurko oraz Teresy Żylis-Gara. W marcu 2016 roku rozpoczęła w Wiedniu indywidualną współpracę wokalną z Ileaną Cotrubas.

Regularnie występuje z wieloma krajowymi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi w kraju, w tym z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Sinfonią Iuventus. Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi: Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską w Bytomiu, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka w Warszawie.

Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in.: VII Międzynarodowym Festiwalu Operete Kauno Pilyje (Litwa), Festiwalu Saint Maxime la Sainte Baume (Francja), Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie, 52. Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu Bravo Maestro w Kąśnej-Dolnej, 18 Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. K. Jamroz w Busku-Zdroju, X Jubileuszowym Festiwalu Muzyki Znanej i Nieznanej w Sosnowcu, Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Festiwalu Oratoryjnym Musica Sacromontana, a także w prestiżowych Koncertach na Wawelu, w ramach Letniego Festiwalu Operowego Opery Krakowskiej.

W 2013 roku zdobyła prestiżowy laur dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

W kwietniu 2016 roku otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z mszą Józefa Zeidlera Missa Pastorita, zrealizowaną z udziałem orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego.

W listopadzie 2024 r. uhonorowana została przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem Glora Artis.

Monika Korybalska

Mezzosopran. Pochodzi z Bydgoszczy, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Solistka Opery Krakowskiej. Do ważniejszych partii w jej repertuarze należą: Carmen (Carmen Bizeta), Rozyna (Cyrulik sewilski Rossiniego), Komponist (Ariadna na Naxos R. Straussa), Giovanna Seymour (Anna Bolena Donizettiego), Adalgisa (Norma Belliniego), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka Glucka – wersja francuska), Nicklausse/Muse (Opowieści Hoffmanna Offenbacha), Cherubino (Wesele Figara Mozarta), Suzuki (Madama Butterfly Puciniego), Jadwiga (Straszny dwór Moniuszki), Dorabella (Cosi fan tutte Mozarta), Zerlina (Don Giovanni Mozarta), Marica (Hrabina Marica Kálmána), Sylva (Księżniczka czardasza Kálmána) i wiele innych. Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje również dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną.

Do cennych osiągnięć w dorobku artystki należą także nagrania audio, m.in. płyta „Per Due Donne” z duetami sopranowo-mezzosopranowymi, „Beata” S. Moniuszki (partia Agaty), czy pieśni W. Żeleńskiego („Władysław Żeleński – Pieśni Wszystkie”, Fryderyk 2024).

Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (II nagroda oraz nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Iuventus Canti” na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie. W roku 2014 otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury „Ars Quaerendi”. W roku 2020 oraz 2022 otrzymała nominację do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza Śpiewaczka Operowa”.

Jest uczestniczką wielu festiwali muzycznych, m. in. Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków), Festiwalu im. Jana Kiepury (Krynica Zdrój), Międzynarodowego Festiwalu Muzycznym im. K. Jamróz (Busko Zdrój), Bydgoskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu Wawel o zmierzchu (Kraków), Bologna Festival (Włochy), Festival de Wiltz (Luksemburg).

Paweł Skałuba

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Debiutował w 1996 roku jako Ernesto w operze G. Donizettiego Don Pasquale na scenie Opery Bałtyckiej. W 1993 roku, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 1997 roku, z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją Jerzego Katlewicza w obecności papieża Jana Pawła II.

Wiele koncertuje i nagrywa. Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 był nominowany do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za płytę z nagraniami Kanonów Stanisława Moniuszki.

Współpracuje z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Występuje jako: Alfred w Traviacie, Stefan w Strasznym Dworze, Pinkerton w Madame Butterfly, Cavaradossi w Tosce, Edwin w Księżniczce Czardasza, Eisenstein w Zemście Nietoperza, Pollione w Normie, Książę w Rigoletto, Sandor Barinkay w Baronie Cygańskim, Don Ottavio w Don Giovanim, Leński w Eugeniuszu Onieginie, Jontek w Halce, Narraboth w Salome, Pierre w Madame Curie (spektakl zarejestrowany i wydany na nośniku DVD przez firmę DUX), Don Jose w Carmen, Wacław w Marii.

W roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt. Ça Ira, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd). W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish Songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę oraz słuchaczy, czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyk za rok 2006 r. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2010 roku otrzymał medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2016 został laureatem X edycji Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury – Najlepszy Śpiewak. Otrzymał także statuetkę i tytuł Osobowość Roku 2015.

W latach 2010 do 2013 w Gdańskiej Akademii Muzycznej pracował jako pedagog w klasie śpiewu solowego prof. Floriana Skulskiego.

W 2019 roku otrzymał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych w swojej macierzystej uczelni.

Od roku 2022 jako adiunkt, prowadzi własną klasę śpiewu solowego w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Występuje w całej Europie, jak również w Kanadzie (Mississauga Living Arts Center), USA (Chicago Symphony Center) i w Chinach.

Tomasz Raff – bas, solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Krakowskiej, Wrocławskiej, Polskiej Opery Królewskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Mainfrankentheater Würzburg, Oper Halle, posiada w repertuarze ponad 20 pierwszoplanowych partii operowych kompozytorów od W. A. Mozarta (m.in. Sarastro, Komandor, Osmin), G. Rossiniego, przez S. Moniuszkę (Zbigniew, Stolnik) po G. Verdiego (Zachariasz), R. Wagnera (Daland) i G. Pucciniego (Colline). Od 2022 roku uczestnik Szkoły Doktorskiej oraz pedagog śpiewu solowego Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, absolwent Wydziałów Wokalnych Universität der Künste Berlin oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Prawykonawca wszystkich pieśni do słów polskich poetów Mieczysława Weinberga, propagator twórczości Katarzyny Brochockiej, dokonał prawykonań „Psalmów na głos basowy i kontrabas” autorstwa kompozytorki. Jako producent muzyczny i inspirator wydarzeń artystycznych zorganizował m.in. prawykonanie opery K. Brochockiej „Do nieba”, wielokrotne wykonania wielkopostnych koncertów oratoryjnych oraz multidyscyplinarne, międzynarodowe wydarzenia artystyczne na bazie liryki wokalnej F. Schuberta i M. Weinberga. Dokonał pierwszego światowego nagrania wszystkich pieśni na bas i fortepian Weinberga (CD „Weinberg: Mother tongue”, Requiem Records/Opus Series, 2021 oraz „Weinberg: Songs for No-one”, Alto/Northern Flowers, 2025). Regularnie wykonuje repertuar oratoryjno kantatowy, m.in. partie solowe w Pasjach Bachowskich, Mszach i Requiem W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego czy Passio A. Pärta.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Piosenki to...? – koncert Osiecka, Młynarski, Przybora, Kofta. Prowadzenie: A. Poniedzielski

Najlepsi wykonawcy piosenki aktorskiej w utworach mistrzów. Koncert „Piosenki to...? – Osiecka, Młynarski, Przybora, Kofta” jest niezapomnianym, muzycznym widowiskiem, które przeniesie nas do czasów, gdy w piosenkach królowała mądrość i klasa.

Aktualności

Europejski Stadion Kultury. Znamy pierwszy duet tegorocznego Koncertu Głównego

Estrada Rzeszowska ogłosiła pierwszy kolektyw, który wystąpi na tegorocznym Koncercie Głównym podczas festiwalu Wschód Kultury - Europejski Stadion Kultury.

Aktualności

"W Układzie Słonecznym". Cezik z NutkoSferą znów przyjedzie do Rzeszowa

Cezary Nowak, działający pod pseudonimem CeZik ponownie przyjedzie do Rzeszowa z projektem NutkoSfera, aby zabrać najmłodszych słuchaczy w kosmiczną podróż. Koncert odbędzie się w sali kongresowej Zen.com Expo w Jasionce.

Aktualności

Finisaż wystawy pisanek w Galerii WDK. Będzie możliwość ich zakupu

W sobotę 12 kwietnia o godz. 11. w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie odbędzie się finisaż Wystawy Tradycyjnej Podkarpackiej Pisanki Wielkanocnej. Prezentowane na niej dzieła będzie można kupić bezpośrednio u twórców.

Aktualności

Transmisja koncertu Placido Domingo na parkingu Filharmonii Podkarpackiej

Placido Domingo to jedna z gwiazd tegorocznego Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. W związku z ogromnym zainteresowaniem koncertem artysty, organizatorzy festiwalu postanowili zorganizować płatną transmisję z tego wydarzenia. Sprzedaż biletów już ruszyła.

Aktualności

Znamy pełny line-up Brend Hip-Hop Festiwal

Bambi zamyka line-up nowego muzycznego wydarzenia na Podkarpaciu jakim jest Brend Hip-Hop Festiwal.

Aktualności

Koncert jubileuszowy z okazji 25-lecia Zespołu Tańca Ludowego „Rzeszowianka”

Działający w Centrum Młodzieży w Rzeszowie Zespół Tańca Ludowego „Rzeszowianka” obchodzi w tym roku 25 lecie działalności artystycznej. Z tej okazji już 26 kwietnia odbędzie się wielki koncert jubileuszowy.

Aktualności

Teatr Maska otrzymał duże dofinansowanie na dostępność

Prawie pół miliona złotych dofinansowania otrzymał Teatr Maska w ramach programu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – dostępność w instytucjach kultury”.

Reklama