ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
- NOAM ZUR – dyrygent
- FABIO BRUM – trąbka
W programie:
- W. A. Mozart – Serenada nr 9, KV 320“Posthorn”.
- A. Vivaldi – Griselda, RV718: Agitata da due venti
- G. Roberto -“Tokyo Suite”
- M. Zur – “De Profundis”
- L. van Beethoven: Overture „Leonore 3“, op. 72b
- J.B. Arban – „Fantasie Brilliante“ (arr. Noam Zur)
W XVIII stuleciu takie utwory jak serenady zawdzięczały zazwyczaj swoje powstanie jakiejś uroczystej okazji, dlatego też miały charakter lekki i pogodny. Do znakomitych dzieł tego gatunku w twórczości W. A. Mozarta (1756 – 1791) należy Serenada D – dur „Posthorn” ( 1779), skomponowana prawdopodobnie z okazji zakończenia roku akademickiego (Finalmusik) na Uniwersytecie w Salzburgu. Do obsady utworu wprowadził kompozytor posthorn – róg pocztowy, od którego wzięła przydomek cała Serenada. Trąbkę w roli głównej usłyszymy w kilku kompozycjach , m.in. N. Zura, kapelmistrza, który od dyrygenckiego pulpitu poprowadzi symfoniczny wieczór. Szczególnie wymagającym utworem dla trębacza – Fábio Bruma będzie popisowa Fantasie brillante (w aranżacji Zura). To dzieło autorstwa francuskiego kompozytora Jean-Baptiste Arbana (1825 – 1889) – „Paganiniego kornetu”, który doprowadził technikę gry na tym instrumencie do doskonałości. Obecnie jego utwory należą do żelaznego repertuaru koncertujących wirtuozów trąbki. Z głębią emocji w muzyce L. van Beethovena (1770 – 1827) zmierzy się natomiast Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej. Dramatyczna Uwertura Leonora III (1806), to jedna z czterech Uwertur, jakie napisał kompozytor do swojej jedynej opery „Fidelio”, pierwotnie zatytułowanej „Leonora” – na cześć bohaterki, która w męskim przebraniu, pod imieniem Fidelio, ratuje swego męża przed nieuchronną śmiercią.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz