Filmowe projekcje odbywają się tradycyjnie w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowej WDK. Przed każdym seansem wyświetlane będą Polskie Kroniki Filmowe z lat 80-tych. Prelekcje przed seansem i pofilmowe dyskusje prowadzi Dominik Nykiel.
Karnety miesięczne na trzy filmy będą dostępne w kasie WDK w cenie 30 zł ,a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 12 zł.
Listopadowe projekcje rozpocznie przedpremierowy pokaz nagrodzonego w Berlinie nagrodą FIPRESCI filmu „Moje ulubione ciasto”, reżyserskiego duetu Maryam Moghaddam i Behtasha Sanaeehy.
Program DKF Klaps na listopad 2024 oraz informacje o filmach:
4 LISTOPADA 2024 r.
MOJE ULUBIONE CIASTO - reż. Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha
gatunek: dramat, komedia, romans / produkcja: Iran, Francja, Szwecja, Niemcy 2024/
czas trwania: 97 min
Po śmierci męża i wyjeździe córki do Europy siedemdziesięcioletnia mieszkanka Teheranu Mahin (w tej roli znakomita Lily Farhadpour) czuje się osamotniona. Kobieta marzy o tym, by jesień swojego życia spędzić mając u boku kogoś, z kim mogłaby dzielić radości i troski dnia codziennego.
Podczas jednego ze spotkań przyjaciółki przekonują ją, by chociaż spróbowała dać sobie jeszcze jedną szansę na miłość. Plan Mahin jest prosty – przełamanie codziennej rutyny i ożywienie życia uczuciowego, o którym wydaje się, że dawno już zapomniała. Dowiedziawszy się, że starszy taksówkarz o imieniu Faramarz (Esmail Mehrabi) również jest samotny, Mahin postanawia zaprosić go do swojego domu i spędzić z nim wspaniały wieczór. Historia jest także pretekstem, by pokazać, jak mieszkańcy Iranu próbują radzić sobie z opresyjnym, konserwatywnym reżimem.
Film znanego z głośnej „Ballady o białej krowie” (2020) reżyserskiego duetu Maryam Moghaddam i Behtasha Sanaeehy to ujmująca opowieść o tym, że na miłość nigdy nie jest za późno, a o własne szczęście warto walczyć na przekór wszystkiemu. Nawet gdy na drodze staje polityka, która na każdym kroku zdaje się utrudniać życie bohaterom
18 LISTOPADA 2024 r.
ANDY WARHOL. AMERYKAŃSKI SEN - reż. Lubomir Slivka
gatunek: dokument, biograficzny / produkcja: Słowacja 2023 / czas trwania: 104 min
Andy Warhol tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi.
Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego.
Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen” zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu.
Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen” maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią.
Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen” odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
25 LISTOPADA 2024 r.
IMAGO - reż. Olga Chajdas
gatunek: dramat / produkcja: Polska, Holandia, Czechy 2023 / czas trwania: 113 min
Koniec lat 80-tych, Wybrzeże. Ela, najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, dopiero wchodzi w dorosłość, ale już wie, że nie pasuje ani do sztywnych zasad starego ładu, ani do rodzącego się nowego świata. Azyl znajduje w trójmiejskiej alternatywie - dopóki rzeczywistość się o nią nie upomni.
Wielowymiarowa, postpunkowa opowieść w reżyserii Olgi Chajdas o młodej kobiecie łaknącej życia pośród szarości PRL-u, o pragnieniu wolności, sile młodości i najtrudniejszej z więzi – tej z matką. A w tle buntownicza trójmiejska scena muzyczna, fenomen lat 80-tych i zapowiedź rewolucyjnych zmian w Polsce.
Wielokrotnie nagradzane, mocne, transowe i głośne kino o różnych odcieniach transformacji oraz portret kobiety, jakiego w polskim kinie jeszcze nie było, z brawurową rolą Leny Góry, hipnotyzującą muzyką Andrzeja Smolika i nieokiełznanymi zdjęciami Tomasza Naumiuka.
zdobyte nagrody m.in.:
MFF w Karlowych Warach - Nagroda FIPRESCI
FPFF w Gdyni - Srebrne Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca (Lena Góra), Najlepsza muzyka
OFF CAMERA Konkurs Polskich Filmów Fabularnych w Krakowie - Laureat Olga Chajdas