Pokazy filmów w ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki, o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej Wojewódzkiego Domu Kultury przy ul. Okrzei 7. Przed każdym seansem o filmie opowiada Dominik Nykiel. Z kolei po projekcji można wziąć udział w dyskusji, wyrazić swoją opinię na temat seansu czy posłuchać zdania innych kinomanów.
Repertuar DKF Klaps – grudzień 2023
- 4 grudnia 2023 r. - LĘK, reż. Sławomir Fabicki
- 11 grudnia 2023 r. - OPĘTANIE, reż. Andrzej Żuławski
- 18 grudnia 2023 r. - APOLONIA, APOLONIA, reż. Lea Glob
O filmach
LĘK, reż. Sławomir Fabicki
gatunek: dramat / produkcja: Polska, Szwajcaria, Niemcy 2023 / czas trwania: 96 min
Dwie siostry wyruszają w pełną emocji podróż, poprzez śmiech i łzy, radość i gniew, aż do finału, który ma rozstrzygnąć o losie jednej z nich.
Małgorzata kontroluje każdy aspekt swojego życia. Mocno stąpa po ziemi, jest zdecydowana i świetnie zorganizowana. Wszystko poświęciła karierze. Młodsza siostra Łucja jest jej przeciwieństwem – spontaniczna, wiecznie poszukująca, czasem zagubiona. Spełnia się jako matka. Choć ich życiowe drogi często biegły w odmiennych kierunkach, dziś splatają się podczas najważniejszej podróży. Małgorzata jest nieuleczalnie chora, a Łucja ma ją zawieźć do renomowanej kliniki w Szwajcarii.
Każda z nich inaczej widzi cel tej podróży. Dla Małgorzaty ma to być ostatnia droga, chce odejść na własnych warunkach. Z kolei Łucja wierzy, że przekona siostrę do zmiany decyzji i podjęcia walki o życie. Przed nimi czas kłótni, płaczu i śmiechu.
Czy będą potrafiły znów być ze sobą tak blisko jak kiedyś? To będzie ich najważniejsze spotkanie. Czy okaże się także ostatecznym rozstaniem?
Film otrzymał Nagrodę Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2023 r.
OPĘTANIE, reż. Andrzej Żuławski
gatunek: dramat, horror / produkcja: RFN, Francja 1981 / czas trwania: 124 min
Berlin Zachodni w okresie Zimnej wojny. Mark i Anna przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Kobieta zaniedbuje ich wspólne dziecko i popadając w coraz bardziej skrajne emocjonalne stany zaczyna, które utrudniają porozumienie. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania swojej żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen - do złudzenia przypominającą jego żonę.
„Opętanie” Andrzeja Żuławskiego powstało po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji „Na srebrnym globie”. Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, drugi francuski film artysty, mimo światowego rozgłosu nigdy nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce. Dla wielu miłośników kina „Opętanie” uchodzi za film kultowy.
„Opętanie ma dwa źródła - wspominał dla miesięcznika Film Andrzej Żuławski. Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, wydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były „Sceny z życia małżeńskiego” Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki”.
Media o filmie:
„Opętanie” pozostaje jednym z najbardziej wyczerpujących, potężnych i przytłaczająco intensywnych kinowych doświadczeń, jakie prawdopodobnie przeżyjesz w swoim życiu.
Peter Sobczynski, rogerebert.com
„Sprawa Kramerów” dla filmowych ekstremistów.
David Fear, Rolling Stone
Istnieje wiele filmów, które wydają się być stworzone przez szaleńców. „Opętanie” może być jedynym istniejącym filmem, który sam w sobie jest szalony: nieprzewidywalny, przerażający, a jego momenty przerażającej jasności służą jedynie podkreśleniu oszałamiającego obłędu leżącego u jego podstaw.
Tom Huddlestion, Time Out
„Opętanie” jest o rozpadzie psychiki i duszy, o budzeniu się zła, pozornie irracjonalnego, ale groźnego, bo wywodzącego się z głębi jestestwa. W tym rozumieniu film Żuławskiego jest aktualnym, ważnym, czasowo świetnie utrafionym przyczynkiem poetyckim do obiektywnych wydarzeń współczesnych.
Aleksander Ledóchowski, Film
Ciekawostki:
W ogłoszonym w 2022 roku rankingu najlepszych filmów wszechczasów magazynu „Sight & Sound” film Żuławskiego zajął miejsce 243. współdzieląc je z takimi klasykami, jak „Mechaniczna pomarańcza” Stanleya Kubricka, „Annie Hall” Woody’ego Allena, czy „Videodrome” Davida Cronenberga.
Film został cyfrowo zrekonstruowany z oryginalnych negatywów.
APOLONIA, APOLONIA, reż. Lea Glob
gatunek: dokument / produkcja: Dania, Polska 2022 / czas trwania: 116 min
Duńska reżyserka Lea Glob spotkała po raz pierwszy Apolonię Sokol w 2009 roku. Artystka wyrosła z undergroundowej sceny teatralnej w Paryżu, prowadząc życie charakterystyczne dla tamtejszej bohemy, równocześnie starając się przebić w świecie sztuki. Na przestrzeni kolejnych lat reżyserka powracała co jakiś czas do kontaktu z bohaterką, budując z nią niezwykłą więź. Apolonia przez długi czas starała się odnieść sukces jako malarka, chociaż to zadanie okazało się niezwykle trudne. Musiała zmierzyć się między innymi z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn, co dotknęło także Oksanę Shachko, jedną z założycielek feministycznej grupy Femen, z którą Apolonia przyjaźniła się i mieszkała przez kilka lat. Czy w końcu bohaterka zdobędzie zasłużone uznanie?
Nagrody:
2023 - IDFA Amsterdam: Nagroda dla Najlepszego filmu pełnometrażowego.
2023 - MDAG Warszawa: Najlepszy film dokumentalny oraz Nagroda Publiczności
2023 - FESTIWAL MEDIÓW Łódź - Biała Kobra - Grand Prix Festiwalu
2023 - MŁODZI I FILM Koszalin - Wielki Jantar
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz