Rzeszów - Poniedziałek, 25.11.2024
Reklama

Mistrz i Małgorzata [RECENZJA]

Dodano: /

Gdyby tak muzyka mogła zostać idealnie odzwierciedlona słowami, muzyczny motyw przewodni spektaklu Cezarego Ibera, jego transowe brzmienie pobudzające ostrością jest dopełnieniem tego co zobaczą widzowie, kiedy po raz pierwszy przed ich oczami stanie świta Wolanda.

Zanim jednak w pełni zabrniemy do świata nadrealizmu Bułhakowa i skradzionej głowy Berlioza, na kilka krótkich chwil zatrzymajmy się przy aranżacji sceny. Cechuje ją przede wszystkim dynamizm i symbolika o dość wystudzonym wydźwięku, co w przełożeniu na całokształt przedstawienia pozostawia dużą dozę swobody działającej z korzyścią na doznania odbiorcy. Opisywany zabieg może wynikać w głównej mierze z mnogości poruszanych wątków, ale o tym później.

Na deskach „Siemaszki”  pojawia się konstrukcja przypominająca szklaną wystawę. Została ona umieszczona na końcu sceny i służy jako tymczasowy dom tytułowego Mistrza, co w połączeniu z odpowiednio prowadzonym światłem staje się dla publiczności sferą, po części wyjętą z pozostałej części sceny, bezsprzecznie dodając do całej historii sentymentalną nutę utraconej przeszłości, która notabene zostaje uzupełniona aktorstwem i tonem głosu Adama Mężyka.

Czas przejść do zasadniczej części całej opowieści. Arcydzieło Michaiła Bułhakowa cechuje mnogość wątków i symboli, pod tym względem „Mistrz i Małgorzata” w interpretacji Ibera nie ustępuje pola pierwowzorowi. Reżyser sumiennie przywołuje znaczną część wątków w sposób zhermetyzowany, pozwalając poznać smak każdego z nich i robi to na tyle hipnotyzująco, że nie sposób nie odnieść wrażenia zaginanej czasoprzestrzeni, bo choć całość trwa ponad trzy godziny, to i tak czas przecieka przez palce, a sam spektakl ani na moment nie traci pierwotnej esencji, skupiającej uwagę widza.

Co należy wyraźnie zaznaczyć, to fakt że mamy do czynienia zarówno z wątkiem moskiewskim, który dzieli spektakl na dwie części: pierwsza poświęcona perypetią Wolanda i druga skupiająca w sobie szczegółowo wątek miłosny Mistrza i Małgorzaty oraz wątek jerozolimski przedstawiający historie „graną” przez lalki. W trakcie scenicznej żonglerki wątkami, klimat każdej z nich wyróżnia się wyraziście, kiedy na scenie pojawia się Woland, natychmiastowo pojawia się swego rodzaju nadnaturalne szaleństwo, gdy mowa o Mistrzu i Małgorzacie dopada nas realizm i tęsknotę, a w przypadku Poncjusza Piłata czuć po prostu historyczny patos.

Dla wszystkich fanów rosyjskiej mody lat 30. XX wieku mam złą wiadomość: w spektaklu Siemaszki została ona ograniczona do minimum i jest w tym pewien klucz. Nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że dialogi, gesty i w końcu sama gra aktorska jest niejako odzwierciedleniem ich ubioru. Mówiąc w skrócie symbolizuje daną interpretacje osobowości.

Pozwolę sobie ponownie nawiązać do podziału spektaklu na dwie części. Wrażenia jakie pozostawia po sobie pierwsza część są niebywale barwne i żywe, zresztą źródłem tych odczuć jest w głównej mierze kreacja Wolanda, granego gościnnie przez Krzysztofa Boczkowskiego, na co dzień występującego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Możemy zatem stwierdzić śmiało, że na rzeszowskiej scenie pojawia się prawdziwy szatan, z całą swoją złowrogą chytrością i magnetycznym uśmiechem. Towarzyszy mu świta, w której mimowolnie wyczuwamy pewną więź, która istnieje również pomiędzy kreacjami literackimi Bułhakowa.

W drugiej części scena w głównej mierze należała do „naszej” Małgorzaty i choć dobrze znana rzeszowskiej publiczności Dagny Cipora swoją grą przywołała wiele nostalgicznych westchnień, prezentując bezsprzecznie spójność pomiędzy kreacją sceniczną i literacką, to w dalszej części, kiedy ukazana jest jej relacja z Wolandem, kiedy na scenie pojawia się zupełna nagość, pojawia się również przeświadczenie, że do pełnej swobody niezbędnym może okazać się czas spędzony „w roli”. Nie zmienia to jednak tego, że Małgorzacie należą się owacje na stojąco, chapeau bas!

Rafał Bolanowski

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

W piątek w Filharmonii Podkarpackiej zabrzmi muzyka Krenza, Szymanowskiego i Mendelssohna

Zbliża się ulubiony dzień tygodnia rzeszowskich melomanów. W piątkowy wieczór (6.10) salę koncertową Filharmonii Podkarpackiej wypełnią dźwięki muzyki trzech kompozytorów: J. Krenza, K. Szymanowskiego i F. Mendelssohna. Orkiestrę poprowadzi Daniel Mleczkowski. Solistką...

Aktualności

Rusza Festiwal Wolności Twórczej. Są jeszcze darmowe bilety na koncert otwarcia

W Rzeszowie startuje 4 edycja Festiwalu Wolności Twórczej. Imprezę rozpocznie koncert formacji Afro Kolektyw w Rzeszowskich Piwnicach. Dostępne są jeszcze ostatnie darmowe wejściówki na koncert.

Aktualności

"Dzieci Świata" na fotografiach Elżbiety Dzikowskiej. Wystawa wielkoformatowa w Millenium Hall

W październiku CK-H Millenium Hall obchodzi 12 urodziny. Z tej okazji Centrum przygotowało szereg atrakcji dla klientów. Jedną z nich jest wystawa fotografii Elżbiety Dzikowskiej zatytułowana "Dzieci Świata" i towarzyszący jej konkurs...

Aktualności

Festiwal Kultury bez Barier w Muzeum Dobranocek. Sensoryczne zwiedzanie i warsztaty z okazji 60. urodzin Bolka i Lolka

W dniach 5-8 października 2023 r. w Muzeum Dobranocek w Rzeszowie odbędzie się Festiwal Kultury bez Barier. Podczas festiwalu obowiązuje bezpłatny wstęp na zwiedzanie oraz udział w atrakcjach

Aktualności

Odlotowe fotografie w Galerii WDK. Wystawa pokonkursowa FOTO ODLOT

10 października 2023 r. (wtorek) o godz. 18:00 w Galerii Wojewódzkiego Domu Kultury odbędzie się wernisaż wystawy pokonkursowej i wręczenie nagród dla laureatów XX Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „FOTO ODLOT”.

Aktualności

Spotkanie z Anną Kańtoch i Robertem Małeckim w ramach Literackiego Festiwalu Teatru Siemaszkowej

10 października odbędzie się przedostatnie już spotkanie w ramach pierwszej edycji Literackiego Festiwalu Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat.

Aktualności

"Absurd nie czytać" - IX Noc Bibliotek w WiMBP w Rzeszowie

7 października 2023 r. w agendach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki w Rzeszowie odbędzie się dziewiąta edycja ogólnopolskiej akcji „Noc Bibliotek” pod hasłem „Absurd nie czytać”. W akcji weźmie udział Filia nr 3,...

Aktualności

Zakończenie lata z zespołem The FoxCats na rzeszowskim Rynku

Grupa The FoxCats zakończy lato na nagrzanej płycie Rzeszowskiego Rynku. Czeka Was spora dawka rock-n-rolla. Zespół wystąpi w piątek, 29 września o godz. 16:30 na Skwerze Kultury.

Reklama