Rzeszów - Czwartek, 07.11.2024
Reklama

I Symfonia Mahlera zabrzmi w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej
Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Po dwutygodniowej przerwie, przestrzeń sali widowiskowej w Filharmonii Podkarpackiej znów wypełni muzyka symfoniczna. Tym razem melomani będą mieli okazje zanurzyć się w dźwiękach I Symfonii D – dur „Tytan” Gustava Mahlera. Orkiestrę poprowadzi wybitny skrzypek i zarazem dyrygent – Piotr Pławner.

Obok dzieł późnoromantycznego kompozytora – Gustava Mahlera (1860 – 1911) nie da się przejść obojętnie. Swoje symfonie – kolosy o monumentalnej konstrukcji i potężnej obsadzie orkiestry układał niczym mozaiki, mieszał „kolory” orkiestrowych barw, zestawiał kontrastowo odcinki tutti z brzmieniem kameralnym, czerpał inspirację z literatury, malarstwa, natury, używał cytatów z własnych pieśni, piosenek ulicznych, czy muzyki klezmerskiej. A wszystko po to aby uzyskać niezwykle intensywną ekspresję wyrazu. „Symfonia musi być taka, jak świat – powinna obejmować sobą wszystko” – mówił Mahler.

I Symfonia (1885 – 1888), jeszcze najbardziej „tradycyjna” wyznacza kierunek drogi, jaką podążał Mahler w kolejnych symfoniach. Dzieło zostało pomyślane jako programowy poemat symfoniczny o tytule „Tytan”, odwołujący się do powieści Jeana Paula Richtera. Po nieudanej budapesztańskiej premierze dzieła (1889), Mahler odrzucił komentarz literacki wydrukowany w partyturze. Ostatecznie, po wielu próbach rekonstrukcji utworu nadał I Symfonii klasyczną, czteroczęściową formę.

W pierwszej i trzeciej części znajdziemy wyraźnie powiązania ze zbiorem mahlerowskich Pieśni wędrowca czeladnika. W trzeciej części pojawia się także melodia popularnej piosenki Frere Jaques (Panie Janie), która brzmi nieco zaskakująco, w tonacji molowej, przybierając postać marsza żałobnego, a potem słychać echa muzyki klezmerskiej. Zrozumiałe stają się, w tym kontekście słowa Mahlera, że „komponowanie, to jak zabawa w budowanie z klocków”.

Wykonanie dzieł Mahlera wymaga zawsze dobrego zrozumienia między orkiestrą, a dyrygentem. Tym razem batutę przejmie Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji, zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który z powodzeniem realizuje się także jako dyrygent.

Najbliższy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Piotr Pławner

Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. “Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach“ – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung“, The Times pisze „to wyjątkowy, nieskazitelny talent ”, a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Lodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną “Tschumi-Preis“ za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najwazniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.

Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydażeń europejskich.

Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m. in. K. Penderecki, W.Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą “Fryderyk 2005“. Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana “Płytą Roku 1998“ przez miesięcznik “Studio“. W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę „The Strad Selection“ za najlepsze wykonanie koncertów, przyznaną przez miesięcznik „The Strad“. W roku 2009 otrzymał „Fryderyka“, tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę

Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu „I Salonisti“.

W 2015 roku odznaczony Brązowym Medalem Gloria Artis za zasługi w promowaniu muzyki polskiej zagranicą.

W marcu 2020 roku otrzymał „Fryderyka” za swoją najnowszą płytę CD z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego. Nagranie zostało dokonane z Filharmonią im. Artura Rubinsteina w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

W roku 2021 odznaczony został Srebrnym Medalem Gloria Artis.

Od sezonu 2020/21 współpracuje w roli szefa artystycznego ze Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach. W roku 2022 został szefem artystycznym orkiestry kameralnej Capella Bydgostiensis.

Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

"Szalone nożyczki" po raz 300! Komediowy weekend w Teatrze Siemaszkowej

„Szalone nożyczki” w reż. Marcina Sławińskiego to komediowy hit, który od ponad trzynastu lat nie schodzi z afiszy Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Zbliżający się weekend to doskonała okazja, by dać...

MAKE HH IN RZESZ DOPE AGAIN

Znamy pełny line-up Dope Fest Rzeszów. Pierwsze koncerty w lipcu

Do ogłoszonych wcześniej Young Multi'ego i Szpaka dołączyli: Young Leosia, Chivas, Kukon i Otsochodzi. Wszystkie koncerty w ramach Dope Fest odbędą się w Millenium Hall.

63. MFŁ

Włodek Pawlik Trio i Andrea Motis na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie

Przed nami kolejny weekend 63. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. W piątek, w Sali Balowej łańcuckiego Zamku zespoli się poezja Piotra Gawła, muzyka Włodka Pawlika oraz śpiew Marka Bałaty, uznanego wokalisty jazzowego. Dzień...

Rzeszów gra dla klimatu

Reggae nad Wisłokiem. Wystąpią m.in. North East Ska Jazz Orchestra i Mesajah [PROGRAM]

1 czerwca 2024 roku w Rzeszowie odbędzie się 9. edycja Ogólnopolskiego Festiwalu "Reggae nad Wisłokiem – Gramy dla klimatu". W programie koncerty oraz eko atrakcje dla dzieci i dorosłych. Muzycznymi gwiazdami imprezy...

Babski Wieczór

Wyjątkowy seans i atrakcje w kinie Zorza z okazji Dnia Matki

Z okazji Dnia Matki, kino Zorza przygotowało dla Pań liczne atrakcje, w tym m.in. degustację wina i pokazy kosmetyczne. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu Babski Wieczór, już w najbliższy piątek, 24...

HUŚTAWKA

Ostatnia w tym sezonie premiera Teatru Maska

Jeszcze przed wakacjami w repertuarze Teatru Maska pojawi się nowy spektakl. 1 czerwca odbędzie się premiera „Huśtawki” na podstawie bestsellerowej książki Timo Parveli pod tym samym tytułem. Przedstawienie przewidziane jest dla dzieci...

Aktualności

KultURalia 2024. Poparzeni Kawą Trzy dołączają do line-upu

„Gotowi na koncert, w czasie którego z pewnością nie będziecie w stanie stać spokojnie? Możemy Wam zagwarantować, że niejeden KAWAŁEK DO TAŃCA na nim poleci!” – tak organizatorzy KultURaliów zapowiedzieli w mediach...

ŚWIĘTO MELOMANÓW

Kolejny weekend Muzycznego Festiwalu w Łańcucie [17 - 19.05.2024]

Wiele muzycznych emocji czeka melomanów podczas najbliższego weekendu. Przed nami kolejne, wyjątkowe koncerty w ramach 63. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Spotkania z muzyką odbędą się zarówno w sali zamkowej łańcuckiego Zamku jak...

Reklama