Rzeszów - Wtorek, 26.11.2024
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Wytatuowany motocykl z Rzeszowa wyróżniony we Włoszech

RZESZÓW. Rzeszowska firma Game Over Cycles (GOC) zdobyła nagrodę w konkursie zorganizowanym na prestiżowej imprezie motocyklowej we Włoszech. Nagrodzono motocykl The Recidivist.

Rzeszów

Winyle, CD, rękodzieło, biżuteria i wiele więcej na kiermaszu w rzeszowskiej Plazie

RZESZÓW. W piątek i sobotę, 11-12 października w CH Plaza w Rzeszowie odbędzie się kolejna edycja kiermaszu „Niezła Sztuka”. Tym razem wzbogaconego o ofertę rękodzieła artystycznego.

Rzeszów

Ruszyła budowa miejskiej plaży nad Wisłokiem [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Pod koniec września rozpoczęły się prace przy zagospodarowaniu terenu na prawym brzegu Wisłoka, w rejonie zapory. Powstaje tam zapowiadana od dawna miejska plaża z drewnianymi podestami, ławkami, leżakami i parkletami.

Rzeszów

"Dzień Seniora" z rzeszowskim oddziałem ZUS. Porady, wykłady, prelekcje i inne atrakcje

RZESZÓW. W najbliższy piątek, 11 października w Centrum Innowacji Miejskich – URBAN LAB, przy ul. 3 Maja 13 w Rzeszowie odbędzie się rzeszowska edycja ogólnopolskiej akcji organizowanej przesz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wydarzenie...

Rzeszów

Jasionka znów z rekordem - ponad 127 tys. pasażerów we wrześniu. Wkrótce rusza nowe połączenie

RZESZÓW/JASIONKA. - To najlepszy dziewiąty miesiąc roku w historii lotniska, z wynikiem wyższym o 11 procent od ubiegłorocznego (115 tys.) – informuje Waldemar Mazgaj, rzecznik prasowy lotniska.

Rzeszów

Rewitalizacja części Parku Sybiraków. Będzie m.in. nowy plac zabaw i więcej zieleni

RZESZÓW. Umowa z wykonawcą została już podpisana. Inwestycja ma być gotowa jeszcze w tym roku.

Rzeszów

Powstaje Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Jakie są jego założenia?

RZESZÓW. W związku z rekomendacjami wypracowanymi podczas Rzeszowskiego Panelu Klimatycznego przyspieszają prace nad SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). Jest to dokument strategiczny, dotyczący zagadnień związanych z szerokorozumianym transportem i mobilnością w...

Reklama