Rzeszów - Piątek, 20.09.2024
Reklama

Ruszyła modernizacja budynku dworca PKP

Dodano:

Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
RZESZÓW. Na dworcu Rzeszów Główny trwają już pierwsze prace budowlane. Budynkowi przywrócony zostanie modernistyczny charakter. Roboty mają zakończyć się pod koniec 2023 roku.

Przebudowa dworca Rzeszów Główny to jeden z trzech etapów większej inwestycji jaką jest budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Pierwszy z nich to przebudowa placu Dworcowego i budowa pod nim parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów. Drugi etap to przebudowa układu drogowego w rejonie głównego dworca kolejowego oraz znajdującego się przed nim placu. Trzeci etap to rozpoczęta właśnie przebudowa budynku dworca.

- Obecnie wykonawca skupia się głównie na rozbiórkach w piwnicach budynku oraz demontażu instalacji. Równolegle do nich trwają prace przygotowawcze do wzmocnienia fundamentów budynku – informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A.

Inwestycja sprawi, że dworzec Rzeszów Główny odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudów na przełomie XX i XXI wieku.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Drzwi i okna będą stylizowane na te z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca. W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, przywrócony zostanie elektroniczny, wielkoformatowy zegar z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd. O tym jak ostatecznie będzie wyglądało zdecyduje konserwator zabytków, po przeprowadzeniu badań konserwatorskich. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce, ze znacznym dostępem światła dziennego poprzez okna znajdujące się w elewacji. Jego sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą  pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.
Reklama
Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1, gdzie znajdzie się parking podziemny będący częścią centrum komunikacyjnego. Na poziomie –1 znajdą się również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Z kolei na piętrze dworca zlokalizowany będzie posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.

Zmodernizowany budynek dworca zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługa=ą podróżnych pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Do komunikacji w budynku, oprócz klatek schodowych, będą służyć też windy.

Przebudowa Rzeszowa Głównego to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec stanie się energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła. Energooszczędne będzie również oświetlenie wykonane w technologii LED. O optymalizację zużycia energii elektrycznej, wody i ciepła zadba system BMS (Building Management System), który będzie zarządzał wszystkimi instalacjami w budynku. Z kolei nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe sprawią, że na Rzeszowie Głównym poprawi się poziom bezpieczeństwa.

Koszt przebudowy dworca Rzeszów Główny to 22,69 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót realizowanych w formule „Projektuj i buduj” – Budimex S.A. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku. 
 
Źródło: PKP S.A.
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Co dalej z budową basenów solankowych w Rzeszowie? Temat komplikują roszczenia Jędrzejowiczów

RZESZÓW. Ani Ratusz, ani Urząd Wojewódzki nie wiedzą o jakie działki dokładnie chodzi.

Rzeszów

Dwie rzeszowskie inwestycje nagrodzone przez TopBuilder

RZESZÓW. Finał XI Edycji Konkursu TopBuilder 2019 odbył się 21.03.2019 r.

Rzeszów

Rzeszowska policja szuka świadków potrącenia 6-latka

RZESZÓW. Do zdarzenia doszło we wtorek 12 marca 2019 r. ok godz. 15 w Rzeszowie na ul. Pelczara, na wysokości bloku 35.

Rzeszów

Uniwersytet Rzeszowski przejmie pieczę nad rezerwatem przyrody na Lisiej Górze

RZESZÓW. Projekt będzie realizowany we współpracy z Gminą Miasto Rzeszów.

Rzeszów

Złoty medal dla Politechniki Rzeszowskiej. Nagrodę zdobyli na zawodach lotniczych w USA

RZESZÓW. Euroavia Rzeszów wywalczyła złoty medal za prezentację techniczną modelu w kategorii „micro”.

Rzeszów

Na przejściu dla pieszych przy C.H. Nowy Świat będzie sygnalizacja świetlna

RZESZÓW. Sygnalizacja powinna funkcjonować do połowy lipca.

Rzeszów

Kolejny kontrowersyjny projekt uchwały Ratusza. Chodzi o zamknięcie wszystkich sklepów po północy

RZESZÓW. Wg. projektu uchwały sklepy mają być otwierane i zamykane codziennie w godzinach od 5.00 do 24.00.

Rzeszów

Trwa zbiórka pieniędzy dla rzeszowskiego alpinisty. Doznał wgłębnego złamania czaszki

RZESZÓW. Lekarze musieli mu usunąć fragment czaski, teraz 37-latek czeka na replastykę czaszki. Potrzeba 50 tys. zł.

Reklama