W zasadzie o rozstrzygnięciu było już wiadomo od 15 maja, kiedy Samorząd Województwa Podkarpackiego ogłosił jakiej firmie powierza dostarczenie pociągów, które w przyszłości będą obsługiwać Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną. Dzisiejsza konferencja była jedynie konieczną formalnością.
Szczegóły umowy
Zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem, firma Newag z Nowego Sącza dostarczy 8 trójczłonowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym oraz 2 pociągi dwuczłonowe z napędem spalinowym. Łączna kwota za nowe pociągi wynosi 195,8 mln zł z czego 76 mln zł to dofinansowanie ze środków POIiŚ. Udział województwa podkarpackiego z budżetu województwa to 120 mln zł. Oprócz tego z budżetu województwa za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.
„Chcemy, żeby kolej służyła dojeżdżającym do pracy, studentom, ale też chcemy żeby kolei służyła rozwojowi turystyki. Przykładem tego są nasze bardzo dobre połączenia turystyczne na Roztocze, w Bieszczady, Sandomierz. Cieszą się one bardzo dobrą popularnością” – mówił podczas konferencji marszałek.
Wyposażenie pociągów
Każdy z pojazdów będzie wyposażony w zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED, wewnętrznymi monitorami LCD oraz przystankowym system informacji komunikacji miejskiej. Bezpieczeństwo pasażerów będzie wspomagał system monitoringu wnętrza pojazdu oraz Intercom umożliwiający kontakt z kabiną maszynisty. Przedziały pasażerskie będą wyposażone w system gaszenia pożaru, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewitrzanie składu oraz system zliczania podróżnych.
Pociągi będą przystosowane do przewożenia pasażerów z ograniczeniami ruchowymi, dla których wyznaczono specjalne miejsca wyposażone w uchwyty do zamocowania wózków inwalidzkich oraz rampy, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się, matkom z małymi dziećmi oraz rowerzystom, dla których będą wydzielone miejsca do przewożenia rowerów.
W każdym pojeździe będzie zainstalowany system urządzeń do obsługi biletów, także z możliwością zakupu biletu. Przewiduje się integrację z system miejskiej komunikacji autobusowej ( ZTM) w celu korzystania z tzw. elektronicznego biletu zintegrowanego. Dostępne będzie także wifi.
Termin dostarczenia i linia do Jasionki
„Termin jest bardzo krótki, ale zrobimy wszystko, aby go dotrzymać. Pojazdy Impuls 2, które dostarczymy dla województwa podkarpackiego są sprawdzone, jeżdżą w całej Polsce i we Włoszech” – dodaje Zbigniew Konieczek.
Dostawca zgodnie z umową ma dostarczyć pojazdy do końca III kwartału 2020 roku. Pierwsze pociągi ruszą na tory od stycznia 2021 r. - najpierw na wybranych liniach a później, po wybudowaniu w 2023 r linii kolejowej do lotniska Rzeszów-Jasionka.
Przypominamy, że realizowany przez województwo podkarpackie projekt pt. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA” składa się z dwóch części. Pierwsza mówi o zakupie taboru oraz budowie zaplecza technicznego, druga natomiast wiąże się z budową i modernizacją linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej.
Łącznie zakupione pojazdy będą mieć ponad 3 tys. miejsc dla pasażerów, w tym 1 314 miejsc siedzących. Nowe pociągi będą kursować na liniach PKA w relacjach:
- Rzeszów – Dębica na linii 91;
- Rzeszów - Przeworsk na linii 91;
- Rzeszów – Kolbuszowa na linii 71;
- Rzeszów – Strzyżów na linii 106;
- Rzeszów – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz