W tym zapleczu technicznym będą się odbywały naprawy, remonty, które do tej pory nie mogły mieć miejsca, tu na Podkarpaciu. Będą się odbywały szkolenia, które też nie mogły być realizowane w regionie. I wreszcie może się tu odbywać kosmetyka taboru, która jest też ważna z punktu widzenia jego eksploatacji – mówił o nowej hali serwisowej marszałek Ortyl podczas uroczystego otwarcia obiektu.
Hala serwisowa PKA powstała obok stacji PKP Rzeszów Staroniwa. Stanowi element całej bocznicy kolejowej i wraz z układem torowym, kontenerową stacją paliw do tankowania pojazdów z napędem spalinowym, drogą dojazdową oraz miejscami postojowymi tworzy Zaplecze Techniczne PKA. Najważniejsze elementy, jakie zostały wykonane w ramach tej inwestycji to m.in.:
- układ torowy – zelektryfikowany układ 12 torów o łącznej długości ogólnej 5,1 km, z systemem rozjazdów i automatycznym systemem SRK, współpracujący ze stacją PKP Rzeszów Staroniwa,
- myjnia mechaniczna, pracująca w systemie zamkniętym obiegu wody, z podczyszczalnią ścieków,
- tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych,
- laserowe stanowisko do pomiaru zarysu profili zestawów kołowych,
- waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę,
- zapadnia umożliwiająca wymianę zestawów kołowych oraz silników trakcyjnych bez konieczności podnoszenia pudła pojazdu,
- suwnica o nośności 16 ton, umożliwiająca transport podzespołów wewnątrz hali,
- podnośniki do podnoszenia całego zespołu trakcyjnego lub członu pojazdu,
Budowa hali serwisowej PKA to jeden z ostatnich projektów zrealizowanych w ramach największego w historii samorządu województwa przedsięwzięcia, jakim jest kolej aglomeracyjna. W ramach PKA, oprócz hali serwisowej, zmodernizowane zostały przystanki i linie kolejowe, zakupiono nowy tabor. Wybudowano również linię kolejową do lotniska w Jasionce. Całość inwestycji wyniosła ponad 756 mln złotych. Sama hala kosztowała ponad 167 mln zł.
Nową halę będzie użytkować spółka POLREGIO.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz