Kampania #SzanujJedzenie, czyli co robić, żeby nie marnować

Dodano: 03.04.2019 r.

Wystartowała ogólnopolska kampania społeczna #SzanujJedzenie. Towarzyszy ona wiosennej edycji największego festiwalu kulinarnego w Polsce Restaurant Week. Motywem przewodnim wydarzenia jest promocja szacunku do jedzenia oraz edukacja w zakresie sposobów wykorzystania resztek w duchu filozofii zero-waste. Jak wynika z badań CBOS, przeciętny Polak wyrzuca około 200 kilogramów jedzenia rocznie – to znaczy, że codziennie marnujemy około pół kilograma żywności na głowę! Dane są szokujące i na dodatek, za ten stan rzeczy odpowiada każdy z nas.

Co zatem zrobić, aby nie marnować jedzenia? Jakie zmiany wprowadzić, aby konsumować świadomie i nie przykładać ręki zagłady naszej planety? Jak twierdzi Massimo Bottura - właściciel najlepszej restauracji świata Osteria Francescana, nieracjonalna produkcja i konsumpcja żywności odpowiadają za aż jedną trzecią problemów klimatycznych świata – zatem podjęcie działań promujących mądrą konsumpcję jest absolutną koniecznością. Wymaga to zarówno rozwiązań systemowych jak i inicjatywy każdego z nas. Stąd też pomysł, aby tegorocznej edycji Restaurant Week towarzyszyła akcja #SzanujJedzenie. Jest ona skierowana zarówno do 100 tys. oczekiwanych gości jak i ponad tysiąca restauratorów z całej Polski.

Walka z marnowaniem jedzenia to dla nas osobiście i zawodowo obecnie temat numer jeden. Będziemy promować chodzenie do restauracji festiwalowych, w których dzięki internetowym rezerwacjom i wcześniejszemu wyborowi menu, możliwe jest zerowe zmarnowanie jedzenia, ale też zachęcać gości do zmiany nawyków np. branie niezjedzonych resztek do domu i wykorzystania ich w myśl filozofii zero-waste” – mówi Maciej Żakowski, analityk trendów, twórca konceptów restauracyjnych, współtwórca Restaurant Week Polska.

Do kampanii #SzanujJedzenie przyłączyło się i zostało jej ambasadorami setki znanych artystów, influencerów i aktywistów. W kampanię #SzanujJedzenie zaangażowali się m.in. Lara Gessler, Marta Wierzbicka, Anna Czartoryska- Niemczycka, Maria Niklińska, Nikodem Rozbicki, Vienio, Jakub Kosel, Wujaszek Liestyle, Kamili Pawelski (znany jako Ekskluzywny menel) i wielu innych. Na potrzeby akcji powstał także „Dekalog #SzanujJedzenie”, czyli 10 przykazań świadomego konsumenta, który trafi do każdego z festiwalowych gości.

DEKALOG #SZANUJJEDZENIE

Organizatorzy przygotowali dziesięć prostych wytycznych, które warto zastosować w codziennym życiu, aby zmniejszyć ilość marnowanego jedzenia. Oto one:

  1. Rób dokładną listę zakupów – wydasz i zmarnujesz mniej. Warto także kupować częściej i to, czego naprawdę potrzebujesz
  2. Utrzymuj porządek w lodówce –produkty z krótszą datą ważności postaw bliżej, te z dłuższą - dalej. Szczególnie istotne jest to w przypadku produktów o krótkim terminie przydatności
  3. Nie wyrzucaj owoców i warzyw, które lekko zwiędły - jak radzi ambasadorka akcji #SzanujJedzenie -  Lara Gessler, lepiej zmiksuj je na  pyszny i zdrowy koktajl. Z warzyw możesz ugotować też pyszny bulion
  4. Nie wyrzucaj pieczywa – lepiej je zetrzyj na bułkę tartą – przyda się do przygotowania wielu potraw – zachęca Gaja Kuroń. Ze starego i twardego chleba można zrobić też grzanki i dodać je choćby do zupy.
  5. Zamrażaj lub susz jedzenie, które ci zostało – możesz z nich przyrządzić potem kreatywne i pyszne danie, na które przepisy znajdziesz na blogach i w seriwisach kulinarnych
  6. Planuj posiłki i gotuj odpowiednie porcje – oszczędzasz w ten sposób jedzenie i pieniądze
  7. Przechowuj jedzenie w pojemnikach - dzięki temu dłużej pozostają świeże
  8. Przekaż jedzenie potrzebującym – wiele organizacji chętnie przyjmie jedzenia – znajdź jadłodzielnię lub fundację, która zajmuje się redystrybucją posiłków – zrobisz dobry uczynek
  9. Bierz resztki z restauracji do domu – to żaden wstyd ani oznaka skąpstwa, świadczy tylko dobrze o waszej świadomości konsumenckiej. Nie zdołaliście zjeść podanej w restauracji potrawy, nie wahajcie się poprosić o zapakowanie na wynos.
  10. Uczęszczaj do restauracji z wcześniejszym wyborem menu – na takiej zasadzie opiera się właśnie Restaurant Week “ Jako festiwal promujemy najracjonalniejszy model, czyli wcześniejsze rezerwacje online i wybór przez gości jednego z dwóch menu. W skrócie: składamy nasze zamówienie z wyprzedzeniem, przez co restauracje są w stanie przygotować tyle jedzenia, ile naprawdę potrzebujemy. To sprawia, że jedzenie się nie marnuje - mówi Maciek Żakowski, organizator Restaurant Week

REKORDOWA EDYCJA RESTAURANT WEEK

W 13 edycji festiwalu bierze udział 400 najlepszych restauracji z 35 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Rzeszowa oraz regionów Silesii, Lubelskiego i Podhala. Trzydaniowe menu składające się z przystawki, dania głównego i deseru, niezależnie od miasta i restauracji, jest oferowane w specjalnej festiwalowej cenie 49 zł. Do wyboru gości są potrawy mięsne, rybne, wegetariańskie i wegańskie. Każdy gość Restaurant Week będzie miał także możliwość wygrać lot do Włoch dla dwóch osób i kolację w najbardziej obleganej restauracji świata Osteria Francescana, a także podróż na festiwal restauracyjny Miami Spice. Organizatorzy spodziewają się rekordowej liczby 100 tys. gości. Rezerwacji online na festiwal można dokonywać na stronie www.restaurantweek.pl.

DO WYGRANIA KOLACJA W NAJBARDZIEJ POŻĄDANEJ RESTAURACJI ŚWIATA I LOT NA MIAMI SPICE

Każdy festiwalowy gość będzie miał szansę wygrania dwuosobowego rejsu LOT-em do Włoch oraz dzięki marce Grundig dwuosobowej kolacji w Osteria Francescana, najbardziej obleganej restauracji świata (w kolejce do rezerwacji stoi kilkadziesiąt tysięcy osób z całego świata). Wystarczy wybrać się na festiwal i zamieścić w mediach społecznościowych zdjęcie, zgodnie
z czekającą na festiwalowym stole instrukcją.

Z kolei w konkursie recenzenckim do wygrania będzie rejs LOT-em do Miami oraz uczestnictwo w festiwalu restauracyjnym Miami Spice. Aby wziąć w nim udział, należy zrecenzować swoją wizytę na Restaurant Week w festiwalowym systemie rezerwacyjnym.

KOKTAJL FESTIWALOWY

Zwyczaj celebracji wspólnych chwil przy dobrym jedzeniu i koktajlach to idealna okazja do wspólnego próbowania różnych połączeń kulinarnych, zgodnie z założeniami kultury aperitivo. Podczas zbliżającej się wiosennej edycji Restaurant Week, do każdego serwowanego posiłku goście otrzymają w prezencie koktajl Martini Fiero & Tonic, na bazie najnowszego wermutu Martini Fiero oraz KINLEY Tonic Water. Goście niepijący otrzymają natomiast możliwość zamówienia premierowo KINLEY Virgin Mojito. Kropla Délice to oficjalna woda Festiwalu Restaurant Week. Jej kompozycja składników mineralnych, idealne nagazowanie oraz elegancka butelka doskonale łączą się z kunsztem festiwalowych dań serwowanych przez najlepszych szefów kuchni.

Termin festiwalu: 3-17 kwietnia 2019

Rezerwacje: www.RestaurantWeek.pl

Lokalizacje: Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Silesia, Lubelskie, Łódź, Szczecin, Białystok, Rzeszów, Podhale

Komentarze

Reklama