Mocny akcent na rozpoczęcie wieczoru, to Uwertura „Ruy Blas” Mendelssohna (1809 – 1847), napisana jako utwór otwierający dzieło sceniczne Wiktora Hugo o tym samym tytule – dynamiczna i pełna dramatyzmu.
Wiele emocji dostarczy zrodzony z wirtuozowskiego stylu brillant Koncert fortepianowy e-moll Chopina (1810-1849). Wielbicielem talentu naszego rodaka był także Mendelssohn, który swego czasu zwrócił się do Chopina z prośbą o napisanie utworu dla swojej żony Cecylii. Chopin spełnił jego życzenie komponując Mazurek As-dur op. 59 nr 2. I część Koncertu fortepianowego e-moll, przyniesie ze sobą tematy o pięknej linii melodycznej ozdobione zwiewnymi figuracjami fortepianu. Część druga, subtelna i marzycielska jest – jak pisał Chopin „dumaniem w piękny czas wiosny, ale przy księżycu”. Pełen werwy Finał Koncertu porywa rytmami krakowiaka. Młodzieńcze dzieło Chopina zabrzmi w interpretacji Dominika Gilewskiego – laureata wielu konkursów pianistycznych.
Owocem młodzieńczego natchnienia jest I Symfonia C-dur (1855) Bizeta (1838 – 1875), napisana jeszcze w czasach jego studiów w Paryskim Konserwatorium. Do dzisiaj dyrygenci chętnie sięgają po to dzieło, bo jest utwór o wyrazistej ekspresji, melodyjny, będący przedsmakiem tego, czego dokonał Bizet w nieśmiertelnej operze „Carmen”.
PROGRAM
AB 7 marca 2025 r., piątek, godz. 19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
PIOTR KOŚCIK – dyrygent
DOMINIK GILEWSKI – fortepian
W programie:
F. Mendelssohn – Uwertura „Ruy Blas” op. 95 MWVP 15
F. Chopin – Koncert e – moll op.11
G. Bizet – Symfonia nr 1 C – dur
Piotr Kościk
Dyrygent i pianista urodzony w Rzeszowie. Wykształcenie dyrygenckie uzyskał w szwajcarskiej Zurcher Hochschule der Kunste w klasie prof. Iwana Wassilevskiego. Współpracował z takimi orkiestrami jak „Southwest German Chamber Orchestra”, „Sinfonietta Berlin”, „Belgrade Chamber Orchestra” „Janáčkova Filharmonie Ostrava”, „Orchestra Sinfonica d’Este Ferrara”, „Ploiesti Filharmonic Orchestra”, „Rousse Philharmonic Orchestra”, „Sofia Academic Orchestra”, oraz „Zurcher Akademisches Orchester”. Piotr Kościk doskonalił swój warsztat dyrygencki pod okiem profesorów o międzynarodowej renomie jak Jorma Panula, Colin Metters, Įuciano Acocella, Christoph Muller, Martin Akerwall i Christof Brunner. Piotr otrzymał „Dirigierstipendium” austriackiego „Honorius Stiftung” oraz był półfinalistą międzynarodowego konkursu „2nd Orchestra’s Conductor Competition” w Ploiesti. Angielski dyrygent i profesor Douglas Bostock napisał „Piotr Kościk to dyrygent o ogromnej wrażliwości, jasnej koncepcji i naturalnej łatwości przekazywania orkiestrze swoich intencji muzycznych.” Oprócz filharmonii Belgradzkiej i Ostrawskiej, Piotr Kościk miał okazję występować z orkiestrami m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Finlandii, Rumunii oraz Bułgarii.
Przygodę z muzyką Piotr Kościk rozpoczął w ZSM Nr.2 w Rzeszowie w klasie fortepianu mgr Joanny Dworakowskiej a następnie mgr Żanny Parchomowskiej. Ukończył studia magisterskie w klasie fortepianu prof. Olega Maisenberga na Universitut fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz studia podyplomowe u prof. Eliso Virsaladze w Scoula di Musica di Fiesole we Florencji. Wkład w rozwój artystyczny Piotra miała również współpraca z profesorami- Dang Thai Son, Matti Raekallio, oraz Michel Beroff. Kościk koncertował w większości europejskich państw oraz w Chinach, gdzie oprócz prowadzenia warsztatów pianistycznych, wystąpił na koncercie inaugurującym Festiwal Chopinowski w Xinghai Concert Hall w Guangzhou. W roli solisty współpracował z Holenderską Orkiestrą Narodowa, Bratysławską Orkiestrą Radiową, Orkiestrami Filharmonii Zabrzańskiej, Podkarpackiej, Narodową Orkiestrą Kosowską w Prisztinie i węgierską Székelyföldi Filharmónia.
Piotr zajął 2. miejsce na „International Piano Competition” w Enschede, 1. miejsce na „Klavierpodium der Jugend” w Monachium, otrzymał wyróżnienie na konkursie pianistycznym w Zabrzu, był również finalistą „International Music Competition” w Osace. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów oraz laureat takich nagród jak „The Netherlands Symphony Orchestra Prize” czy „Zauberflöte Preis” za najlepsze wykonanie klasycznej sonaty fortepianowej. Piotr Kościk jest członkiem zarządu międzynarodowego towarzystwa Chopinowskiego w Wiedniu a jego dyskografia zawiera obecnie dwie płyty solowe z muzyką Mozarta, Haydna, Chopina i Liszta.
Dominik Gilewski
Pianista, kameralista
W 2023 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie fortepianu prowadzonej przez Milenę Kędrę oraz w klasie kameralistyki Lecha Napierały. W 2021 roku, w ramach programu ERASMUS+, studiował w Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) w Barcelonie, w klasie fortepianu Vladislava Bronevetzkiego. W 2024 roku ukończył podyplomowe studia w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, w klasie fortepianu Valentiny Igoshiny. Obecnie kontynuuje naukę na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fortepianu Zbigniewa Raubo.
Swoje umiejętności w zakresie muzyki solowej i kameralnej doskonalił, uczestnicząc w licznych kursach mistrzowskich i konsultacjach prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in.: Wojciecha Świtałę, Piotra Palecznego, Ewę Pobłocką, Olgę Łazarską, Magdalenę Lisak, Andrzeja Pikula, Mariolę Cieniawę-Puchałę, Ewę Bukojemską, Piotra Machnika, Andrzeja Jasińskiego, Philippe’a Giusiano, Victora Derevianko, Catherine Vickers, Pascala le Corre i innych.
Dominik Gilewski jest laureatem licznych krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Do jego osiągnięć należą:
• I nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „The Neapolitan Masters” w Neapolu (2018)
• I nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „ISCHIA” we Włoszech (2022)
• II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Online „ODIN” w Tallinie (2020)
• II nagroda na XXX Międzynarodowym Konkursie „Città di Barletta” we Włoszech (2020)
• III nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „MusicAlive” w Katowicach (2020)
• III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „II. Wiener Danubia Talents” w Wiedniu (2020)
• III nagroda na XXIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie (2019)
• III nagroda na Franz Liszt Center Piano Competition w La Nucia (2021)
Jako członek duetu fortepianowego z Vladyslavem Borovychem, Dominik Gilewski zdobył również liczne wyróżnienia w konkursach kameralnych:
• Grand Prix I Międzynarodowego Festiwalu-Konkursu Zespołów Fortepianowych „QOS ALQA” w Nur-Sułtan w Kazachstanie (2021)
• I nagroda na Międzynarodowym Konkursie King’s Peak International Music Competition w USA (2021) – kategoria: duety fortepianowe
• II nagroda w kategorii D, w sekcji – zespoły mieszane, w I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej KraCamera w Krakowie (2021)
Dominik Gilewski koncertował w Polsce, Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii i Hiszpanii. W 2019 roku wystąpił jako solista z Lwowską Orkiestrą Kameralną pod batutą Igora Pilatyuka, wykonując Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina. Wspólnie z Vladyslavem Borovychem, jako duet fortepianowy, zadebiutowali w Filharmonii Krakowskiej, wykonując Koncert na dwa fortepiany d-moll Francisa Poulenca, pod batutą Pawła Kotla. W 2023 roku wystąpił w siedzibie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, prezentując utwory Karola Szymanowskiego oraz Fryderyka Chopina w ramach cyklu koncertów „Młode talenty”, zarekomendowany przez Mariolę Cieniawę-Puchałę. W 2022 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.