Działająca od sześciu sezonów w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie Scena Nowej Dramaturgii otwiera nabór do kolejnej edycji. Projekt kierowany jest do osób piszących (dramatopisarzy, scenarzystek, poetów, reporterów i innych) zainteresowanych tworzeniem dla teatru oraz do reżyserów i reżyserek teatralnych.
Scena Nowej Dramaturgii to platforma stworzona do wspólnego poszukiwania nowoczesnych środków literackiego wyrazu we współczesnej realizacji scenicznej. Jej kuratorami są reżyserka Martyna Łyko oraz Witold Mrozek – krytyk teatralny i dziennikarz. W sesjach dopracowywania projektów biorą udział uznani praktycy reżyserii i dramaturgii.
Zdrowie psychiczne, jednostka przeciwko absurdom systemu, siła przyjaźni, pułapki rynku mieszkaniowego… Te oraz wiele innych tematów poruszały teksty dla teatru pisane w ostatnich latach w ramach Sceny Nowej Dramaturgii przy Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Już dziesiątki twórców skorzystały z możliwości kreowania nowej polskiej dramaturgii pod opieką mentorską najciekawszych artystów teatralnych w Polsce.
Speed dating w teatrze
Projekt wspiera powstawanie różnorodnych, w tym nowatorskich form teatralnych i dramaturgicznych, oraz rozmaitych modeli współpracy między osobami zajmującymi się teatrem. Od klasycznych form reżyserowania tekstu, przez kreację kolektywną czy nawet wspólne performowanie własnej partytury.
Scena Nowej Dramaturgii to przede wszystkim dwa podstawowe działania. W Teatralnym Speed Datingu z pomocą kuratorów ze zgłaszających się artystów powstają pary reżysersko-dramaturgiczne. Drugim elementem programu jest Letnia Rezydencja Literacka – osoba, która ją otrzymuje, spędza miesiąc w Rzeszowie, otrzymując mieszkanie oraz stypendium. Uczestnicząc w Teatralnym Speed Datingu i rezydencji, można liczyć na regularne wsparcie mentorów i mentorek z doświadczeniem zarówno w praktyce artystycznej, jak i namyśle teoretycznym. W ostatnich latach funkcję tę pełnili Michał Buszewicz, Paweł Demirski, Grzegorz Niziołek, Małgorzata Sikorska-Miszczuk czy Weronika Szczawińska.
Rzeszów i nie tylko
Dramaty „Febra” Aldony Kopkiewicz, „Zmęczone” Darii Sobik i „To nasz pies” Joanny Mueller przeczytaliśmy w miesięczniku „Dialog”. Tekst Katarzyny Matwiejczuk, „CELLineczka” doczekał się inscenizacji w rzeszowskim teatrze, w reżyserii Kamili Siwińskiej.
Rzeszowski projekt ma także wkład w ogólnopolskie życie teatralne – tandemy zawiązane w ramach Teatralnego Speed Datingu rozwijały swoje projekty także na innych scenach. Olga Żukowicz i Julia Mark pokazały „Stolp. Dzień kobiet” w Nowym Teatrze w Słupsku, a Mariusz Gołosz i Maciej Hanusek zrealizowali „Bił sobie Andrzej” w Teatrze Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Powstały na naszej rezydencji debiutancki dramat „Skopując kołderkę” choreografa i performera Rafał Dziemidoka dostał po rzeszowskim czytaniu Katarzyny Minkowskiej drugie życie – wyperformowany w TR Warszawa pod kierunkiem Mirosława Zbrojewicza.
Nowe wyzwania
Szósty rok funkcjonowania programu to kolejne wyzwanie do opisania rzeczywistości językiem, który dyktują nasze czasy. Zapraszamy do zastanawiania się z nami, jaka może być współczesna dramaturgia i składania aplikacji złożonej z dokumentów dostępnych na stronie www.teatr-rzeszow.pl – zgłoszenia przyjmowane są do 18.02.2024 do północy!
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz