Rzeszów - Poniedziałek, 25.11.2024
Reklama

Penderecki, Tansman i Dvořák w piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

„Agnus Dei” Krzysztofa Pendereckiego, „I Koncert fortepianowy” A. Tansmana i „VIII Symfonia” A. Dvoraka wypełnią program piątkowego (5.03) koncertu symfonicznego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Orkiestrę poprowadzi Paweł Przytocki. Przy fortepianie zasiądzie polska pianistka Julia Kociuban. Początek tradycyjnie o godz. 19:00.

Piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie utwór „Agnus Dei” Krzysztofa Pendereckiego. To piąta część Polskiego Requiem – jednego z najważniejszych i największych dzieł oratoryjnych kompozytora – powstała w 1981 roku, po śmierci Prymasa Tysiąclecia. Utwór jest upamiętnieniem zarówno ważkich, tragicznych wydarzeń z historii Polski, jak i ludzi niezłomnej wiary – Maksymiliana Kolbe, Papieża Jana Pawła II oraz kardynała Stefana Wyszyńskiego, któremu poświęcone jest Agnus Dei. Dzieło zabrzmi w wersji na orkiestrę smyczkową autorstwa samego kompozytora. ‘

W kolejnej części wieczoru zabrzmi I Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Utwór wykonany po raz pierwszy w 1926 roku w Paryżu, jest przykładem klasycznej elegancji, lekkości faktury i błyskotliwej inwencji melodycznej z pierwiastkami polskiej muzyki ludowej.

Na zakończenie melomani usłyszą VIII Symfonię G – dur op.88 (1889) Antonina Dvořáka (1841 – 1904). Jej twórca, stojący w tym czasie u szczytu sławy, doceniał także uroki dnia codziennego i chwil spędzonych na łonie przyrody. To właśnie podczas letnich wakacji, z inspiracji pięknem natury zrodziła się jego VIII Symfonia, co tłumaczyć może pogodny, wręcz błogi nastrój dzieła. Symfonię wypełnia mnóstwo przepięknych, zróżnicowanych w wyrazie melodii. W pierwszej część Allegro con brio dominują dwa tematy – marszowy i pastoralny, druga część, to nastrojowe Adagio, a w trzeciej części Allegretto grazioso melodie wirują w tanecznym rytmie. Finał Allegro ma non troppo rozpoczyna triumfalne solo trąbek, po którym następuje mistrzowski cykl wariacji, który wybrzmiewa jako potężny hymn radości.

 

Paweł Przytocki

Paweł Przytocki urodził się w Krośnie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w 1985r. w klasie Dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach dyrygenckich u Petera Eötvösa .W latach 1986 –1987 był również stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga. Od 1988r. do 1991 r. był dyrygentem, a  także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.W roku 1990 debiutował w  Filharmonii Narodowej w  Warszawie. W  latach 1995 -1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w  Łodzi. Od roku 2005 -2009 Przytocki był dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w  Warszawie. W  sezonie 2005/2006 przygotował premierę Spartakus Chaczaturiana oraz prowadził spektakle Oniegin Czajkowskiego, Traviatę Verdiego, a także La Boheme Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu "Oniegin" w choreografii Johna Cranko. W latach 2008- 2012 Paweł Przytocki był Dyrektorem Naczelnym i  Artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Przytocki współpracuje z  większością orkiestr filharmonicznych w  Polsce, a  także z  orkiestrami symfonicznymi i  kameralnymi za granicą.

Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w  międzynarodowych festiwalach muzycznych. Dokonał on również nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I  Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny “La folia “(obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena, pod batutą Carlosa Kleibera oraz Appasionata 1960 Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce. Od roku 2008 Paweł Przytocki jest związany z  Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w  Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę Dyrygentury. We wrześniu 2017 objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

 

Julia Kociuban

Julia Kociuban uważana jest za jedną z  czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z  koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i  A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W  2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”. Kociuban regularnie występuje w  renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer. Jako solistka koncertowała z  towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych, w tym m.in.: Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w  Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola. Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w  Londynie, Universität Mozarteum w  Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w  Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W  2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w  Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i  dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Rzeszowskie Juwenalia 2024. Gibbs dołącza do artystów sceny hip hop

Organizatorzy Rzeszowskich Juwenaliów ogłosili kolejnego wykonawcę, który dołączył do line’upu imprezy. Gibbs wystąpi 11 maja na scenie hip hop.

Aktualności

Cyrk Safari z nowym programem "Bravissimo" w Rzeszowie

W weekend, 16 i 17 marca do Rzeszowa przyjedzie Cyrk Safari. Jeden z najstarszych cyrków w Polsce zaprezentuje nowy program zatytułowany „Bravissimo”, bez zwierząt, ale z udziałem międzynarodowych artystów.

Aktualności

Wtorek z klasyką. Dwa filmy Krzysztofa Kieślowskiego w Kinie za Rogiem Cafe

Dwa obrazy Krzysztofa Kieślowskiego zobaczymy podczas najbliższego spotkania w ramach cyklu „Wtorek z klasyką” organizowanego przez rzeszowskie Kino za Rogiem Cafe.

Aktualności

"Kultura jest kobietą" - spotkanie artystek z Podkarpacia z okazji Dnia Kobiet

8 marca 2024r. o godzinie 15:00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie organizowane jest kolejne spotkanie kobiet związanych z kulturą na Podkarpaciu w ramach projektu "Kultura jest kobietą".

Aktualności

"Ciekawostki o rzeszowskich zabytkach". Promocja książki i spotkanie z autorkami

14 marca w budynku WiMBP w Rzeszowie przy ul. Sokoła 13, odbędzie się spotkanie poświęcone promocji książki „Ciekawostki o rzeszowskich zabytkach”. Gośćmi wydarzenia będą autorki publikacji: Edyta Dawidziak oraz Karolina Chomiczewska.

Aktualności

Rzeszowski Dzień Kobiet: zabytkowy Jelcz z atrakcjami, koncert Bartka Grzanka oraz Modowy Bazar

Estrada Rzeszowska przygotowała atrakcje dla Pań z okazji Dnia Kobiet. 8 marca po ulicach Rzeszowa będzie kursował zabytkowy Jelcz z niespodziankami, a wieczorem odbędzie się koncert Bartka Grzanka z zespołem w Rzeszowskich...

Aktualności

Rzeszowskie Juwenalia 2024. Smolasty i Paluch zagrają na scenie hip hop

Smolasty i Paluch dołączyli do wykonawców, którzy wystąpią na 29. Rzeszowskich Juwenaliach. Artyści wystąpią na scenie hip-hop.

Reklama