Rzeszów - Piątek, 20.09.2024
Reklama

Otwarcie wystawy Kamili Sammler i spotkanie z autorką w Galerii Nierzeczywistej

Dodano: /

9 marca 2024 r. o godz. 18:00, w Galerii Nierzeczywistej RSF w Rzeszowie, odbędzie się wernisaż Kamili Sammler zatytułowanej "jaCień". W otwarciu weźmie również udział sama autorka.

Kamila Sammler ukończyła Wydział Aktorski PWST w Krakowie. Związana jest z teatrami Kalisza, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Warszawy. Jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną, scenarzystką, wykładowcą sztuki aktorskiej, fotografką, kuratorką wystaw fotograficznych, podróżniczką i producentką teatralną.

Od 2014 roku członkini rzeczywista ZPAF. W 2019 roku otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Filmowej i Teatralnej w Łodzi.

Wykłada w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, współpracuje z PWSFTViT w Łodzi.

Projekty fotograficzne łączy i często prezentuje razem z teatralnymi (np. wystawa jaCień i monodram Cień).

Kamila Sammler na swoim koncie ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz nagród w konkursach fotograficznych, zarówno tych na arenie polskiej, jak i zagranicznej (m.in. konkurs Portret w Trzciance, Definicja Przestrzeni- Międzynarodowe Biennale Krajobrazu w Kielcach, TIFA Tokyo International Foto Awards i wiele innych).

Kuratorem wystawy "jaCień" jest prof. Sergiusz Sachno, a sama wystawa prezentowana była w wielu prestiżowych galeriach w Polsce, m.in. Starej Galerii ZPAF w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Galerii Pustej w Katowicach i wielu innych. Więcej informacji i Artystce: https://kamilasammler.art

O wystawie "jaCień" pisało wielu, m.in. Piotr Komorowski i Aleksander van Lavnik

[…] Fotograficzne obrazy Kamili Sammler są atrakcyjne dla miłośnika formy: kompozycje są znakomite, zaś dynamika kadrów zaprasza oko do permanentnej pracy, po to jednakże, by przygotować grunt pod głębszą analizę, bowiem nie dekoracyjność jest jedynym, czy podstawowym elementem zestawu, który autorka opatrzyła znaczącym tytułem Ja - cień.

To, co istotnie wyczuwam, to emocje związane mocno z jej osobistym (także uwarunkowanym uprawianą profesją) sposobem przeżywania świata. W istocie mamy do czynienia z teatrem cieni prezentującym serię autoportretów, które poprzez swoje niedopowiedzenie i ulotność tym bardziej intrygują, w sposób oczywisty ilustrując jedną z kluczowych kwestii filozoficznych nawiązujących do rozróżnienia pomiędzy bytem a byciem. Artystka zdaje się zadawać pytanie: kim jesteśmy w swojej cielesności, zagradzając drogę światłu i na chwilę – moment – zaznaczając w świecie widzialnym swoją obecność?

Skoro każda chwila umiera, to tym bardziej przemija ulotna wizja cienia, który będąc jawnym dowodem na istnienie swojej przyczyny, w żaden substancjonalny sposób nie daje się ująć jakiejś potwierdzającej formule ontologicznej. Cień jest bowiem tylko przelotnym wrażeniem optycznym, efemerycznym, nietrwałym fantomem w realnym świecie formy i materii. […]

Spośród wielu możliwych interpretacji tego zestawu nasuwa mi się skojarzenie z archetypem szamanki, oddającej się rytuałom, hermetycznym ceremoniałom zaślubin z Ziemią. Następuje utożsamienie z naturą, powrót do jedni; nie jest wszak człowiek niczym innym jak obdarzonym świadomością fragmentem wirującej planety, cząstką kosmosu oglądającego samego siebie, elementem zaprogramowanym już w fazie wielkiego wybuchu. Ziemia w języku polskim to rodzaj żeński. Ta Ziemia jest budulcem naszego ciała. Urodziła nas, ale także, jak mówi chrześcijańska formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. […]

Piotr Komorowski (fragmenty tekstu „Obrazy i idee“ towarzyszącego wystawie)

[…] Kamila Sammler potraktowała cień zgoła inaczej. Przypisała cieniowi role w dwóch, zupełnie od siebie niezależnych, obszarach, rozpięła między nimi nić i balansuje na niej w kolejno odkrywanych fotografiach. Pierwszy z tych obszarów dotyczy wizualnie postrzeganej zawartości utworu i nie wykracza poza niego. Podkolorowanie całej fotografii odrealnia ją a podobny odcień cienia i tła powoduje osłabienie wrażenia „obcości” plamy cienia na tle. Owa kolorystyczna nienaturalność sprzyja „oderwaniu” cienia od jego źródła i zbliżeniu z tłem. Podobny kształt cienia i tła, ich dynamika i odpowiedniość, zbliżają i zespalają cień z tłem ostatecznie. Drugi obszar nie dotyczy już tylko treści uchwyconych w kadrze i wzbogacony jest o poczucie istnienia postaci, będącej źródłem cienia i umiejscowionej poza ramami utworu. Artystka nadaje cieniowi swoistą rolę pośrednika i spoiwa pomiędzy postacią spoza kadru a materią, na którą ów cień pada. Kształt cienia i ukryta w nim dynamika harmonijnie komponują się z podłożem w sposób zachęcający do interpretowania ich jako odbicia stanu psychofizycznego postaci spoza kadru. Prace Kamili Sammler wypełniają znamiona utworu decentrystycznego, posiadając zdolność objawiania się w sposób dwojaki, z których jeden polega na interpretacji jedynie tego, co zawiera się w obrębie fotografii, a drugi polega na odnajdywaniu poza kadrem centrum znaczeniowego. […]

Aleksander van Lavnik (fragmenty tekstu „pierwiastki śladowe“, towarzyszącego wystawie)

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

"Historia Rzeszowa piaskiem malowana" - kolejny spektakl plenerowy dla mieszkańców

Rzeszowski Dom Kultury zaprasza wszystkich mieszkańców na jedyny w swoim rodzaju cykl plenerowych pokazów multimedialnych, który został przygotowany z okazji 670-lecia Lokacji Miasta Rzeszowa. Widowiska „Noce rzeszowskich legend. Historia Rzeszowa piaskiem malowana”...

Aktualności

Kino plenerowe na rzeszowskim Rynku. Na ekranie: Kos i Kobiety z 6. piętra

Już w najbliższy weekend na rzeszowskim Rynku odbędą się dwie projekcje filmowe w ramach cyklu „Kino letnie na Skwerze Kultury”. Na wielkim ekranie widzowie będą mogli obejrzeć film „Kos” oraz „Kobiety z...

Aktualności

Dr. Alban, Rednex i Afric Simone - gwiazdy lat 80. i 90. we wrześniu w Rzeszowie

Tuż po wakacjach w Rzeszowie odbędzie się wieczór wypełniony rytmami eurodance, country i world music lat 80. i 90. Dr. Alban, Rednex i Afric Simone zabiorą słuchaczy w muzyczną podróż do przeszłości. Wyjątkowy...

Rzeszów Bike Festival 2024

Wielka impreza rowerowa w pierwszy weekend sierpnia

RZESZÓW. W tym roku już po raz czwarty obędzie się Rzeszów Bike Festival. Jej częścią będzie m.in. Puchar Świata w Dirt Jumpingu czy też Puchar Polski Pumptrack. Oprócz samych zawodów, organizatorzy zaplanowali...

Letnie ogrody literackie

Krzysztof Materna spotka się z czytelnikami w Ogrodach Bernardyńskich

W najbliższą niedzielę odbędzie się drugie spotkanie autorskie w ramach cyklu Letnie Ogrody Literackie organizowanego przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Rzeszowie. Gościem będzie satyryk, konferansjer i aktor – Krzysztof Materna.

Aktualności

Już po raz 34. w Rzeszowie i na Podkarpaciu zabrzmi muzyka organowa

W minioną sobotę rozpoczęła się tegoroczna edycja Podkarpackiego Festiwalu Organowego. Organizatorzy zaplanowali 13 koncertów, które będą odbywały się w rzeszowskich i podkarpackich kościołach w lipcu oraz w sierpniu.

Silent Disco

Dyskoteka pod gołym niebem na rzeszowskim Rynku

Słuchawki, taniec, nocny klimat i dobra zabawa - Skwer Kultury na rzeszowskim Rynku zamieni się na ponad 2 godziny w taneczny parkiet. Rzeszowskie Piwnice organizują tam Silent Disco. Wstęp wolny!

Reklama