Rzeszów - Sobota, 23.11.2024
Reklama

Otwarcie wystawy Kamili Sammler i spotkanie z autorką w Galerii Nierzeczywistej

Dodano: /

9 marca 2024 r. o godz. 18:00, w Galerii Nierzeczywistej RSF w Rzeszowie, odbędzie się wernisaż Kamili Sammler zatytułowanej "jaCień". W otwarciu weźmie również udział sama autorka.

Kamila Sammler ukończyła Wydział Aktorski PWST w Krakowie. Związana jest z teatrami Kalisza, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Warszawy. Jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną, scenarzystką, wykładowcą sztuki aktorskiej, fotografką, kuratorką wystaw fotograficznych, podróżniczką i producentką teatralną.

Od 2014 roku członkini rzeczywista ZPAF. W 2019 roku otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Filmowej i Teatralnej w Łodzi.

Wykłada w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, współpracuje z PWSFTViT w Łodzi.

Projekty fotograficzne łączy i często prezentuje razem z teatralnymi (np. wystawa jaCień i monodram Cień).

Kamila Sammler na swoim koncie ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz nagród w konkursach fotograficznych, zarówno tych na arenie polskiej, jak i zagranicznej (m.in. konkurs Portret w Trzciance, Definicja Przestrzeni- Międzynarodowe Biennale Krajobrazu w Kielcach, TIFA Tokyo International Foto Awards i wiele innych).

Kuratorem wystawy "jaCień" jest prof. Sergiusz Sachno, a sama wystawa prezentowana była w wielu prestiżowych galeriach w Polsce, m.in. Starej Galerii ZPAF w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Galerii Pustej w Katowicach i wielu innych. Więcej informacji i Artystce: https://kamilasammler.art

O wystawie "jaCień" pisało wielu, m.in. Piotr Komorowski i Aleksander van Lavnik

[…] Fotograficzne obrazy Kamili Sammler są atrakcyjne dla miłośnika formy: kompozycje są znakomite, zaś dynamika kadrów zaprasza oko do permanentnej pracy, po to jednakże, by przygotować grunt pod głębszą analizę, bowiem nie dekoracyjność jest jedynym, czy podstawowym elementem zestawu, który autorka opatrzyła znaczącym tytułem Ja - cień.

To, co istotnie wyczuwam, to emocje związane mocno z jej osobistym (także uwarunkowanym uprawianą profesją) sposobem przeżywania świata. W istocie mamy do czynienia z teatrem cieni prezentującym serię autoportretów, które poprzez swoje niedopowiedzenie i ulotność tym bardziej intrygują, w sposób oczywisty ilustrując jedną z kluczowych kwestii filozoficznych nawiązujących do rozróżnienia pomiędzy bytem a byciem. Artystka zdaje się zadawać pytanie: kim jesteśmy w swojej cielesności, zagradzając drogę światłu i na chwilę – moment – zaznaczając w świecie widzialnym swoją obecność?

Skoro każda chwila umiera, to tym bardziej przemija ulotna wizja cienia, który będąc jawnym dowodem na istnienie swojej przyczyny, w żaden substancjonalny sposób nie daje się ująć jakiejś potwierdzającej formule ontologicznej. Cień jest bowiem tylko przelotnym wrażeniem optycznym, efemerycznym, nietrwałym fantomem w realnym świecie formy i materii. […]

Spośród wielu możliwych interpretacji tego zestawu nasuwa mi się skojarzenie z archetypem szamanki, oddającej się rytuałom, hermetycznym ceremoniałom zaślubin z Ziemią. Następuje utożsamienie z naturą, powrót do jedni; nie jest wszak człowiek niczym innym jak obdarzonym świadomością fragmentem wirującej planety, cząstką kosmosu oglądającego samego siebie, elementem zaprogramowanym już w fazie wielkiego wybuchu. Ziemia w języku polskim to rodzaj żeński. Ta Ziemia jest budulcem naszego ciała. Urodziła nas, ale także, jak mówi chrześcijańska formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. […]

Piotr Komorowski (fragmenty tekstu „Obrazy i idee“ towarzyszącego wystawie)

[…] Kamila Sammler potraktowała cień zgoła inaczej. Przypisała cieniowi role w dwóch, zupełnie od siebie niezależnych, obszarach, rozpięła między nimi nić i balansuje na niej w kolejno odkrywanych fotografiach. Pierwszy z tych obszarów dotyczy wizualnie postrzeganej zawartości utworu i nie wykracza poza niego. Podkolorowanie całej fotografii odrealnia ją a podobny odcień cienia i tła powoduje osłabienie wrażenia „obcości” plamy cienia na tle. Owa kolorystyczna nienaturalność sprzyja „oderwaniu” cienia od jego źródła i zbliżeniu z tłem. Podobny kształt cienia i tła, ich dynamika i odpowiedniość, zbliżają i zespalają cień z tłem ostatecznie. Drugi obszar nie dotyczy już tylko treści uchwyconych w kadrze i wzbogacony jest o poczucie istnienia postaci, będącej źródłem cienia i umiejscowionej poza ramami utworu. Artystka nadaje cieniowi swoistą rolę pośrednika i spoiwa pomiędzy postacią spoza kadru a materią, na którą ów cień pada. Kształt cienia i ukryta w nim dynamika harmonijnie komponują się z podłożem w sposób zachęcający do interpretowania ich jako odbicia stanu psychofizycznego postaci spoza kadru. Prace Kamili Sammler wypełniają znamiona utworu decentrystycznego, posiadając zdolność objawiania się w sposób dwojaki, z których jeden polega na interpretacji jedynie tego, co zawiera się w obrębie fotografii, a drugi polega na odnajdywaniu poza kadrem centrum znaczeniowego. […]

Aleksander van Lavnik (fragmenty tekstu „pierwiastki śladowe“, towarzyszącego wystawie)

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Jazz w Piwnicach. Bezpłatny koncert trzech zespołów

W piątek, 25 października w ramach inicjatywy pod nazwą „Jazz w piwnicach” w przestrzeni Rzeszowskich Piwnic wystąpią trzy zespoły: Kraina Przyjemności, Free Men in the band i Dr Zolo. Koncert rozpocznie się...

Aktualności

Ostatni jesienny weekend na Farmie Rzeszowskiej w klimacie Halloween

Halloweenowe dekoracje, ognista niespodzianka i multum stałych atrakcji dla całych rodzin – tak będzie wyglądać ostatni w tym sezonie jesiennym weekend na Farmie Rzeszowskiej. Mile widziane przebrania.

Aktualności

Słownik artystyczny - Rzeszowskie Piwnice startują z nowym cyklem spotkań dla młodzieży

„Słownik artystyczny” – pod takim hasłem w Rzeszowskich Piwnicach odbędzie się cykl spotkań edukacyjnych dla młodzieży w wieku 13-18 lat. Uczestnicy będą mieli okazję w atrakcyjny sposób poszerzyć swoją wiedzę o najważniejszych...

Aktualności

30-lecie Czwartków Jazzowych. Wystąpi Mateusz Gawęda Trio & White Wind

Szykuje się wielka jazzowa uczta w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Najbliższy koncert w ramach cyklu „Czwartki Jazzowe – kontynuacja” będzie nawiązaniem do 30-letniej tradycji Czwartków Jazzowych, których inicjatorem byli Marek Jastrzębski...

Aktualności

Przedpremiera filmu „Koński ogon” z udziałem reżyserki. Pokaz poprzedzi wernisaż wystawy

W środę, 23 października w kinie Zorza odbędzie się przedpremierowy pokaz filmu „Koński Ogon”. Jest to pełnometrażowy debiut Justyny Łuczaj, reżyserki związanej z Instytutem Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Projekcję poprzedzi wernisaż wystawy...

Aktualności

Miasto: Twórca - gdzie się tworzy? Nowe wydarzenie na kulturalnej mapie Rzeszowa

Instalacja artystyczna „Falująca materia”, wystawa „W moim pokoju pojawił się ciemny kształt”, bitwa Art Fight Club oraz dzień otwartych pracowni artystycznych, do wydarzenia które złożą się na trzydniowy projekt pn. „Miasto: Twórca...

Aktualności

Rzeszowska Jesień Muzyczna na półmetku. Przed nami jeszcze 3 koncerty

W stolicy Podkarpacia trwa VIII edycja festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna organizowanego przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

16. Podkarpacki Kalejdoskop Podróżniczy

Kultowy festiwal podróżniczy znów zawita do Rzeszowa. Znamy pierwszych gości

Za nieco ponad miesiąc, G2A Arena w podrzeszowskiej Jasionce stanie się miejscem spotkania miłośników wojaży po świecie: podróżników, obieżyświatów, turystów i ludzi gór. W dniach 29 listopada – 1 grudnia odbędzie się...

Reklama