Rzeszów - Piątek, 20.09.2024
Reklama

Mistrz i Małgorzata [RECENZJA]

Dodano: /

Gdyby tak muzyka mogła zostać idealnie odzwierciedlona słowami, muzyczny motyw przewodni spektaklu Cezarego Ibera, jego transowe brzmienie pobudzające ostrością jest dopełnieniem tego co zobaczą widzowie, kiedy po raz pierwszy przed ich oczami stanie świta Wolanda.

Zanim jednak w pełni zabrniemy do świata nadrealizmu Bułhakowa i skradzionej głowy Berlioza, na kilka krótkich chwil zatrzymajmy się przy aranżacji sceny. Cechuje ją przede wszystkim dynamizm i symbolika o dość wystudzonym wydźwięku, co w przełożeniu na całokształt przedstawienia pozostawia dużą dozę swobody działającej z korzyścią na doznania odbiorcy. Opisywany zabieg może wynikać w głównej mierze z mnogości poruszanych wątków, ale o tym później.

Na deskach „Siemaszki”  pojawia się konstrukcja przypominająca szklaną wystawę. Została ona umieszczona na końcu sceny i służy jako tymczasowy dom tytułowego Mistrza, co w połączeniu z odpowiednio prowadzonym światłem staje się dla publiczności sferą, po części wyjętą z pozostałej części sceny, bezsprzecznie dodając do całej historii sentymentalną nutę utraconej przeszłości, która notabene zostaje uzupełniona aktorstwem i tonem głosu Adama Mężyka.

Czas przejść do zasadniczej części całej opowieści. Arcydzieło Michaiła Bułhakowa cechuje mnogość wątków i symboli, pod tym względem „Mistrz i Małgorzata” w interpretacji Ibera nie ustępuje pola pierwowzorowi. Reżyser sumiennie przywołuje znaczną część wątków w sposób zhermetyzowany, pozwalając poznać smak każdego z nich i robi to na tyle hipnotyzująco, że nie sposób nie odnieść wrażenia zaginanej czasoprzestrzeni, bo choć całość trwa ponad trzy godziny, to i tak czas przecieka przez palce, a sam spektakl ani na moment nie traci pierwotnej esencji, skupiającej uwagę widza.

Co należy wyraźnie zaznaczyć, to fakt że mamy do czynienia zarówno z wątkiem moskiewskim, który dzieli spektakl na dwie części: pierwsza poświęcona perypetią Wolanda i druga skupiająca w sobie szczegółowo wątek miłosny Mistrza i Małgorzaty oraz wątek jerozolimski przedstawiający historie „graną” przez lalki. W trakcie scenicznej żonglerki wątkami, klimat każdej z nich wyróżnia się wyraziście, kiedy na scenie pojawia się Woland, natychmiastowo pojawia się swego rodzaju nadnaturalne szaleństwo, gdy mowa o Mistrzu i Małgorzacie dopada nas realizm i tęsknotę, a w przypadku Poncjusza Piłata czuć po prostu historyczny patos.

Dla wszystkich fanów rosyjskiej mody lat 30. XX wieku mam złą wiadomość: w spektaklu Siemaszki została ona ograniczona do minimum i jest w tym pewien klucz. Nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że dialogi, gesty i w końcu sama gra aktorska jest niejako odzwierciedleniem ich ubioru. Mówiąc w skrócie symbolizuje daną interpretacje osobowości.

Pozwolę sobie ponownie nawiązać do podziału spektaklu na dwie części. Wrażenia jakie pozostawia po sobie pierwsza część są niebywale barwne i żywe, zresztą źródłem tych odczuć jest w głównej mierze kreacja Wolanda, granego gościnnie przez Krzysztofa Boczkowskiego, na co dzień występującego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Możemy zatem stwierdzić śmiało, że na rzeszowskiej scenie pojawia się prawdziwy szatan, z całą swoją złowrogą chytrością i magnetycznym uśmiechem. Towarzyszy mu świta, w której mimowolnie wyczuwamy pewną więź, która istnieje również pomiędzy kreacjami literackimi Bułhakowa.

W drugiej części scena w głównej mierze należała do „naszej” Małgorzaty i choć dobrze znana rzeszowskiej publiczności Dagny Cipora swoją grą przywołała wiele nostalgicznych westchnień, prezentując bezsprzecznie spójność pomiędzy kreacją sceniczną i literacką, to w dalszej części, kiedy ukazana jest jej relacja z Wolandem, kiedy na scenie pojawia się zupełna nagość, pojawia się również przeświadczenie, że do pełnej swobody niezbędnym może okazać się czas spędzony „w roli”. Nie zmienia to jednak tego, że Małgorzacie należą się owacje na stojąco, chapeau bas!

Rafał Bolanowski

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

DKF Klaps. Kwiecień z dobrym filmem w WDK [REPERTUAR]

Cztery filmowe seanse zaplanowano w ramach kwietniowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps”. Przed każdą projekcją prezentowane będą Polskie Kroniki Filmowe z lat 60-tych. W repertuarze m.in. najnowszy obraz zatytułowany „Monster”. Film został nagrodzony...

Aktualności

KultURalia 2024 - dwie sceny, strefa foodtruck i chillout oraz liczne atrakcje

Organizatorzy XII Rzeszowskich KultURaliów Studenckich ujawnili pierwsze szczegóły dotyczące tegorocznej edycji wydarzenia. W tym roku zabawa potrwa dwa dni.

Aktualności

Nietuzinkowe plakaty studentów WSIiZ na wystawie w WDK

We wtorek, 26 marca 2024 r. w Wojewódzkim Domu Kultury odbędzie się wernisaż wystawy „B1 z WSIiZ" organizowanej przez Koło Projektowania Plakatu B1. Na ekspozycji prezentowane będą prace studentów i absolwentów Wyższej...

Aktualności

Premiera "Lalki" w teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

W najbliższą sobotę, 23 marca 2024 r. w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbędzie się premiera spektaklu „Lalka”, realizowana z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Premierę otworzy wystawa pn. „80-lecie Sceny Dramatycznej...

Aktualności

Święto Wiosny z boginiami. Koncert braci Stechek w Filharmonii Podkarpackiej

Paweł i Piotr Steczek przyjadą do Rzeszowa aby zaprezentować melomanom swoją muzyczną opowieść inspirowaną kobietami-boginiami z mitologii skandynawskiej. Koncert tego wyjątkowego duetu odbędzie się w ramach cyklu BOOM w Filharmonii Podkarpackiej.

Aktualności

Enej i C-Bool wystąpią na Rzeszowskich Juwenaliach

Kolejni wykonawcy dołączyli do line-upu 29. edycji Rzeszowskich Juwenaliów. Grupa Enej zagra na Scenie Głównej na zakończenie pierwszego dnia imprezy. C-BooL wystąpi 10 maja na OneStage.

Aktualności

Zgłoszenia do udziału w Podkarpackich Konfrontacji Fotograficznych

Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza koła, kluby i grupy fotograficzne działające na Podkarpaciu do udziału w XXII Podkarpackich Konfrontacjach Fotograficznych.

Reklama