Rzeszów - Niedziela, 10.11.2024
Reklama

Maj w DKF Klaps z dwoma pokazami przedpremierowymi [REPERTUAR]

Dodano: /

Przed nami kolejny miesiąc z dobrym kinem w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps” działającego w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Tradycyjnie projekcjom filmowym towarzyszyć będą prelekcje oraz pofilmowe dyskusje, które poprowadzi Dominik Nykiel. W tym miesiącu w repertuarze znalazły się aż dwa pokazy przedpremierowe.

Pokazy filmów w ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. Stefana Okrzei 7. Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 30 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.

Poniżej harmonogram projekcji oraz opisy i zwiastuny filmów:

8 maja 2023 r. - PACIFICTION, reż. Albert Serra

15 maja 2023 r. - MIĘDZY LUSTRAMI, reż. Mani Haghighi

22 maja 2023 r. - PLAN 75, reż. Chie Hayakawa – pokaz przedpremierowy

29 maja 2023 r.- GORĄCE DNI, reż. Emin Alper - pokaz przedpremierowy

 

PACIFICTION, reż. Albert Serra

gatunek: dramat-thriller / produkcja: Hiszpania, Francja, Niemcy, Portugalia /

czas trwania: 162 min

W swoim najnowszym filmie Albert Serra wyrusza na Tahiti, którego pejzaże przypominają lunatyczną krainę, przestrzeń z pogranicza słodkiego marzenia sennego i dusznego koszmaru.

Pacifiction obezwładnia już od pierwszej sceny – długiego travellingu przedstawiającego rozgrzane do czerwoności niebo nad oceanem i portem pełnym kontenerowców. Ich przytłaczająca obecność jest jednym z łączników polinezyjskiej wyspy ze światem naszej cywilizacji. A może raczej czegoś, co z niej pozostało. Przewodnikiem po tym raju utraconym jest De Roller (Benoît Magimel), Wysoki Komisarz Republiki zarządzający archipelagiem w imieniu francuskich władz. Ubrany niczym Fitzcarraldo w nieskazitelnie biały garnitur, dużo mówi i stara się być skutecznym pośrednikiem między imperium a miejscową ludnością, wśród której zaczyna krążyć plotka o powrocie wciąż żywego w Polinezji koszmaru – wznowieniu prowadzonych przez Francję prób nuklearnych.

Pacifiction to kino totalne i hipnotyzujące. Podobnie jak cała twórczość katalońskiego reżysera przesiąknięte jest ironią, gorzkim romantyzmem oraz atmosferą dekadencji. Historia pełna jest filmowych nawiązań (m.in. do Fassbindera i F. F. Coppoli) i ma formę egzystencjalno-politycznego, Chandlerowskiego z ducha kryminału.

 

MIĘDZY LUSTRAMI, reż. Mani Haghighi

gatunek: dramat-thriller / produkcja: Iran, Francja 2022 / czas trwania: 107 min

Młode małżeństwo z Iranu spotyka parę, która jest ich lustrzanym odbiciem.

Pewnego dnia żona spotyka w autobusie mężczyznę łudząco podobnego do swojego męża. Postanawia go śledzić i trafia do mieszkania innej kobiety. Po powrocie do domu zarzuca mężowi zdradę, ale mąż wszystkiemu zaprzecza. A może jednak kobieta się myli? Podczas wspólnej konfrontacji, okazuje się, że mieszka tam małżeństwo, które jest ich lustrzanym odbiciem. Spotkani małżonkowie chociaż wizualnie są identyczni, to jednak różnią się od nich charakterami. Ta niecodzienna interakcja z parą sobowtórów sprowokuje między małżeństwami niebezpieczne relacje.

Co się wydarzy pomiędzy „małżeńskimi” lustrami?

 

PLAN 75, reż. Chie Hayakawa

gatunek: dramat / produkcja: Japonia, Filipiny, Francja, Katar 2022 /

czas trwania: 112 min

Poruszająca, mocno krytyczna wizja niedalekiej przyszłości.

Japonia to kraj słynący z rozwiniętej technologii oraz doskonałej opieki medycznej, które przekładają się na wysoką średnią życia jej obywateli. W połączeniu z niskim współczynnikiem dzietności stanowi to jednak dla rządu sygnał alarmowy. Starzejące się społeczeństwo jest zapowiedzią rychłego kryzysu ekonomicznego oraz zaburzenia równowagi państwa.

Rozwiązaniem ma być rządowy program kryjący się pod nazwą Plan 75. Zachęca on do eutanazji osoby, które ukończyły siedemdziesiąty piąty rok życia. Obecne na każdym kroku reklamy, adresowane do zdezorientowanych seniorów, zachwalają wszelkie korzyści, jakie płyną z rewolucyjnego programu. Jednym z argumentów ma być wynagrodzenie, które balansującym na granicy ubóstwa uczestnikom Planu pozwoli zrealizować ostatnie marzenie. Starsza kobieta, której środki do życia znikają w błyskawicznym tempie, pragmatyczny sprzedawca programu oraz filipiński robotnik staną tym samym przed najważniejszymi wyborami.

W swoim filmie uznawana za jedną z najzdolniejszych japońskich reżyserek Chie Hayakawa buduje dystopijną, ale też niepokojąco realną wizję najbliższej przyszłości. „Plan 75”, będący japońskim kandydatem do Oscara, łączy w sobie liryczne elementy z ostrym społecznym komentarzem.

  • 2022 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Złota Kamera (wyróżnienie)
  • 2022 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach – Nagroda Brązowy Alexander, Nagroda FIPRESCI, Nagroda Human Values
  • 2022 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy QCinema – Nagroda aktorska (Chievo Baishȏ),
  • Nagroda za osiągnięcia artystyczne (Setsuko Shiokawa)

 

GORĄCE DNI, reż. Emin Alper

gatunek: thriller / produkcja: Turcja, Francja, Holandia, Niemcy, Grecja, Chorwacja 2022 / czas trwania: 128 min

Po tym jak jego poprzednik zniknął w tajemniczych okolicznościach, Emre zostaje mianowany nowym prokuratorem w niewielkim tureckim miasteczku Yaniklar. Miejscu, które dotknięte jest nie tylko poważnym kryzysem związanym z dostępem do wody, ale też licznymi perturbacjami wywołanymi przez owładniętych żądzą władzy mężczyzn.

Przyjazd pełnego ideałów i oddanego swojej pracy mężczyzny zachwiać może obowiązujące od dawna w miasteczku status quo. Na czele Yaniklar stoi burmistrz, bez wiedzy którego nic nie ma prawa się tu wydarzyć. Kiedy okazuje się, że Emre nie ma zamiaru układać się z miejscową elitą coraz częściej doświadcza oznak wrogości i nerwowych reakcji ze strony ludzi trzymających władzę. Wbrew swojej woli wciągnięty też zostaje w meandry lokalnej polityki i układów. Sytuacji nie ułatwia zacieśniająca się więź pomiędzy bohaterem a właścicielem opozycyjnej gazety. Niewielkie miasteczko, w którym wszyscy się znają, to wyjątkowo podatny grunt dla rozprzestrzeniających się plotek. 

Nowy film Emina Alpera to kolejny dowód na to, że wyrasta on na czołowego obserwatora pełnej wypaczeń tureckiej rzeczywistości. Ubierając opowieść w formułę thrillera i tym razem nie stroni od politycznych oraz społecznych tematów, mówiąc o wszechobecnej korupcji i innych wątpliwych moralnie uczynkach.

  • 2022 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Ankarze: najlepszy film, najlepszy scenariusz, najlepszy aktor, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy montaż
  • 2022 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepszy montaż
  • 2022 – Antalya Golden Orange Film Festival – najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepszy aktor, najlepsza muzyka, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy montaż
  • 2022 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepszy montaż
  • 2022 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach – nagroda publiczności

 

 

Reklama

Komentarze

Reklama