Rzeszów - Środa, 06.11.2024
Reklama

I Symfonia Mahlera zabrzmi w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej
Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Po dwutygodniowej przerwie, przestrzeń sali widowiskowej w Filharmonii Podkarpackiej znów wypełni muzyka symfoniczna. Tym razem melomani będą mieli okazje zanurzyć się w dźwiękach I Symfonii D – dur „Tytan” Gustava Mahlera. Orkiestrę poprowadzi wybitny skrzypek i zarazem dyrygent – Piotr Pławner.

Obok dzieł późnoromantycznego kompozytora – Gustava Mahlera (1860 – 1911) nie da się przejść obojętnie. Swoje symfonie – kolosy o monumentalnej konstrukcji i potężnej obsadzie orkiestry układał niczym mozaiki, mieszał „kolory” orkiestrowych barw, zestawiał kontrastowo odcinki tutti z brzmieniem kameralnym, czerpał inspirację z literatury, malarstwa, natury, używał cytatów z własnych pieśni, piosenek ulicznych, czy muzyki klezmerskiej. A wszystko po to aby uzyskać niezwykle intensywną ekspresję wyrazu. „Symfonia musi być taka, jak świat – powinna obejmować sobą wszystko” – mówił Mahler.

I Symfonia (1885 – 1888), jeszcze najbardziej „tradycyjna” wyznacza kierunek drogi, jaką podążał Mahler w kolejnych symfoniach. Dzieło zostało pomyślane jako programowy poemat symfoniczny o tytule „Tytan”, odwołujący się do powieści Jeana Paula Richtera. Po nieudanej budapesztańskiej premierze dzieła (1889), Mahler odrzucił komentarz literacki wydrukowany w partyturze. Ostatecznie, po wielu próbach rekonstrukcji utworu nadał I Symfonii klasyczną, czteroczęściową formę.

W pierwszej i trzeciej części znajdziemy wyraźnie powiązania ze zbiorem mahlerowskich Pieśni wędrowca czeladnika. W trzeciej części pojawia się także melodia popularnej piosenki Frere Jaques (Panie Janie), która brzmi nieco zaskakująco, w tonacji molowej, przybierając postać marsza żałobnego, a potem słychać echa muzyki klezmerskiej. Zrozumiałe stają się, w tym kontekście słowa Mahlera, że „komponowanie, to jak zabawa w budowanie z klocków”.

Wykonanie dzieł Mahlera wymaga zawsze dobrego zrozumienia między orkiestrą, a dyrygentem. Tym razem batutę przejmie Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji, zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który z powodzeniem realizuje się także jako dyrygent.

Najbliższy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Piotr Pławner

Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. “Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach“ – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung“, The Times pisze „to wyjątkowy, nieskazitelny talent ”, a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Lodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną “Tschumi-Preis“ za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najwazniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.

Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydażeń europejskich.

Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m. in. K. Penderecki, W.Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą “Fryderyk 2005“. Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana “Płytą Roku 1998“ przez miesięcznik “Studio“. W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę „The Strad Selection“ za najlepsze wykonanie koncertów, przyznaną przez miesięcznik „The Strad“. W roku 2009 otrzymał „Fryderyka“, tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę

Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu „I Salonisti“.

W 2015 roku odznaczony Brązowym Medalem Gloria Artis za zasługi w promowaniu muzyki polskiej zagranicą.

W marcu 2020 roku otrzymał „Fryderyka” za swoją najnowszą płytę CD z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego. Nagranie zostało dokonane z Filharmonią im. Artura Rubinsteina w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

W roku 2021 odznaczony został Srebrnym Medalem Gloria Artis.

Od sezonu 2020/21 współpracuje w roli szefa artystycznego ze Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach. W roku 2022 został szefem artystycznym orkiestry kameralnej Capella Bydgostiensis.

Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Premiera: Nowy album Eskaubei & Tomek Nowak Quartet

W piątek 13 września do sieci trafił nowy album Eskaubei & Tomek Nowak Quartet! „10/10”, to piąta płyta formacji konsekwentnie łączącej światy jazzu i hip hopu. Nazwa płyty nie jest przypadkowa. Znajduje...

Aktualności

We wrześniu premiera nowego spektaklu teatru Maska

Teatr Maska przygotował nowe widowisko dla najmłodszych widzów. Pod koniec września swoją premierę będzie miał spektakl "PINOK.IO, czyli co czują maszyny" w reżyserii Agi Błaszczak. Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów od 7...

Aktualności

W sobotę otwarcie Senioraliów Rzeszowskich. Wystąpi Majka Jeżowska

Majka Jeżowska będzie gwiazdą wielkiego otwarcia tegorocznych Senioraliów Rzeszowskich. Uroczysta inauguracja z koncertem artystki odbędzie się w najbliższą sobotę na rzeszowskim Rynku. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Aktualności

Spacerownik Teatralny. Poznaj Rzeszów z zupełnie innej perspektywy

We wrześniu Rzeszów dołącza do ogólnopolskiego projektu pn. Spacerownik Teatralny. Po teatralnych zakamarkach miasta oprowadzał będzie Hubert Michalak.

Aktualności

Kaskaderskie show na parkingu rzeszowskiego hipermarketu

Przejazdy przesz ścianę ognia, widowiskowe kraksy, demolka monster truckiem, pokazy driftu, prezentacja jedynego w Polsce dragstera i wiele więcej przygotowali organizatorzy Monster Truck Show, który odbędzie się w najbliższy weekend w Rzeszowie.

Aktualności

Blues Route'24 - cykl koncertów w ramach Rzeszów Breakout Days

Zbliża się Rzeszów Breakout Days, czyli coroczne wydarzenie, którego celem jest upamiętnienie twórczości Tadeusza Nalepy i zespołu Breakout. W programie liczne koncerty i inne działania, w tym kultowa już akcja „Gramy dla...

Aktualności

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Grabowskim z zespołu Dezerter

Krzysztof Grabowski, perkusista i autor tekstów punkrockowego zespołu Dezerter, spotka się w Rzeszowie z czytelnikami i z fanami. Okazją do spotkania jest książka jego autorstwa zatytułowana „Przyjeżdżajcie, będzie super!”, która miała swoją...

Aktualności

Narodowe Czytanie 2024. Wspólne czytanie „Kordiana” w Ogrodach Bernardyńskich

"Trzeba mi nowych skrzydeł, nowych dróg potrzeba" - w sobotę aktorzy, mieszkańcy Rzeszowa i regionu oraz zaproszeni goście będą czytać fragmenty "Kordiana" Juliusza Słowackiego.

Reklama