Rzeszów - Poniedziałek, 25.11.2024
Reklama

I Symfonia Mahlera zabrzmi w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej
Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Po dwutygodniowej przerwie, przestrzeń sali widowiskowej w Filharmonii Podkarpackiej znów wypełni muzyka symfoniczna. Tym razem melomani będą mieli okazje zanurzyć się w dźwiękach I Symfonii D – dur „Tytan” Gustava Mahlera. Orkiestrę poprowadzi wybitny skrzypek i zarazem dyrygent – Piotr Pławner.

Obok dzieł późnoromantycznego kompozytora – Gustava Mahlera (1860 – 1911) nie da się przejść obojętnie. Swoje symfonie – kolosy o monumentalnej konstrukcji i potężnej obsadzie orkiestry układał niczym mozaiki, mieszał „kolory” orkiestrowych barw, zestawiał kontrastowo odcinki tutti z brzmieniem kameralnym, czerpał inspirację z literatury, malarstwa, natury, używał cytatów z własnych pieśni, piosenek ulicznych, czy muzyki klezmerskiej. A wszystko po to aby uzyskać niezwykle intensywną ekspresję wyrazu. „Symfonia musi być taka, jak świat – powinna obejmować sobą wszystko” – mówił Mahler.

I Symfonia (1885 – 1888), jeszcze najbardziej „tradycyjna” wyznacza kierunek drogi, jaką podążał Mahler w kolejnych symfoniach. Dzieło zostało pomyślane jako programowy poemat symfoniczny o tytule „Tytan”, odwołujący się do powieści Jeana Paula Richtera. Po nieudanej budapesztańskiej premierze dzieła (1889), Mahler odrzucił komentarz literacki wydrukowany w partyturze. Ostatecznie, po wielu próbach rekonstrukcji utworu nadał I Symfonii klasyczną, czteroczęściową formę.

W pierwszej i trzeciej części znajdziemy wyraźnie powiązania ze zbiorem mahlerowskich Pieśni wędrowca czeladnika. W trzeciej części pojawia się także melodia popularnej piosenki Frere Jaques (Panie Janie), która brzmi nieco zaskakująco, w tonacji molowej, przybierając postać marsza żałobnego, a potem słychać echa muzyki klezmerskiej. Zrozumiałe stają się, w tym kontekście słowa Mahlera, że „komponowanie, to jak zabawa w budowanie z klocków”.

Wykonanie dzieł Mahlera wymaga zawsze dobrego zrozumienia między orkiestrą, a dyrygentem. Tym razem batutę przejmie Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji, zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który z powodzeniem realizuje się także jako dyrygent.

Najbliższy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Piotr Pławner

Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. “Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach“ – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung“, The Times pisze „to wyjątkowy, nieskazitelny talent ”, a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Lodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną “Tschumi-Preis“ za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najwazniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.

Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydażeń europejskich.

Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m. in. K. Penderecki, W.Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą “Fryderyk 2005“. Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana “Płytą Roku 1998“ przez miesięcznik “Studio“. W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę „The Strad Selection“ za najlepsze wykonanie koncertów, przyznaną przez miesięcznik „The Strad“. W roku 2009 otrzymał „Fryderyka“, tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę

Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu „I Salonisti“.

W 2015 roku odznaczony Brązowym Medalem Gloria Artis za zasługi w promowaniu muzyki polskiej zagranicą.

W marcu 2020 roku otrzymał „Fryderyka” za swoją najnowszą płytę CD z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego. Nagranie zostało dokonane z Filharmonią im. Artura Rubinsteina w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

W roku 2021 odznaczony został Srebrnym Medalem Gloria Artis.

Od sezonu 2020/21 współpracuje w roli szefa artystycznego ze Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach. W roku 2022 został szefem artystycznym orkiestry kameralnej Capella Bydgostiensis.

Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

WIELKIE ŚWIĘTO MELOMANÓW

Inauguracja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Wystąpi Orkiestra Kameralna "Amadeus"

Koncertem inauguracyjnym w sali balowej Muzeum Zamku w Łańcucie rozpocznie się wielkie święto melomanów – Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Orkiestrę Kameralną „Amadeus” poprowadzi Agnieszka Duczmal. W roli solisty – skrzypka wystąpi koncertmistrz...

WEEKEND Z MDAG

WDK pokaże najciekawsze filmy festiwalu Millenium Docs Against Gravity

W dniach 17-19 maja 2024 r. w Rzeszowie odbędzie się 21. Weekend z Millennium Docs Against Gravity, na który zapraszają Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie i Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps”.

ESK 2024

Europejski Stadion Kultury po raz 14. w Rzeszowie. W tym roku będzie Strefa Kibica

Tradycyjnie w programie festiwalu znajdzie się Koncert Otwarcia i Koncert Kolektywów oraz dziesiątki projektów artystycznych rozgrywających się w przestrzeni miejskiej. W tym roku ze względu awans reprezentacji Polski do EURO 2024 powstanie...

Aktualności

Monika Brodka zamiast Darii Zawiałow na Rzeszowskich Juwenaliach

W związku z nagłą chorobą, Daria Zawiałow nie wystąpi na tegorocznych Juwenaliach Rzeszowskich. Zastąpi ją Monika Brodka. Największa studencka impreza na Podkarpaciu odbędzie się już w najbliższy weekend.

PUNKOWY PERFORMANCE

Koncert formacji Siksa w Rzeszowskich Piwnicach

Siksa to duet stworzony przez wokalistkę i performerkę Alex Freiheit i basistę Piotra "Burima" Buratyńskiego. To nie tylko zespół muzyczny, to manifest artystycznej odwagi, połączenia osobistych doświadczeń oraz wyjątkowej ekspresji scenicznej.

Wtorek z klasyką

Seksmisja - kultowa komedia Juliusza Machulskiego na dużym ekranie

Dokładnie w dniu 40-lecia premiery, rzeszowskie Kino za Rogiem Cafe przypomni kultową komedię Juliusza Machulskiego „Seksmisja”.

Aktualności

PDF. Jacek Stankiewicz o fotografiach Rzeszowa "z różnych szuflad"

29 kwietnia w Galerii Nierzeczywistej Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego odbędzie się kolejne otwarte spotkanie z cyklu „Poniedziałkowe Dyskusje Fotograficzne (PDF)”.

Reklama