Miłośnikom dobrego kina polecamy zapoznanie się z czerwcowym repertuarem Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps” działającego w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. W programie 4 projekcje. Prelekcje i pofilmowe dyskusje prowadzi Dominik Nykiel. Pokazy odbywają się w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej WDK. Za pojedynczy seans zapłacimy 10 zł, karnet miesięczny kosztuje 30 zł.
PROGRAM:
5 czerwca 2023 r. - KAWAŁEK NIEBA, reż. Michael Koch
12 czerwca 2023 r. - PRZEŚWIETLENIE, reż. Cristian Mungiu
19 czerwca 2023 r. - SYTUACJA AWARYJNA, reż. Jiří Havelka
26 czerwca 2023 r. - OSIEM GÓR, reż. Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
O FILMACH:
KAWAŁEK NIEBA, reż. Michael Koch
gatunek: dramat obyczajowy / produkcja: Szwajcaria, Niemcy / czas trwania: 137 min
„Medytacyjne studium miłości, która rozkwita wiosną, ale musi zmienić się tak, jak pory roku, mierząc się z nieszczęściem nawiedzającym szwajcarskie Alpy” – tak podsumowuje „Kawałek nieba” Leslie Felperin z „Hollywood Reporter”.
Osadzony w spektakularnej alpejskiej scenerii Kawałek nieba to poruszający melodramat, okrzyknięty najbardziej oryginalnym filmem zeszłorocznego Berlinale. Anna postanawia związać się z nieco starszym od niej Markiem, który budzi nieufność lokalnej społeczności. Im więcej faktów świadczy na niekorzyść mężczyzny, tym bardziej gorliwie Anna wstawia się za partnerem, wiedząc, że przy okazji walczy również o prawo do życia po swojemu. Kawałek nieba to nie tylko hołd dla kobiecej siły i wzruszająca opowieść o miłości. Prawdziwy talent reżysera Michaela Kocha polega na tym, że potrafi sprawnie balansować na granicy tonu serio i ożywczej kpiny. Tym sposobem szwajcarski film zamienia się chwilami w kronikę absurdów, w której znalazło się miejsce dla kiczowatego folkloru, najntisowego popu, a nawet Bollywoodu.
Srebrny Niedźwiedź - Wyróżnienie specjalne Michael Koch
PRZEŚWIETLENIE, reż. Cristian Mungiu
gatunek: dramat / produkcja: Rumunia, Francja, Belgia / czas trwania: 125 min
Jeśli poprzednie filmy Cristiana Mungiu były utworami kameralnymi, to „Prześwietlenie” jest symfonią rozpisaną na wiolonczelę, niedźwiedzie, kilka narodowości, pokłócony chór i temat muzyczny ze „Spragnionych miłości”. Jeszcze w Cannes, gdzie film miał swoją premierę (w konkursie głównym), do legendy przeszła nakręcona w jednym ujęciu 17-minutowa scena, w której zabiera głos 26 osób. Z tłumu reżyser wyławia jednak kilkoro bohaterów, służących za przewodników po tej straszno-śmiesznej, cierpkiej, boleśnie realistycznej i zarazem oferującej przebłyski metafizyki opowieści o globalizacji, kryzysie męskości, kompleksach i nacjonalizmie.
Akcja filmu rozgrywa się w transylwańskiej miejscowości pełnej cichych uprzedzeń i zadawnionych urazów, które eksplodują wraz z pojawieniem się w tutejszej piekarni nowych pracowników: emigrantów ze Sri Lanki. Ksenofobia to chleb powszedni w regionie zamieszkanym przez kilka narodowości, więc wspólny wróg może okazać się użyteczny. Ten motyw to tylko jeden z wielu wątków, które się tutaj splatają.
Miłość, dziecięca trauma, komiczny eko-aktywizm, wrażliwe męskie ego – to wszystko tworzy wschodnioeuropejski gordyjski węzeł. Wszyscy w nim dzisiaj tkwimy, nie umiejąc go ani przeciąć, ani rozwiązać.
SYTUACJA AWARYJNA, reż. Jiří Havelka
gatunek: komedia / produkcja: Czechy / czas trwania: 103 min
Pociąg jadący z pasażerami, ale za to bez maszynisty? Brzmi absurdalnie, ale ta historia wydarzyła się naprawdę na jednej z linii kolejowych w Czechach w 2019 roku, stając się inspiracją dla nowej komedii reżysera przebojowych „Właścicieli” JiříegoHavelki.
Pociągowy wagon bywa miejscem wielu niezwykłych spotkań. Choć podróżujący pasażerowie zwykle w dużej mierze skupieni są na sobie, gdy tylko coś przestaje iść zgodnie z planem, zaczynają się integrować i nawiązywać nowe znajomości.
Tak dzieje się z bohaterami „Sytuacja awaryjna” i nie chodzi tu o zwykłe opóźnienie. Kiedy okazuje się, że na skutek nieszczęśliwego wypadku w pociągu brakuje prowadzącego go maszynisty, do grupy zamkniętych w wagonie ludzi dociera, że są zdani wyłącznie na siebie. Wśród nich znajdują się między innymi: członkowie zespołu muzycznego, małżeństwo w średnim wieku, mały chłopiec, właściciel zakładu pogrzebowego. Wszyscy mają wspólny cel – jak najszybciej zatrzymać skład i się z niego wydostać. W tym samym czasie lokalne władze planują akcję ratunkową.
Opierając się na prawdziwej historii, reżyser „Właścicieli” przedstawia pełną absurdu komedię charakterów. Umiejscawia akcję w niewielkiej przestrzeni, co sprzyja konfrontacji różnych typów osobowości i reprezentowanych przez nich poglądów.
Czy bohaterowie w imię wyższego celu będą w stanie się ze sobą dogadać?
OSIEM GÓR, reż. Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
gatunek: dramat / produkcja: Włochy, Belgia, Francja / czas trwania: 147 min
Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.
„Osiem gór”, najnowszy film twórcy „Mojego pięknego syna”, to ekranizacja bestsellerowej powieść Paulo Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence'a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Zdjęciom inspirowanym „Into the Wild” udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie.
„Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i miłości – platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz