Rzeszów - Środa, 30.10.2024
Reklama

06. Festiwal Nowego Teatru dobiegł końca. Przyznano nagrodę dziennikarzy oraz publiczności

Dodano: /

Głównym założeniem tegorocznego FNT była prezentacja spektakli dostosowanych do nowych czasów, wyróżniających się wyrazistym profilem i formatem. W poprzednich latach na deskach „Siemaszki” gościły w głównej mierze spektakle eksperymentujące z formą i wykorzystujące nowe rozwiązania sceniczne. W tym roku było nieco inaczej. 06. Festiwal Nowego Teatru to przede wszystkim ukłon w stronę treści.

W Teatrze im. Wandy Siemaszkowej dobiegła końca 6. edycji Festiwalu Nowego Teatru. Podczas tegorocznej edycji można było obejrzeć łącznie 27 wydarzeń: siedem spektakli konkursowych, trzy spektakle nurtu Off-Konteksty, trzy czytania performatywne. Do tego przygotowano wystawy, spotkania, dyskusje, a całość została zwieńczona koncertem

Nagroda  Główna im. Joanny Puzyny-Chojki

06. FNT to również czas nagród. W tym roku przyznano dwie nagrody oraz jedno wyróżnienie. Nagrodę Główną im. im. Joanny Puzyny-Chojki przyznawało jury dziennikarskie składające się z dziewięciu członków.

Lista siedmiu spektakli konkursowych, które mogliśmy obejrzeć od 29 listopada do 4 grudnia:

  • „Jak ocalić świat na małej scenie?” Teatru im. Zygmunta Hübnera w Warszawie w reż. Pawła Łysaka
  • „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna” Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie w reż. Piotra Ratajczaka
  • „Idioci” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Marcina Wierzchowskiego
  • „Śmierć w Wenecji, czyli czego najbardziej żałują umierający” Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku w reż. Mikołaja Mikołajczyka
  • „Mistrz i Małgorzata” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Cezarego Ibera
  • „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reż. Pawła Świątka
  • „Staff Only” Biennale Warszawa w reż. Katarzyny Kalwat

Ubiegłorocznym triumfatorem w tej kategorii okazał się spektakl przygotowany przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej, mowa o „Lwów nie oddamy” w reżyserii Katarzyny Szyngiery. W tym roku jury zdecydowało się przyznać główną nagrodę i co za tym idzie 6 tys. zł dla spektaklu ‘Staff Only”, który został zaprezentowany jako ostatni. Rozdanie nagród odbyło się 5 grudnia.

„Nagrodę  Główna im. Joanny Puzyny-Chojki w kwocie 6 000 zł za najpełniejsze oddanie idei nowego teatru sformułowanej przez Joannę Puzynę-Chojkę oraz myśli przewodniej tegorocznej edycji Festiwalu „Ja i/czy wspólnota”, aktualność tematu, podjęcie dyskusji nad relacją wspólnota – inny, rozszerzenie tego, co rozumiemy pod  pojęciem projektu teatralnego, a także dekonstrukcję sposobów mówienia o polskości zawartej w języku spektaklowi Staff Only Biennale Warszawa w reżyserii Katarzyny Kalwat” – brzmiał oficjalny werdykt jury.

Nagroda publiczności i nagroda specjalna

Tegoroczna edycja była wyjątkowa pod wieloma względami, zaś o wysokim poziomie prezentowanych spektakli może poświadczyć fakt, że poza główną nagrodą, jury dziennikarskie zdecydowało się na przyznanie honorowej nagrody specjalnej „za inteligentne i życzliwe przypomnienie, że prowincja to stan świadomości, a nie miejsce na mapie oraz za zwrócenie uwagi na siłę wspólnoty, która bierze się z siły jednostki w teatrze i poza nim”. Nagroda powędrowała do Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie.

Pozostała ostatnia nagroda, ta przyznawana przez publiczność. Nagrodę w wysokości 6 000 zł otrzymał spektakl, który zebrał liczbę 1240 punktów -  „Idioci” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. Na drugim miejscu uplasował się spektakl „Staff Only” z 1038 punktami, zaś podium zamykał „Mistrz i Małgorzata”. Do gustu rzeszowskiej publiczności najmniej przypadł spektakl „Jak ocalić świat na małej scenie?”, który zdołał zebrać 711 pkt.

Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)

 

Reklama

Komentarze

Reklama