W Racławówce trwa budowa estakady ES-1, która będzie miała długość 413 metrów. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogami powiatowymi nr 1409R i nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
- Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu tzw. dziobów montażowych. Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych – informuje rzeszowski oddział GDDKiA.
Do końca ubiegłego roku wykonano podpory pośrednie oraz podpory skrajne. Zakończono również prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. Na ukończeniu są prace związane z montażem awanbeków (dziobów montażowych).
10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. W ramach inwestycji wykonawca wybuduje kilka obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19. Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).
W ramach realizacji odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, powstanie pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
Zakończenie prac zaplanowano w II kwartale 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz