Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilany wodorem

Dodano:

fot. Politechnika Rzeszowska
fot. Politechnika Rzeszowska
RZESZÓW. Zakończyły się prace realizowane w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Studenci m.in. z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i Akademii Górniczo- Hutniczej stworzyli motoszybowiec zasilany woderem.

Celem projektu było zbudowanie innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej.  Robocza nazwa projektu AOS H2  pochodzi od platformy lotnej, którą stanowił w pierwszym etapie płatowiec zrealizowanego wcześniej motoszybowca elektrycznego AOS 71 oraz wodór H2, który był paliwem zasilającym generator  paliwowy.

Innowacyjność projektu zawiera się w wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest oczywiście woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) oraz energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego. 

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.  Moc całego napędu, dostarczana do śmigła to 40 kW z podziałem 10kW - to moc maksymalna ogniwa,  pozostałe 30kW pochodzi z baterii. Wodór gromadzony jest pod ciśnieniem (200-300 bar)  w dwóch butlach kompozytowych  umieszczonych w specjalnych silosach w kadłubie motoszybowca.

Na lotnisku OKL PRz przeprowadzono próby mobilne (jeszcze nie w locie), które  wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.
W ramach projektu zbudowano kompozytowy motoszybowiec, który w trakcie postępów w realizacji projektu, przeszedł wiele modyfikacji różniących go od poprzedniej wersji AOS 71 (to było zadanie realizowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej i Zakładu Szybowcowego w Jeżowie). Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw  Akademii Górniczo Hutniczej. 
Reklama

Bateria wytworzona została w polskiej firmie specjalizującej się w produkcji baterii dla transportu, według wymogów określonych w projekcie, specjalnie na potrzeby motoszybowca, spełniając cały szereg norm i ograniczeń lotniczych. Układ sterowania i zarządzania energią, to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu. Na terenie KSiSL prowadzono prace integrujące napęd z motoszybowcem.

Osiągnięciem projektu jest nie tylko sam napęd i motoszybowiec ale przede wszystkim multidyscyplinarna wiedza powstała w trakcie realizacji projektu dotycząca zarówno zagadnień fizycznych jak i organizacyjnych. Zbudowana platforma jest drugą tego typu konstrukcją w Europie.

Źródło: Politechnika Rzeszowska
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Jedna z nagród na gali Mobile Trends Awards powędrowała do rzeszowskiej firmy

RZESZÓW. 7 marca 2019 roku po raz ósmy wręczono nagrody Mobile Trends Awards

Rzeszów

Dzisiaj ostatnia kolejka PlusLigi. Asseco Resovia Rzeszów zagra z Cerrad Czarni Radom

RZESZÓW. Tegoroczna faza play-off nie dla rzeszowskiej drużyny. 

Rzeszów

23 marca kolejna akcja sprzątania terenów wzdłuż Wisłoka

RZESZÓW. Akcja startuje 23 marca o godzinie 11.00.

Rzeszów

Mateusz Kosturek z brązem na Mistrzostwach Świata w karate

RZESZÓW. Mistrzostwach Świata Kyokushin Karate Tezuka Group odbyły się 17 marca w mieście Fukuoka w Japonii.

Rzeszów

21 marca rusza w Rzeszowie aplikacja Bolt. Czym estońska firma kusi nowych kierowców?

RZESZÓW. Aplikacja Bolt obecna jest w Polsce od 2016 roku, wcześniej funkcjonowała jako Taxify. 

Rzeszów

Zmiany w komunikacji miejskiej. Trwa przebudowa zatoki autobusowej Kotuli/Ustrzycka

RZESZÓW. 18 marca o godz. 9.00 rozpoczęła się przebudowa zatoki przystankowej Kotuli / Ustrzycka 02.

Rzeszów

Przetarg na projekt przedłużenia ul. Warszawskiej do unieważnienia?

RZESZÓW. Według danych z dokumentacji przetargowej projekt przebudowy ma być gotowy najpóźniej do 22 listopada 2019 roku.

Rzeszów

Radni w sprawie poszerzenia drogi i budowy chodnika przy ul. Zawiszy Czarnego

RZESZÓW. Mowa o odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Beskidzkiej liczącym ok. 350 m.

Reklama