RZESZÓW. Trwają prace przy budowie 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. W ramach inwestycji powstanie 13 obiektów inżynierskich, w tym 6 estakad. Na jednej z nich zakończyło się układanie warstwy wiążącej.
Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Oprócz tunelu, powstanie tu również kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.
Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, największym wyzwaniem inżynieryjnym na tym odcinku drogi ekspresowej S19, jest realizacja tunelu, który będzie miał ponad 2 km długości. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 budowana w miejscowości Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R relacji Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R relacji Niechobrz - Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
Prace przy budowie estakady ES-1 weszły w kolejną fazę. - Zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych – przekazała Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończeniu układania warstwy wiążącej, do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która będzie wykonywana na obiektach mostowych w koordynacji z układaniem tej warstwy na ciągu głównym budowanej drogi ekspresowej S19.
Estakada ES-1 będzie miała długość 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Jej budowana realizowana jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych).
- Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego – wyjaśnia Joanna Rarus.
Wykonawcą 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł. Prace mają zakończyć się w 2026 roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz