Rzeszów - Wtorek, 22.04.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Wiemy, kto przebuduje stadion na osiedlu Przybyszówka

RZESZÓW. Zarząd Zieleni Miejskiej w Rzeszowie wybrał firmę, która zajmie się przebudową boiska przy ul. Stadionowej na osiedlu Przybyszówka. Powstaną tam m.in. zadaszone trybuny oraz piłkochwyty.

Rzeszów

Jarmark Wielkanocny w nowej lokalizacji [PROGRAM]

RZESZÓW. Nie na rzeszowskim Rynku, a na terenie przy fontannie multimedialnej odbędzie tegoroczny Jarmark Wielkanocny. Zobaczcie, jak prezentuje się niezwykle bogaty program wydarzenia.

Rzeszów

1 kwietnia startuje sezon ogródkowy na rzeszowskim Rynku. Ostatnie przygotowania [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. We wtorek, 1 kwietnia rozpocznie się sezon ogródkowy na rzeszowskim Rynku. Ogródki pozostaną tam do końca października.

Rzeszów

W centrum Rzeszowa powstała łąka krokusowa [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. W samym centrum Rzeszowa powstał krokusowy dywan utworzony z tysięcy kwiatów. Projekt powstała w ramach programu „Zielony Fundusz dla Rzeszowa”.

Rzeszów

Rzeszów walczy o tytuł Europejskiego Miasta Sportu. Powstała specjalna strona internetowa

RZESZÓW. Urząd Miasta Rzeszowa uruchomił specjalną stronę internetową dedykowaną wszelkim informacjom związanym z przygotowaniami do walki o tytuł Europejskiego Miasta Sportu.

Rzeszów

Zmiany organizacyjne w Rzeszowskich Piwnicach. Nowa, krótsza trasa

RZESZÓW. W związku z trwającymi pracami w północno-zachodniej części Rynku, od piątku 28 marca w Rzeszowskich Piwnicach wprowadzone zostaną zmiany organizacyjne. Zwiedzający będą korzystali z nowej, skróconej trasy.

Rzeszów

"Operacja Czysty Wisłok". Wielkie sprzątanie rzeszowskich terenów nadrzecznych

RZESZÓW. Kilka rzeszowskich organizacji pozarządowych połączy siły, aby posprzątać brzegi Wisłoka, Strugu i Żwirowni. Akcja pod hasłem "Operacja Czysty Wisłok", odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 marca 2025 r. Będzie prowadzona od...

Rzeszów

Kolejne spotkanie Prezydenta Rzeszowa z mieszkańcami

RZESZÓW. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek kontynuuje spotkania z mieszkańcami z cyklu "Rzeszów To My". Najbliższe odbędzie się z mieszkańcami dwóch osiedli.

Reklama