Rzeszów - Wtorek, 22.04.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

15-piętrowy biurowiec przy ul. Geodetów przechodzi metamorfozę [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Trwa modernizacja 15-piętrowego wieżowca przy ul. Geodetów 1, niegdyś najwyższego budynku w Rzeszowie. Prace wykonuje firma Erbud International.

Rzeszów

Ciąg dalszy kampanii promującej komunikację miejską. Tym razem z podobizną Matyldy Kowal

RZESZÓW. Matylda Kowal jest drugą po Krystianie Herbie ambasadorką kampanii promującej rzeszowską komunikację miejską. Reklamy z podobizną biegaczki pojawiły się na jednym z przystanków oraz na autobusie MPK.

Rzeszów

Zbiórka odpadów niebezpiecznych, odzieży oraz tekstyliów w Rzeszowie [HARMONOGRAM]

RZESZÓW. 7 kwietnia 2025 r. rusza obwoźna zbiórka odpadów niebezpiecznych oraz tekstyliów i odzieży na terenie Rzeszowa. Samochody MPGK zaparkują w kilkunastu lokalizacjach na terenie całego miasta. Akcja potrwa do 14 kwietnia...

Rzeszów

18. PKO Półmaraton Rzeszowski. Trasa, utrudnienia, objazdy MPK

RZESZÓW. Półmaraton Rzeszowski osiągnął pełnoletność. W najbliższą niedzielę już po raz 18. biegacze opanują ulice Rzeszowa. W imprezie wystartuje prawie 2000 osób ze stolicy Podkarpacia, z innych polskich miast, jak również z...

Rzeszów

Rzeszowska Majówka 2025 – 4 dni pełne wydarzeń plenerowych, muzyki i spotkań

RZESZÓW. Sporo atrakcji przygotowano dla mieszkańców i przyjezdnych na długi weekend majowy. W dniach 1 - 4 maja miasto zamieni się w tętniącą życiem przestrzeń pełną tradycji, kultury i dobrej zabawy.

Rzeszów

Ruszyły prace przy tworzeniu nowego ogrodu kieszonkowego w centrum Rzeszowa

RZESZÓW. Jeszcze tego lata, betonowa przestrzeń w rejonie budynku Estrady Rzeszowskiej zmieni się w zielony ogród, który ma stać się miejscem spotkań, odpoczynku i wydarzeń kulturalnych.

Rzeszów

Budowa Wisłokostrady. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu w rejonie mostu Załęskiego

RZESZÓW. Od 7 kwietnia 2025 r. na skrzyżowaniu ulic Siemieńskiego i gen. S. Maczka nastąpi zmiana organizacji ruchu. Utrudnienia będą obowiązywać do końca maja br.

Rzeszów

Rośnie 17-piętrowy wieżowiec przy rondzie Pobitno [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Na osiedlu Pobitno trwa budowa 17-kondygnacyjnego budynku mieszkalnego. Inwestorem jest firma Vispro. Mamy nowe zdjęcia z budowy.

Reklama