Rzeszów - Środa, 23.04.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Dwie seniorki straciły ogromne pieniądze. Oszukane metodą „na wypadek”

RZESZÓW. „Na wypadek”, „na wnuczka”, „na policjanta” to tylko niektóre z metod używanych przez oszustów do wyłudzenia pieniędzy. Ofiarami najczęściej padają ludzie starsi. W ubiegłym tygodniu w ten sposób oszukane zostały dwie...

Rzeszów

Zakończyła się przebudowa ul. Załęskiej. Inwestycja będzie kontynuowana

RZESZÓW. 8 mln zł kosztowała przebudowa fragmentu ulicy Załęskiej. Jezdnia została poszerzona i wzmocniona, wybudowany nowy chodnik, zamontowano latarnie.

Rzeszów

Nowy LIDL przy ul. Sikorskiego w Rzeszowie. Znamy datę otwarcia

RZESZÓW. Prace na budowie nowego sklepu spod szyldu LIDL są już na finiszu. Jak już wcześniej zapowiadaliśmy, klienci będą mogli zrobić w nim zakupy jeszcze przed świętami.

Rzeszów

11 grudnia rusza nowa linia MPK w Rzeszowie. Połączy dwa dworce

RZESZÓW. Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, od środy 11 grudnia 2024 r. uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa. Autobus z nr 50 będzie kursował między dworcem głównym PKP, a dworcem lokalnym.

Rzeszów

W Rzeszowie rusza Świąteczne Miasteczko. Sprawdźcie program na cały weekend

RZESZÓW. W programie sporo atrakcji dla mieszkańców, w tym m.in. otwarcie Jarmarku Bożonarodzeniowego, występy taneczne i wokalne oraz animacje dla dzieci. Jeszcze więcej atrakcji zaplanowano na sobotę i niedzielę.

Rzeszów

6 grudnia rusza kolejne lodowisko w Rzeszowie

RZESZÓW. 6 grudnia odbędzie się otwarcie lodowiska w Millenium Hall. To czwarta ślizgawka, z której będą mogli korzystać mieszańcy miasta w tym sezonie. W zeszły weekend wystartowały trzy inne lodowiska w Rzeszowie:...

Rzeszów

Zakończono budowę nowej drogi na osiedlu Miłocin

RZESZÓW. 8,3 mln zł kosztowała budowa ul. Parkowej na rzeszowskim osiedlu Miłocin. Inwestycja była realizowana w dwóch etapach.

Rzeszów

Kiermasz Bożonarodzeniowy w Budziwoju. Rękodzieło i produkty spożywcze od lokalnych rzemieślników

RZESZÓW. Rzeszowski Dom Kultury filia Budziwój zaprasza miłośników rękodzieła oraz świątecznego nastroju na VIII Budziwojski Kiermasz Bożonarodzeniowy. Wszyscy mieszkańcy będą mogli zakupić na nim świąteczne wyroby rękodzielnicze oraz produkty spożywcze od lokalnych rzemieślników....

Reklama