Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Ruszyła modernizacja budynku dworca PKP

Dodano:

Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
RZESZÓW. Na dworcu Rzeszów Główny trwają już pierwsze prace budowlane. Budynkowi przywrócony zostanie modernistyczny charakter. Roboty mają zakończyć się pod koniec 2023 roku.

Przebudowa dworca Rzeszów Główny to jeden z trzech etapów większej inwestycji jaką jest budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Pierwszy z nich to przebudowa placu Dworcowego i budowa pod nim parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów. Drugi etap to przebudowa układu drogowego w rejonie głównego dworca kolejowego oraz znajdującego się przed nim placu. Trzeci etap to rozpoczęta właśnie przebudowa budynku dworca.

- Obecnie wykonawca skupia się głównie na rozbiórkach w piwnicach budynku oraz demontażu instalacji. Równolegle do nich trwają prace przygotowawcze do wzmocnienia fundamentów budynku – informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A.

Inwestycja sprawi, że dworzec Rzeszów Główny odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudów na przełomie XX i XXI wieku.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Drzwi i okna będą stylizowane na te z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca. W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, przywrócony zostanie elektroniczny, wielkoformatowy zegar z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd. O tym jak ostatecznie będzie wyglądało zdecyduje konserwator zabytków, po przeprowadzeniu badań konserwatorskich. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce, ze znacznym dostępem światła dziennego poprzez okna znajdujące się w elewacji. Jego sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą  pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.
Reklama
Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1, gdzie znajdzie się parking podziemny będący częścią centrum komunikacyjnego. Na poziomie –1 znajdą się również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Z kolei na piętrze dworca zlokalizowany będzie posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.

Zmodernizowany budynek dworca zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługa=ą podróżnych pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Do komunikacji w budynku, oprócz klatek schodowych, będą służyć też windy.

Przebudowa Rzeszowa Głównego to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec stanie się energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła. Energooszczędne będzie również oświetlenie wykonane w technologii LED. O optymalizację zużycia energii elektrycznej, wody i ciepła zadba system BMS (Building Management System), który będzie zarządzał wszystkimi instalacjami w budynku. Z kolei nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe sprawią, że na Rzeszowie Głównym poprawi się poziom bezpieczeństwa.

Koszt przebudowy dworca Rzeszów Główny to 22,69 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót realizowanych w formule „Projektuj i buduj” – Budimex S.A. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku. 
 
Źródło: PKP S.A.
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Jedna z nagród na gali Mobile Trends Awards powędrowała do rzeszowskiej firmy

RZESZÓW. 7 marca 2019 roku po raz ósmy wręczono nagrody Mobile Trends Awards

Rzeszów

Dzisiaj ostatnia kolejka PlusLigi. Asseco Resovia Rzeszów zagra z Cerrad Czarni Radom

RZESZÓW. Tegoroczna faza play-off nie dla rzeszowskiej drużyny. 

Rzeszów

23 marca kolejna akcja sprzątania terenów wzdłuż Wisłoka

RZESZÓW. Akcja startuje 23 marca o godzinie 11.00.

Rzeszów

Mateusz Kosturek z brązem na Mistrzostwach Świata w karate

RZESZÓW. Mistrzostwach Świata Kyokushin Karate Tezuka Group odbyły się 17 marca w mieście Fukuoka w Japonii.

Rzeszów

21 marca rusza w Rzeszowie aplikacja Bolt. Czym estońska firma kusi nowych kierowców?

RZESZÓW. Aplikacja Bolt obecna jest w Polsce od 2016 roku, wcześniej funkcjonowała jako Taxify. 

Rzeszów

Zmiany w komunikacji miejskiej. Trwa przebudowa zatoki autobusowej Kotuli/Ustrzycka

RZESZÓW. 18 marca o godz. 9.00 rozpoczęła się przebudowa zatoki przystankowej Kotuli / Ustrzycka 02.

Rzeszów

Przetarg na projekt przedłużenia ul. Warszawskiej do unieważnienia?

RZESZÓW. Według danych z dokumentacji przetargowej projekt przebudowy ma być gotowy najpóźniej do 22 listopada 2019 roku.

Rzeszów

Radni w sprawie poszerzenia drogi i budowy chodnika przy ul. Zawiszy Czarnego

RZESZÓW. Mowa o odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Beskidzkiej liczącym ok. 350 m.

Reklama