Współorganizatorem wydarzenia jest rzeszowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Stowarzyszenie Rowery.Rzeszów.pl. Podczas spotkania zostaną przedstawione propozycje związane z rozwojem systemów transportowych Rzeszowa a następnie przewidywana jest dyskusja na poruszone tematy.
Głównym punktem konferencji będzie omówienie rozwiązania przygotowanego przez pracowników PRz, którego efektem ma być poprawa punktualności komunikacji miejskiej.
Autorami projektu „Dynamicznie Wydzielone Pasy Autobusowe” (DPA) są dr inż. Mateusz Szarata, dr inż. Lesław Bichajło, wsparcia udzielił również dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz i kierownik Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
„Innowacyjność pomysłu polega na wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej do zarządzania ruchem na pasach autobusowych. Nowe rozwiązanie umożliwia czasowe wydzielanie pasa na żądanie zbliżającego się autobusu. W efekcie możliwe jest bardziej precyzyjne uprzywilejowanie autobusów i dopasowanie czasu działania do rzeczywistych godzin szczytu” – wyjaśnia dr. inż. Mateusz Szarata.
Kolejną istotną zaletą DPA jest możliwość zastosowania tej formy priorytetu w przypadkach, w których kryteria wprowadzenia klasycznego wydzielonego pasa nie są spełnione. Dzięki temu większa liczba odcinków mogłaby posiadać priorytety wpływające korzystnie na atrakcyjność danej linii, zwiększając jej punktualność czy skracając czasy przejazdu przez zatłoczone odcinki ulic.
Rozwiązaniem zainteresowane jest miasto Rzeszów, które chciałoby przetestować DPA na ulicy Hetmańskiej. Aktualnie trwają prace nad wdrożeniem projektu w życie. Organizatorzy wydarzenia liczą, że to pierwsze spotkanie zapoczątkuje cykl seminariów poświęconych aktualnym problemom komunikacyjnym miasta Rzeszowa.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz