Rzeszów - Niedziela, 20.04.2025
Reklama

Podczas Kongresu TSLA EXPO - Rzeszów 2019 dyskutowano, jak sprostać wyzwaniom przyszłości

Dodano:

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe
- Nie rozkładamy rąk – przekonywał w czwartek Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury w panelu otwierającym Kongres TSLA EXPO – Rzeszów 2019 w G2A Arenie w Jasionce k. Rzeszowa. -Walczymy o to, by polska branża transportowa miała warunki rozwoju w innych krajach Europy.

Branże motoryzacyjna i transportowa znajdują się w momencie kluczowym: na naszych oczach dokonuje się w nich rewolucja technologiczna. - Nie jesteśmy pewni, co nas czeka – przyznał Christoph Muller, dyrektor Automotive AC Styria Klaster.

Jak sprostać wyzwaniom, jakie niesie z sobą przyszłość? – m.in. o tym dyskutowali uczestnicy panelu. Problem ważny na Podkarpaciu, zwłaszcza w kontekście faktu, który przypomniano na Kongresie – że motoryzacja jest jedną z inteligentnych specjalizacji województwa podkarpackiego.

Najważniejsze wydarzenie branży motoryzacyjnej i transportowej

Witająca zebranych red. Ilona Małek z TVP3 Rzeszów przypomniała, że kongres TSLA jest najważniejszym wydarzeniem w branży motoryzacyjnej i transportowej w naszym regionie. To nie tylko forum wymiany poglądów fachowców z tych branż, ale także przynosi wymierne efekty, jak w ub. roku, kiedy podczas inauguracji kongresu podpisano umowy grantowe na realizację projektu remontu i rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 867 (na odcinkach od Baszni Górnej do Horyńca Zdroju i Horyńca Zdroju do Lubaczowa). Podobnie po stronie ukraińskiej wyremontowane mają być odcinki: Starychi-Szklo oraz Szklo-Novoyavorivsk.

 - Powoli z Podkarpacia jest zdejmowane odium województwa, które jest piękne, ale niewiele ma do zaproponowania – stwierdziła, witając gości kongresu, wojewoda podkarpacka Ewa Leniart. Przekonywała, że Podkarpacie ma ogromny potencjał, także za sprawą mieszkańców, którzy mają świetne pomysły. Podkreśliła, że władze państwowe i samorządowe chcą, żeby ten potencjał, który wynika z położenia Podkarpacia, został wykorzystany.

Również Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnił, że rząd będzie tworzył warunki, by firmy transportowe mogły się rozwijać.

- Chcemy do końca 2025 roku zrealizować w całości program autostradowy, tak aby nasz kraj był objęty siecią blisko 2 tys. km dróg autostradowych – stwierdził Rafał Weber. Dodał, że do 2030 roku rząd chce zrealizować sieć połączeń drogami ekspresowymi (6 tys. km).

Odpowiadając na pytanie prowadzącego panel red. Grzegorza Boratyna z TVP3 Rzeszów, co zrobić, by sprostać wymaganiom współczesności w zakresie ochrony środowiska, Rafał Weber, nawiązując do niedawnego spotkania ministrów transportu UE w Brukseli, podkreślił, że zabrakło na nim konkretów. - Nie wiemy co zrobić, aby ochrona środowiska przy realizacji tak wielu zadań z dziedziny transportu, przy tak wielu środkach transportu, została zachowana – przyznał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Więcej państwa w rozwoju branż

Jakich form wsparcia oczekuje od rządu branża motoryzacyjna i transportowa? Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV EURO SERVICE Polska, stwierdził, że branża transportowa oczekiwałaby większej aktywności państwa  - nie tyle w postaci subsydiów, lecz raczej zastosowania wyrafinowanych instrumentów finansowych, które pozwoliłyby firmom sprostać wymaganiom rynku. Zdaniem Bałakiera, wsparcie państwa jest potrzebne, gdyż ta sfera została oddana bankom komercyjnym, które nie do końca spełniają oczekiwania branży.
Reklama
Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego, zwrócił uwagę na potrzebę zmian na rynku pracy, który jest obecnie rynkiem negatywnym, tzn. takim, na którym panują duże niedobory ilościowe i jakościowe pracowników.  - Instytucje, które na tym rynku działają, powinny zmienić sposób działania – stwierdził Jania. I dodał: - Nie ma systemowych rozwiązań, które by do tego prowadziły. Chodzi o nasycenie rynku pracy związane z większą aktywizacją osób bezrobotnych, biernych zawodowo – stwierdził prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. Ten proces powinna wspierać edukacja, zarówno formalna, jak i nieformalna.

Michał  Bałakier zwrócił uwagę, że kryzys gospodarczy, który wybuchł w 2008 roku, miał negatywny wpływ na sposób zachowania się przedsiębiorców na rynku polskim. - Po raz pierwszy w skali masowej objawiło się, że zainwestowany kapitał można błyskawicznie stracić. Tamten kryzys bardzo skrócił perspektywę myślenia firm funkcjonujących na rynku – przekonywał dyrektor generalny DKV EURO Service Polska. Dodał, że tylko długa perspektywa daje szansę na „przeżycie” i funkcjonowanie w przyszłości. - Państwo ma instrumenty, by tę perspektywę wydłużyć – podkreślił Bałakier.

Zdaniem Rafała Webera,  instytucją wspierającą powinien być tu Bank Gospodarstwa Krajowego.

Nie zawsze wysoka jakość wystarczy

Zdaniem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, czynnikiem, który ułatwi firmom utrzymanie się na obecnym trudnym rynku, jest jakość usług. Podmiot świadczący usługi wysokiej jakości ma szanse nie tylko przetrwać, ale i zdobywać nowe rynki zbytu.

Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa, zwrócił uwagę, że szczególnym wyzwaniem dla Polski jest kwestia kosztów pracy. - Przy otwartym rynku europejskim nie uda się utrzymać dysproporcji płac w różnych krajach. To ta różnica spowodowała emigrację kapitału ludzkiego z Polski – stwierdził Kruczek.

- Nie wiem, co zrobić, aby być konkurencyjnym – wyznał, nieco kokieteryjnie, Ryszard Jania. Jego zdaniem, jakość produktów i usług to podstawa. Ale także kwestie bezpieczeństwa, ekologii i tego, by być kosztowo konkurencyjnym.

- Mieć sukces to nie tylko mądrze prowadzić formę, ale też mieć trochę szczęścia i wsparcia systemowego. Nie wszędzie da się konkurować kosztami i jakością  - podkreślił Jania.


 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Pozwolenie na budowę PCLA jest już prawomocne

RZESZÓW. Budowa Podkarpackiego Centrum Lekkiej Atletyki może ruszać pełną parą. 16 kwietnia 2025 oficjalnie uzyskano prawomocne zamienne pozwolenie na budowę obiektu.

Rzeszów

Turniej Amp Futbol na Stadionie Miejskim

RZESZÓW. Po inauguracyjnej rundzie w Poznaniu drugim przystankiem PZU Amp Futbol Ekstraklasy 2025 będzie Rzeszów. I choć Stal była już organizatorem trzech turniejów, dopiero teraz ugości wszystkich naprawdę u siebie - na...

Rzeszów

Szkoła przy ul. Orzeszkowej będzie rozbudowana. Powstanie m.in. hala sportowa

RZESZÓW. We wtorek w rzeszowskim ratuszu podpisano umowę na rozbudowę i modernizację IX Liceum Ogólnokształcące. Zadanie wykona wyłoniona w przetargu firma Adamietz sp. z o.o. Wartość inwestycji to prawie 28 mln zł.

Rzeszów

Meleksy podwiozą odwiedzających na groby bliskich na cmentarzu Wilkowyja

RZESZÓW. Z myślą, przede wszystkim o osobach starszych, po cmentarzu komunalnym Wilkowyja będą „kursowały” bezpłatne meleksy, które podwiozą odwiedzających bliżej grobów swoich bliskich. Na razie tylko testowo i tylko w jeden dzień.

Rzeszów

Jak będą czynne Punkty Obsługi Mieszkańców w okresie świątecznym?

RZESZÓW. Jeśli zamierzacie w okresie świątecznym załatwiać jakieś sprawy urzędowe w Punktach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa, znajdujących się w galeriach handlowych, sprawdźcie jak będą działać.

Rzeszów

Innowacyjny sprzęt do badań genetycznych w Podkarpackim Centrum Chorób Płuc

RZESZÓW. Na wyposażeniu Klinicznego Zakładu Diagnostyki Laboratoryjnej Podkarpackiego Centrum Chorób Płuc w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie pojawił się innowacyjny sprzęt do badań genetycznych.

Rzeszów

Budowa Wisłokostrady idzie pełną parą

RZESZÓW. Prace przy realizacji jednej z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w Rzeszowie idą pełną parą. Nie wykluczone, że budowę Wisłokostrady uda się zakończyć jeszcze w tym roku.

Reklama