Rzeszów - Poniedziałek, 28.10.2024
Reklama

Plany miasta zakładają budowę kolejnego dworca. Znajdzie się przy ul. Kochanowskiego

Dodano:

fot. Wojciech Cupiał
fot. Wojciech Cupiał
RZESZÓW. Dworzec autobusowy przy ul. Kochanowskiego miałby obsługiwać połączenia regionalne. Wstępne plany zakładają stworzenie od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów. Daty realizacji tego projektu wciąż pozostają jedną wielką niewiadomą.

W lipcu 2000 roku w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzono budowę dworca autobusowego o znaczeniu regionalnym, który miałby się znaleźć przy ul. Kochanowskiego, na terenie gdzie obecnie znajduje się m.in. Muzeum Techniki i Militariów oraz stara parowozownia tzw. "krakowska". Dodajmy, że do 2006 roku stała tam również "lwowska" parowozownia, która została wyburzona.

Nowa kładka

Jak doskonale wiemy, aktualnie na terenie Dworca PKP powstaje podziemne przejście od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego. Nie będzie to jednak jedyna przeprawa przez tory kolejowe, gdyż budowa dworca na ww. terenach wiąże się również z budową kładki rozpoczynającej się po wschodniej stronie projektowanego dworca i biegnącej w stronę ul. Bardowskiego.

"Jest zaprojektowana kładka, łącząca nowy budynek dworca autobusowego, który ma zostać wybudowany w kształcie zbliżonym do dawnej parowozowni i ta kładka będzie przebiegała po wschodniej stronie dworca, od nowego budynku do zejścia, które będzie zlokalizowane mniej więcej w okolicy magazynów Społem w rejonie ul. Bardowskiego. Jest takie założenie, żeby z tej kładki można było zejść na budowane właśnie perony" - tłumaczy Grzegorz Róg, generalny projektant Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa.

Dodajmy, że "krakowska" parowozownia objęta jest ochroną konserwatora zabytków, przez co jeżeli dojdzie do zabudowy terenu i przystąpienia do prac budowlanych bądź projektowych, zostanie ona dostosowana do powstającej infrastruktury.

Jak będzie wyglądał budynek dworca autobusowego?

Na dzień dzisiejszy w Biurze Rozwoju Miasta Rzeszowa zakładają, że na projektowanych dworcu autobusowym mogłoby się znaleźć od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów.

"Mówimy o dworcu autobusowym, nie o dworcu PKS-u. Tutaj rzecz w tym, żeby na tym dworcu autobusowym swoje stanowiska mieli różni przewoźnicy, a są tacy przewoźnicy, którzy korzystają z dużych autobusów i używają tych autobusów do połączeń dalekobieżnych, i są tacy przewoźnicy, którzy skupiają się na połączeniach lokalnych w skali sąsiednich gmin lub powiatów" - dodaje Grzegorz Róg.
Reklama
Na dzień dzisiejszy wciąż trwają pracę projektowe, toteż nie należy popadać w zbytni huraoptymizm względem realizacji inwestycji. Na pytanie odnośnie daty, kiedy mogłaby ruszyć budowa otrzymujemy krótką odpowiedz od generalnego projektanta: "nie ma takiej daty". Nie są znane również orientacyjne koszty takiego przedsięwzięcia. Te dane poznamy zapewne wtedy kiedy dojdzie do realizacji projektu, który wiązać się będzie ze stworzeniem kosztorysu całej inwestycji.

Dojazd na dworzec

Według założeń z 2007 roku, dojazd na projektowany dworzec autobusowy planowano od ul. Kochanowskiego, która miała być do tego celu specjalnie przebudowana.

"Wtedy jeszcze zakładano, że dojazd do dworca dochodził będzie z dwóch stron, od strony ul. Marszałkowskiej i od strony ul. Siemieńskiego. Dzisiaj z  projektu dworca wynika, że ten główny dojazd będzie jednak tylko od strony wschodniej" - tłumaczy Grzegorz Róg.

Sprawa własności terenu

Teren o którym mowa należy w gruncie rzeczy do trzech właścicieli. Swoje działki posiada tam miasto, PKP oraz osoby prywatne, które pozyskały je właśnie od kolei: "Jest działka należąca do miasta, są działki należące do osób prywatnych, które pozyskały te działki od kolei i są działki kolejowe" - wyjaśnia Grzegorz Róg.

Dodajmy, że jedną ze stron realizowanej inwestycji mógłby być również Samorząd Województwa Podkarpackiego, zważywszy na charakter działalności dworca autobusowego. Nie mniej jednak należy podkreślić, że sama inicjatywa nie posiada statusu pilnej realizacji. Na dzień dzisiejszy miasto w głównej mierze skupia się na przebudowie terenu pomiędzy ul. Grottgera oraz budynku dworca PKP, gdzie planowany jest m.in. wielopoziomowy parking. 

 
Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

"Biała Sobota" w szpitalu na ul. Szopena

​RZESZÓW. Będzie można skorzystać z bezpłatnych badań i konsultacji.

Rzeszów

Przy ul. Myśliwskiej w Rzeszowie powstanie nowy plac zabaw

RZESZÓW. Miasto ogłosiło przetarg na budowę placu zabaw na osiedlu Miłocin Św. Huberta. Ma być gotowy w ciągu pięciu miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.

Rzeszów

Poranny wypadek na ul. Dębickiej. 1 osoba trafiła do szpitala

RZESZÓW. Doszło tam do zderzenia skody z dacią. 
 

Rzeszów

W Rzeszowie rozpoczynają się Zimowe Mistrzostwa Polski w skokach do wody

RZESZÓW. Dziś (3.02) na nowej pływalni przy ul. Matuszczaka rozpoczynają się Zimowe Mistrzostwa Polski w skokach do wody. Zawody potrwają do niedzieli. Weźmie w nich udział ścisła krajowa czołówka zawodników.

Rzeszów

Rozpoczyna się montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel na S19 Rzeszów - Babica

RZESZÓW/BABICA. Wszystkie elementy maszyny TBM są już na placu budowy. 

Rzeszów

W 14 min. z centrum Rzeszowa na lotnisko w Jasionce. Trwa budowa nowej linii kolejowej

RZESZÓW. Inwestycja realizowana jest w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Rzeszów

Cała branża ślubna w jednym miejscu! W niedzielę Targi Ślubne w Rzeszowie

RZESZÓW. Porady specjalistów, najnowsze kolekcje i trendy, różnorodność ofert oraz możliwość bezpośrednich rozmów z wystawcami – to wszystko czeka na przyszłe pary młode już w najbliższą niedzielę (5 lutego) w hali Podpromie.

Rzeszów

Tragiczny wypadek w Woli Rafałowskiej. Interweniował śmigłowiec LPR

RZESZÓW. 47-letni kierowca citroena, stracił panowanie nad pojazdem, uderzył w bariery energochłonne i betonowy przepust. Zginął na miejscu.

Reklama