Załadunek rozpoczął się w miejscowości Noblejas, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd popłynęły do Szczecina, gdzie zostały już załadowane na 3 barki i 2 pontony. Kolejnym przystankiem jest port w Opolu. W tym samym czasie odbywa się transport drogą lądową pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii.
Wszystkie części maszyny TBM mają znaleźć się na placu budowy do końca tego roku. Etap drążenia tunelu ma rozpocząć się na początku 2023 roku.
Budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęła się w kwietniu br. Największym wyzwaniem inżynieryjnym w ramach tej inwestycji, będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Tunel składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.
Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM. Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m.
- Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu – informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach realizacji odcinka powstanie pierwsze na Podkarpaciu, Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S19 ma zakończyć się w 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz