Załadunek rozpoczął się w miejscowości Noblejas, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd przypłyną do Szczecina. Następnie na specjalnych barkach dotrą do Opola, skąd na specjalnych platformach zostaną przetransportowane do Babicy. Lżejsze elementy zostaną przewiezione drogą lądową z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy. Wszystkie części maszyny TBM mają znaleźć się na placu budowy do końca tego roku. Etap drążenia tunelu ma rozpocząć się na początku 2023 roku.
Budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęła się w kwietniu br. Największym wyzwaniem inżynieryjnym w ramach tej inwestycji, będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Tunel składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.
Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM. Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m.
- Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu – informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach realizacji odcinka powstanie pierwsze na Podkarpaciu, Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S19 ma zakończyć się w 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz