Rzeszów - Czwartek, 07.11.2024
Reklama

Budowa miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego zakończona [ZDJĘCIA]

Dodano:

fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
RZESZÓW. Od 1 marca 2024 mieszkańcy Rzeszowa i przejezdni będą mogli korzystać z miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Dziś odbyła się prezentacja inwestycji. Zachęcamy do obejrzenia nowych zdjęć, w tym po raz pierwszy również z parkingu podziemnego.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono zakończenie trwającej blisko 2 lata budowy miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Przedstawiciele mediów, po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć inwestycję „od środka”.  W konferencji wzięli udział, m.in. przedstawiciele władz miasta na czele z prezydentem Konradem Fijołkiem, posłanka do parlamentu europejskiego Elżbieta Łukaciejewska, wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jan Szyszko oraz przedstawiciel wykonawcy inwestycji, dyrektor regionu Budimex S.A. Tomasz Paprocki.


fot. ViC / RESinet.pl

- Dzisiaj jest radosny dzień dla Rzeszowa, bo oto oddajemy do użytku kolejny etap pewnej filozofii, pewnego szerszego projektu jakim jest intermodalny element łączący różne formy transportu w naszym mieście – mówił podczas konferencji prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek. - Intermodalny bowiem chcemy, aby to był jeden z ważniejszych elementów w naszego pomysłu na zrównoważoną mobilności w naszym mieście i także regionie. Zrównoważona to oznacza, że ma być sprawiedliwa i dostępna dla rożnych form transportu – dodał Prezydent.  


fot. ViC / RESinet.pl

Konrad Fijołek podkreślał, że realizacja tej inwestycji wpisuje się w założenia misji #NetZeroCities, w którym Rzeszów jako jedno z pięciu polskich miast uczestniczy. Prezydent Rzeszowa zaznaczył również, że węzeł przesiadkowy jakim jest RCK „ma charakter zdecydowanie ponad miejski, ma charakter regionalny, wojewódzki” a może nawet jeszcze szerszy wymiar.
 
Jan Szyszko, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej chwalił Rzeszów za dobre pomysły umożliwiające wykorzystanie funduszy europejskich do realizacji inwestycji służących mieszkańcom. - W ramach funduszy europejskich mamy zarezerwowaną specjalną pulę pieniędzy dla Polski Wschodniej, czyli dla pięciu województw, które najmocniej odczuwają skutki trwających kryzysów. W ramach tej puli są środki dla przedsiębiorców, są pieniądze na rozwój infrastruktury – transportu, mobilności. Tylko z puli infrastrukturalnej Rzeszów w ostatnich latach wykorzystał aż 500 mln zł. To jest 2,5 tys. zł na jednego mieszkańca. Cieszę się, że te pieniądze są tutaj tak sprawnie wykorzystywane – mówił Jan Szyszko.
 
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacka przypomniała, że RCK to kolejny etap rozwoju transportu publicznego na terenie Rzeszowa. - Miasto, korzystając z programów dla Polski Wschodniej zakupiło wiele nisko i zeroemisyjnych autobusów, przebudowało szereg dróg, stworzyło Inteligentny System Transportu Publicznego. Ta inwestycja, na zakończeniu której dziś jesteśmy oraz wszystkie wcześniejsze świadczą o tym, że Rzeszów ma przemyślany, dobry program i konsekwentnie go realizuje. Życzę panu prezydentowi, aby to miejsce, w którym jesteśmy w dalszym ciągu się zmieniało, aby były realizowane kolejne projekty, które są zaplanowane - powiedziała  Teresa Kubas-Hul. - Chciałbym wyrazić dużą radość z okazji zakończenia tej inwestycji. Na mapie systemów komunikacyjnych pojawia się nowa jakość. Z tej inwestycji korzystać będą nie tylko mieszkańcy Rzeszowa ale także osoby przyjeżdżające do stolicy Podkarpacia – pracujący w mieście, turyści, studenci – mówił Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia.

‎‎-‎ RCK było wyzwaniem z jednej strony ze względu na skalę i swoje znaczenie dla lokalnej ‎społeczności, z drugiej ze względu na prowadzenie pracy przy utrzymaniu czynnego ruchu ‎drogowego, tak by w jak najmniejszym stopniu realizacja była utrudnieniem dla ‎mieszkańców.‎ Dodatkowo, ‎roboty miały miejsce w strefie ochrony konserwatorskiej,‎ ‎wobec czego prowadziliśmy ‎stały monitoring wpływu inwestycji na sąsiednią zabudowę, ‎wykorzystując ‎nowoczesną technologię skaningu laserowego. Finalny efekt czyni RCK ‎pełnowymiarowym i nowoczesnym hubem komunikacyjnym – ‎dodał Jakub Nagraba, ‎Dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex S.A. ‎
Reklama
Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to jedna z największych inwestycji, jakie zostały zrealizowane w stolicy Podkarpacia w ciągu ostatnich lat. Zadanie składa się z trzech elementów. Dwa z nich zrealizowało miasto Rzeszów. W ramach pierwszego przebudowano plac przed dworcem kolejowym i wybudowano pod nim parking podziemny, w którym znalazło się ponad 100 miejsc postojowych. Są tam m.in. miejsca dla taksówek, miejsca krótkiego postoju Kiss&Ride oraz miejsca postoju długoterminowego a także miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Z części podziemnej na poziom „zero” będzie można dostać się windą lub schodami. Na poziomie „zero” powstała przyjazna przestrzeń z ławkami, fontanną, terenami zielonymi. Wybudowano tam także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. W pobliżu zamontowane zostały nowoczesne  wiaty przystankowe wyposażone w tablice informacyjne, monitoring i biletomaty.

Przy placu zamontowane zostały także pantografy, czyli urządzenia, które ładować będą rzeszowskie autobusy elektryczne obsługujące najpopularniejszą w mieście linię „koło”. Linia, która na swoje tradycyjne miejsce startu i kończenia trasy wróci 1 marca. Tego też dnia zacznie funkcjonować podziemny parking przed dworcem kolejowym.

Drugim elementem inwestycji, za który również odpowiada miasto, była przebudowa układu drogowego w rejonie dworca. W ramach tego zadania przebudowano ul. Grottgera i plac Kilińskiego na odcinku ok. 340 m, ul. Asnyka na odcinku ok. 60 m, ul. Bardowskiego na odcinku ok. 170 m wraz z przebudową ul. Batorego na odcinku ok. 50 m. Na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstało rondo oraz ścieżki rowerowe. Wybudowano nowe i przebudowano istniejące chodniki oraz oświetlenie. Inwestycja objęła także przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która pełni funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.

Budowa miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego została zrealizowana w ramach projektu „Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość projektu to aż 253 151 440,12 zł.  Dofinansowanie wyniosło 179 140 253,93 zł. W ramach tego projektu wykonanych w Rzeszowie zostało kilka dużych projektów. Były to m.in.:

- rozbudowa Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym,
- rozbudowa Systemu Zarządzania Transportem Publicznym na potrzeby Rzeszowskiego Centrum Komunikacji,
- utworzenie elektronicznego sklepu e – bilet wraz z kontem użytkownika,
- uruchomienie Centrum Operacji Cyberbezpieczeństwa ITS,
- zakup nowoczesnego, ekologicznego i przystosowanego dla osób niepełnosprawnych taboru autobusowego (60 szt.)
- budowa/przebudowa i wyposażenie infrastruktury przystankowej usprawniającej funkcjonowanie transportu publicznego,
- utworzenie centrum przesiadkowego - Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne
- budowa/ rozbudowa/ przebudowa infrastruktury drogowej
- poprawa rzeszowskiej infrastruktury rowerowej.

Wartość samego Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to ponad 65 mln zł. Dofinansowanie inwestycji wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
 
W ramach perspektywy finansowej 2014-2020, Gmina Miasto Rzeszów na rozwój „Rzeszowskiego Programu Transportowego” przeznaczyła ponad 706 mln zł z czego samo dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju
 
Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia wyniosło prawie 500 mln zł. Inwestycje realizowane były w ramach trzech  projektów:

1.         Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie
2.         Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie
3.         Rozbudowa systemu transportu publicznego w Rzeszowie.

   

 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Przy SP nr 23 powstanie mini park linowy

RZESZÓW. Uczniowie szkoły podstawowej nr 23 przy ul. Pelczara będą mieli mini park linowy. Przetarg na realizację inwestycji już trwa.  

Rzeszów

60 mln zł na budowę Podkarpackiego Centrum Lekkiej Atletyki. Ma powstać do 2025 roku

RZESZÓW. Podkarpackie Centrum Lekkiej Atletyki zyskało rządowe wsparcie w kwocie 60 mln zł. Prezydent Rzeszowa chciałby otworzyć nowy obiekt w 2025 roku, na 120-lecie klubu CWKS Resovia.

Rzeszów

Rzeszowski Budżet Obywatelski 2023. Mieszkańcy zgłosili 150 projektów

RZESZÓW. 130 pomysłów zostało formalnie zaakceptowanych. Głosowanie rozpocznie się 5 września.

Rzeszów

Harley on Tour w Rzeszowie. Bezpłatne jazdy motocyklami Harley-Davidson i wiele atrakcji

RZESZÓW. Już po raz czwarty salon GOC Harley-Davidson Rzeszów organizuje „Harley on Tour”. Wydarzenie odbędzie się w najbliższy weekend 30 i 31 lipca 2022 r. przy ul. Ludwika Chmury 4.

Rzeszów

Ważny krok w kierunku budowy Szpitala Uniwersyteckiego

RZESZÓW. Uniwersytet Rzeszowski wszedł w posiadanie 35 hektarów terenu w gminie Świlcza. W przyszłości ma tam powstać Szpital Uniwersytecki. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 2 miliardy złotych.

Rzeszów

Miasto szuka wykonawcy projektu ronda na osiedlu Słocina

RZESZÓW. Ruszył przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy ronda na skrzyżowaniu ulic: Witolda, Paderewskiego i Powstańców Śląskich wraz uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji (ZRID). Miasto zamierza przeznaczyć na ten cel 170 tys....

Rzeszów

W środę święto policji na Placu Farnym. Będą atrakcje dla mieszkańców

RZESZÓW. Uroczystościom towarzyszyć będzie piknik policyjny z licznymi atrakcjami dla dzieci i dorosłych.

Rzeszów

Od środy zamknięty przejazd kolejowy na ul. Langiewicza. Zmiany w komunikacji miejskiej

RZESZÓW. W związku z przebudową przejazdów kolejowych w ciągu ulic Langiewicza oraz Hanasiewicza, nastąpią zmiany w komunikacji miejskiej.

Reklama