Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka podpisał umowę z Komisją Europejską na dofinansowanie, dwóch ważnych inwestycji infrastrukturalnych dla lotniska. Chodzi o budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania oraz przebudowę drogi startowej wraz z infrastrukturą techniczną podzieloną na dwa etapy: I – na odcinku 700 m, drugi na odcinku 1800 m.
Obydwa zadania zostały wybrane w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Oba zyskały uznanie w obszarze tematycznym „Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility)”.
– Nasze starania o wsparcie dla lotnisk regionalnych przyniosły efekt. Bardzo się cieszę i dziękuję wszystkim, którzy nam w tym pomogli. Wiele razy mówiłem o potrzebie wsparcia portów regionalnych na forum europejskim. Jak ważny jest nasz Port Lotniczy w Jasionce pokazały ostatnie miesiące, po nieuzasadnionej agresji Rosji na Ukrainę. To ważna i strategiczna instytucja nie tylko dla województwa. Planowane inwestycje pozwolą na dalszy rozwój naszego lotniska, dlatego cieszę się, że już wkrótce zaczną być realizowane – mówi Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Łącznie w Europie dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” otrzyma 22 projekty, z czego pięć z Polski, w tym dwa z lotniska w Jasionce. Koszt obydwu inwestycji to ponad 33 miliony euro. Podrzeszowskie lotnisko dostanie do 50 procent dotacji z Komisji Europejskiej. Lada dzień ogłoszone zostaną przetargi, pierwszy na nadzór inwestorski.
– Naszym celem jest rozwój lotniska Rzeszów-Jasionka w perspektywie długoterminowej. Dlatego bardzo się cieszę, że działania jakie podjęliśmy ostatnimi czasy, celem pozyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, zostały zwieńczone podpisaniem umowy dla tych dwóch niezwykle istotnych dla lotniska projektów – podkreśla Adam Hamryszczak, prezes podrzeszowskiego lotniska.
Budowa nowego odcinka równoległej drogi kołowania poprawi możliwości operacyjne lotniska oraz zwiększy przepustowość istniejącego pasa startowego, co przełoży się na możliwość zwiększenia liczby operacji lotniczych.
Przebudowa pasa startowego na odcinku 700 m w ramach pierwszego projektu znacznie poprawi jego nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego, zamiast istniejącej nawierzchni asfaltowej. Takie rozwiązanie w obszarze przyziemienia samolotu jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i zapewni trwałość nawierzchni pozwalając na wykonywanie operacji lotniczych przez dłuższy czas.
Drugi projekt dotyczy przebudowy pasa startowego na odcinku ok. 1800 m, szerokości 45 m z dwoma poboczami o szerokości 17,5 m wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną. Przebudowa pasa startowego w tej części będzie realizowana z zastosowaniem nowej nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w centralnej części pasa startowego pozwoli na jego optymalne wykorzystanie.
Realizacja obu projektów zmniejszy częstotliwość prac remontowych na pasie startowym, co obniży koszty operacyjne i umożliwi wykonywanie operacji lotniczych 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu i w każdych warunkach pogodowych. Projekt poprawi parametry techniczne i zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych na istniejącej drodze startowej, której łączna długość wynosi 3200 m i należy do najdłuższych w kraju.
Pierwszy projekt ma zostać zakończony do końca 2024 roku, drugi – rok później.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz