PODKARPACIE. Na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica powstaje pierwszy w regionie tunel. Będzie miał ponad 2 kilometry długości. Drąży go specjalna maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwana Karpatką. Powstało już ponad 121 metrów lewej nawy.
„Pod wzgórzem Grochowiczna Karpatka wydrążyła ponad 121 metrów tunelu a w jego obudowę wbudowano do tej pory 67 pierścieni” – napisała 4 października br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swoim profilu facebookowym. Niespełna miesiąc wcześniej (8 września) długość wydrążonego tunelu wynosiła nieco ponad 53 metry, natomiast liczba pierścieni 22 sztuki.
Drążenie pierwszego tunelu w naszym regionie rozpoczęło się 11 lipca 2024 r. Maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwana Karpatką, wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel. Będzie on składał się z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Jak informowała w lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, drążenie jednej nawy tunelu ma potrwać około 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy.
S19 Rzeszów Południe - Babica
Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Oprócz tunelu, powstanie tu również kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.
Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł. Prace mają zakończyć się w 2026 roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz