Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotował krótkie podsumowanie robót realizowanych w 2023 roku na wszystkich czterech odcinkach drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim.
S19 Rzeszów Południe – Babica
Długość odcinka: 10,3 kmWykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion
Wartość inwestycji: 2,2 mld zł
Zaawansowanie prac wynosi ok 42%, w tym:
- branża drogowa ok 55%
- branża mostowa prawie 55%
W zakresie w branży mostowej, prace wykonywane były na wszystkich obiektach inżynierskich (5 estakad, 2 wiadukty drogowe, wiadukt kolejowy, dwa przejścia dla zwierząt, przejazd gospodarczy oraz 3 przepusty). Przede wszystkim realizowano roboty związane z wykonywaniem robót palowych, zbrojeniem, deskowaniem i betonowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów (podpory, płyty pomostu, ławy fundamentowe). Prace na większości obiektów są zaawansowane.
W minionym roku zakończono wykonywanie ustroju nośnego estakady ES-1 w Racławówce i ES-11 w Babicy, natomiast rozpoczęto wykonywanie ustroju nośnego w technologii nasuwania podłużnego estakady ES-7 w Lutoryżu oraz estakady ES-10 w Babicy, a także estakady ES-5 w Mogielnicy (zakończenie planowane jest w marcu 2024r.).
W 2023 r. trwały również prace związane z budową pierwszego na Podkarpaciu tunelu o długości ponad 2 km, pod górą Hyb. Ich zakres dotyczył robót przygotowujących do rozpoczęcia drążenia oraz zabezpieczenia osuwisk. Powstał również plac składowy na urobek z drążenia tunelu (tzw. Muck Pit).
W tym roku miało rozpocząć się drążenie tunelu przy pomocy maszyny TBM „Karpatka”, jednak z uwagi na wykrycie metanu, zostało przesunięte na przyszły rok. Obecnie trwa konserwacja oraz przygotowanie systemów TBM do przedłużonego postoju.
W minionym roku zakończono również budowę hali przeznaczonej do prefabrykacji elementów obudowy tunelu (tubingów) oraz uzyskano pozwolenie na użytkowanie budynku. W zakładzie prefabrykacji trwa produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu tzw. ringów.
Na budowie trwają też roboty branżowe związane z budową i przebudową sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
S19 Babica – Jawornik
Długość odcinka: 11,6 km
Wykonawca: Intercor
Wartość inwestycji: 1,2 mld zł
Zaawansowanie prac wynosi 5%, w tym:
- branża drogowa 3%
- branża mostowa 2%.
Prace budowalne na tym odcinku rozpoczęły się jesienią 2023 r. Na początku realizacji inwestycji w teren ruszyli geodeci, których zadaniem było wytyczenie granic pasa drogowego oraz saperzy, którzy sprawdzili plac budowy pod kątem występowania niewybuchów. Teren budowy to 135 ha z czego znaczna część to lasy. Wykonawca robót, uwzględniając przepisy ochrony środowiska, przystąpił do wycinki pojedynczych drzew, na których nie zostały stwierdzone gniazda ptactwa. Po wycince drzew pozostały karpiny, których usuwanie będzie trwało do końca bieżącego roku. Rozpoczęto też przebudowę sieci. Przebudowano kanalizację sanitarną na długości ok. 75 m, odcinek gazociągu na długości ok. 196 m, odcinki sieci wodociągowej gminnej na długości ok. 406 m i odcinki sieci wodociągowych prywatnych na długości ok. 919 m. Wykonane zostały też drogi technologiczne.
30% trasy tego odcinka S19 stanowią estakady, w tym najwyższa z obecnie budowanych w Polsce estakada ES-26 mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości. Tak duża liczba obiektów determinuje Wykonawcę do tego, aby pomimo okresu zimowego prowadził roboty związane z fundamentami. To m.in. wbijane pale prefabrykowane na estakadzie ES-13, pale wielkośrednicowe o średnicy 1 m na estakadach i wiaduktach, aż po pale CFA pod mniejsze obiekty skrzynkowe, jak przejazd pod drogą ekspresową z funkcją przejścia dolnego dla małych zwierząt. Z uwagi na warunki pogodowe wykonawca główne roboty drogowe związane z budową trasy zasadniczej S19 będzie prowadził w przyszłym roku. Wyjątkiem jest wykonywanie wykopów, których liczba oscyluje w granicach 3 mln m3.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Długość odcinka: 10,09 km
Wykonawca: Strabag.
Wartość inwestycji: 365 mln zł
Zaawansowanie prac wynosi prawie 8%, w tym:
- branża drogowa to prawie 5%
- branża mostowa ponad 7%.
Roboty budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2023 r. Wykonawca wykonał roboty ogólnobranżowe czyli m.in. wytyczenie trasy i punktów wysokościowych na długości 42,92 km oraz rozebranie 24 obiektów kubaturowych. Usunięto też drzewa i krzewy w niezbędnym zakresie oraz oczyszczono teren o powierzchni ok. 5,5 ha po usuniętym drzewostanie z obszarów Lasów Państwowych.
W zakresie robót drogowych zdjęto prawie 200 tys. m2 warstwy ziemi, wymieniono prawie 59 tys. m3 gruntów organicznych/słabonośnych. Wykonano wykopy w gruntach skalistych (471 tys. m3 ) i nieskalistych (881 m3 ), a także nasypy (437 tys. m3 ).
Roboty mostowe prowadzone były na wszystkich obiektach inżynierskich tj.: 9 mostach, 7 wiaduktach i 4 przejściach dla zwierząt. Wykonano m.in. prawie 18 tys. m3 wykopów fundamentowych oraz wymianę gruntu i stabilizację gruntu a także 1 097 182,48 kg zbrojenia betonu stalą klasy A-IIIN w liczbie. Wykonano posadowienia pośrednie w liczbie 26 podpór oraz ustrój z prefabrykowanych betonowych belek sprężonych typu T w liczbie 78 szt. Do robót mostowych zużyto betonu niekonstrukcyjnego i 5 728,36 m3 betonu konstrukcyjnego (beton fundamentów, podpór i ustroju nośnego płyty oraz poprzecznic).
Trwają również roboty branżowe w tym przebudowa sieci gazowych, wodociągów, kanalizacji sanitarnej, sieci elektroenergetycznych oraz usuwanie kolizji z sieciami telekomunikacyjnymi.
Ogólne zaawansowanie prac wynosi ponad 23%, w tym branża drogowa to 19% zaawansowania a branża mostowa prawie 33%.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
Długość odcinka: 10,09 kmWykonawca: Strabag.
Wartość inwestycji: 478 mln zł
Zaawansowanie prac wynosi prawie 8%, w tym:
- branża drogowa to prawie 5%
- branża mostowa ponad 7%.
Prace na budowie tego odcinka S19 rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku. Wykonawca wytyczył trasę i punkty wysokościowe na długości 25 km oraz wykonał tymczasowe zabezpieczenia herpetologiczne. W zakresie robót drogowych wykonano wykopy (30 100 m3), nasypy (24 900 m3 ) i zdjęto prawie 200 tys. m2 warstwy ziemi urodzajnej. Prace prowadzono także na obiektach inżynierskich, których łącznie powstanie 20 (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz