Rzeszów - Sobota, 23.11.2024
Reklama

Nowoczesne "hybrydy" na podkarpackich torach. Pokazowy przejazd na trasie Rzeszów - Mielec [ZDJĘCIA]

Dodano:

fot. Wojtek Cupiał
fot. Wojtek Cupiał
PODKARPACIE. Trwają testy pociągów hybrydowych, które w lutym 2024 r. wyjadą na podkarpackie tory. Wczoraj odbył się ich pokazowy przejazd na trasie Rzeszów – Mielec.  Mamy dla Was porcję zdjęć z tej wycieczki.

Nowe maszyny to cztery  trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh produkcji firmy Newag S.A. Wspomniane pociągi oprócz napędu elektrycznego posiadają też napęd spalinowy, dzięki czemu mogą jechać po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Nowoczesne „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia mieszkańcom wygodne i  bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Wartość pojazdów to 118 mln zł. Ich zakup został dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
We wczorajszym pokazowym kursie na trasie Rzeszów – Dębica – Mielec, oprócz przedstawicieli mediów, wzięli udział m.in. marszałek Władysław Ortyl, prezes zarządu Polregio, Adam Pawlik oraz wiceprezes zarządu NEWAG S.A., Józef Michalik.

To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnych pociągów dwunapędowych dla województwa podkarpackiego to kamień milowy w rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Jesteśmy dumni, że cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowane przez NEWAG S.A., stanowią innowacyjne rozwiązanie dla mieszkańców Podkarpacia. Zawsze dążyliśmy do dostarczania najnowocześniejszych i ekologicznych rozwiązań transportowych, a te dwunapędowe pojazdy są tego doskonałym przykładem – powiedział Józef Michalik wiceprezes zarządu NEWAG S.A.
Reklama
W związku z zakupem pojazdów hybrydowych nowym roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.

Pociągiem hybrydowym z Rzeszowa do Mielca

 
Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:

- Padew 5:37 –  Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13   (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

- Rzeszów 5.46 –  Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25

- Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09   (Na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
 
- Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51
 
Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec - Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa. 
 

Przebudowany układ drogowy w Rzemieniu

Podczas piątkowego pokazowego przejazdu zaprezentowano również ukończony kilka tygodni nowy układ drogowy w Rzemieniu. W związku z nowymi przepisami zaistniała konieczność odsunięcia przejazdu kolejowego w tej miejscowości, który znajdował się zbyt blisko drogi wojewódzkiej.

Przebudowa była możliwa dzięki współpracy PKP PLK, Samorządu Województwa Podkarpackiego i Samorządu Powiatu Mieleckiego. PKP PLK wybudowała dodatkowy przejazd kolejowo – drogowy w nowej lokalizacji wraz z włączeniem go do doprowadzających dróg, a stary przejazd przebudowała do kategorii E czyli wyłącznie dla ruchu pieszego  (6 mln). Starostwo wybudowało drogę dojazdową do nowego przejazdu i wykupiło działki na ten cel (1,5 mln zł), a samorząd województwa przebudował drogę wojewódzką 985, tworząc nowy układ drogowy w Rzemieniu (1,5 mln zł).
 
 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Podkarpacia

Podkarpacie

W Przemyślu powstanie nowoczesna strzelnica. Znajdzie się na terenie komendy BOSG

PRZEMYŚL. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca października 2019 roku.

Podkarpacie

3,5 promila alkoholu nie przeszkadzało mężczyźnie kierować samochodem

PODKARPACIE. W świetle obowiązujących przepisów 39-latkowi grożą surowe konsekwencje.

Podkarpacie

Śmiertelny wypadek na dk nr 77. Zginął 67-letni kierowca toyoty

PODKARPACIE. Do wypadku doszło w miejscowości Zaleszany.

Podkarpacie

Badania geofizyczne na trasie przyszłej S19

Zakończono już badania dla odcinków od Domaradza do Barwinka, natomiast na odcinku Babica - Domaradz badania jeszcze trwają.

Podkarpacie

Policyjny pościg za 18-latkiem zakończył się kolizją

KROSNO. Uwagę funkcjonariuszy drogówki zwróciło audi, które z prędkością ponad 100km/h pędziło w kierunku Miejsca Piastowego.

Podkarpacie

2,5 g marihuany w plecaku szkolnym 16-latka

JAROSŁAW. Sprawą 16-latka zajmie się sąd rodzinny. 

Podkarpacie

Historyczny trakt Porta Rusica zostanie odnowiony. Rowerzyści otrzymają 50 km szlaków

PODKARPACIE.  Miłośnicy górskich podróży rowerowych otrzymają łącznie 50 km szlaków, w tym 14-kilometrowy odcinek typu „singletrack”.

Reklama