Rzeszów - Sobota, 23.11.2024
Reklama

Nowoczesne "hybrydy" na podkarpackich torach. Pokazowy przejazd na trasie Rzeszów - Mielec [ZDJĘCIA]

Dodano:

fot. Wojtek Cupiał
fot. Wojtek Cupiał
PODKARPACIE. Trwają testy pociągów hybrydowych, które w lutym 2024 r. wyjadą na podkarpackie tory. Wczoraj odbył się ich pokazowy przejazd na trasie Rzeszów – Mielec.  Mamy dla Was porcję zdjęć z tej wycieczki.

Nowe maszyny to cztery  trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh produkcji firmy Newag S.A. Wspomniane pociągi oprócz napędu elektrycznego posiadają też napęd spalinowy, dzięki czemu mogą jechać po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Nowoczesne „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia mieszkańcom wygodne i  bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Wartość pojazdów to 118 mln zł. Ich zakup został dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
We wczorajszym pokazowym kursie na trasie Rzeszów – Dębica – Mielec, oprócz przedstawicieli mediów, wzięli udział m.in. marszałek Władysław Ortyl, prezes zarządu Polregio, Adam Pawlik oraz wiceprezes zarządu NEWAG S.A., Józef Michalik.

To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnych pociągów dwunapędowych dla województwa podkarpackiego to kamień milowy w rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Jesteśmy dumni, że cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowane przez NEWAG S.A., stanowią innowacyjne rozwiązanie dla mieszkańców Podkarpacia. Zawsze dążyliśmy do dostarczania najnowocześniejszych i ekologicznych rozwiązań transportowych, a te dwunapędowe pojazdy są tego doskonałym przykładem – powiedział Józef Michalik wiceprezes zarządu NEWAG S.A.
Reklama
W związku z zakupem pojazdów hybrydowych nowym roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.

Pociągiem hybrydowym z Rzeszowa do Mielca

 
Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:

- Padew 5:37 –  Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13   (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

- Rzeszów 5.46 –  Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25

- Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09   (Na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
 
- Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51
 
Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec - Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa. 
 

Przebudowany układ drogowy w Rzemieniu

Podczas piątkowego pokazowego przejazdu zaprezentowano również ukończony kilka tygodni nowy układ drogowy w Rzemieniu. W związku z nowymi przepisami zaistniała konieczność odsunięcia przejazdu kolejowego w tej miejscowości, który znajdował się zbyt blisko drogi wojewódzkiej.

Przebudowa była możliwa dzięki współpracy PKP PLK, Samorządu Województwa Podkarpackiego i Samorządu Powiatu Mieleckiego. PKP PLK wybudowała dodatkowy przejazd kolejowo – drogowy w nowej lokalizacji wraz z włączeniem go do doprowadzających dróg, a stary przejazd przebudowała do kategorii E czyli wyłącznie dla ruchu pieszego  (6 mln). Starostwo wybudowało drogę dojazdową do nowego przejazdu i wykupiło działki na ten cel (1,5 mln zł), a samorząd województwa przebudował drogę wojewódzką 985, tworząc nowy układ drogowy w Rzemieniu (1,5 mln zł).
 
 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Podkarpacia

Podkarpacie

Powstał hymn Podkarpackiej Policji

29 marca 2019 roku, podczas uroczystości setnej rocznicy powstania Policji Państwowej na Podkarpaciu po raz pierwszy publicznie wykonano hymn policyjny „Bo taki nasz rozkaz”.

Podkarpacie

Podpisano umowę na remont 5-kilometrowego odcinka DK19 Kamień - Górno

Firma Strabag Sp. z o.o., która wygrała przetarg na remont 5-kilometrowego odcinka  DK19 Kamień – Górno ma czas do 30 września na wykonanie zadania. Koszt inwestycji to blisko 9,8 mln...

Podkarpacie

Zderzenie skody z oplem w Starej Wsi. Obaj kierowcy trafili do szpitala

Trwa ustalanie przyczyn piątkowego wypadku w Starej Wsi. Doszło tam do zderzenia dwóch samochodów. Droga w tym miejscu była całkowicie zablokowana. Policjanci kierowali na objazdy.

Podkarpacie

Zainaugurowano budowę nowej drogi w Sędziszowie Małopolskim

SĘDZISZÓW MŁP. Wykonawcą wartej blisko 7,5 mln złotych inwestycji jest Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o.

Podkarpacie

W 2018 roku odnotowano 3465 wypadków przy pracy. 8 z nich było śmiertelnych

PODKARPACIE. W 2018 roku liczba osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy była o 94 mniejsza niż w 2017 roku.

Podkarpacie

Na autostradzie A4 pasażerski mercedes uderzył w fotel wypoczynkowy

PODKARPACIE. Kilometr dalej pracownicy obsługi autostrady zabezpieczyli kolejny fotel.

Podkarpacie

Ponad 20 mln zł na wiadukt nad linią kolejową Dębica-Mielec-Tarnobrzeg

PODKARPACIE. Koszt inwestycji wynosi ponad 20 mln zł. 

Reklama