PODKARPACIE. Rozpoczęła się przerwa zimowa na budowie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu; potrwa do 15 marca. Wykonawcy zapewniają jednak, że jeśli warunki na to pozwolą, prace będą kontynuowane. Tymczasem, GDDKiA podsumowała miniony rok na poszczególnych odcinkach trasy.
W województwie podkarpackim trwa budowa pięciu odcinków drogi ekspresowej S19, o łącznej długości ponad 56 km. W związku z rozpoczynającym się okresem tzw. kontraktowej przerwy zimowej na budowach, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała prace, jakie udało się wykonać na poszczególnych odcinkach w mijającym roku.
Na rozbudowie S19 przerwa zimowa trwa od 15 grudnia do 15 marca. Warto jednak dodać, że nie oznacza ona definitywnego wstrzymania robót. Jest to bowiem prawo, a nie obowiązek wykonawców. A ci, którzy budują podkarpackie odcinki S19 deklarują „że w miarę możliwości, będą wykorzystywać sprzyjające warunki pogodowe i prowadzić roboty w zakresie, w jakim pozwoli na to technologia”.
Sprawdźcie, co udało się zrobić w 2024 roku na poszczególnych odcinkach drogi ekspresowej S19 oraz na jakim etapie zaawansowania są obecnie prace.
S19 Rzeszów Południe – Babica
Ogólne zaawansowanie prac wynosi ok. 44 proc.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica będzie miał długość 10,3 kilometra.. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Powstanie tu ponad 2-kilometrowy tunel oraz kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.
W 2024 roku, w zakresie branży drogowej większość prac na wszystkich sekcjach skupiała się na robotach ziemnych (tj. wykopy, nasypy), wykonywaniu warstw konstrukcyjnych oraz pracach brukarskich i wykończeniowych. Wykonawca rozpoczął montaż ekranów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tej pory ułożono już w sumie ponad 60 000 t nawierzchni bitumicznej.
W branży mostowej, prace na większości obiektów mostowych są bardzo zaawansowane. Na estakadach ES-1 w Racławówce, ES-5 w Mogielnicy, ES-7 w Lutoryżu i ES-10 w Babicy, do wykonania pozostało dokończenie układania izolacjonawierzchni na kapach chodnikowych oraz montaż wyposażenia m.in barier, balustrad, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. W bieżącym roku Wykonawca planuje zakończyć także nasuwanie ustroju nośnego estakady ES-9 w Lutoryżu.
Z kolei na wiaduktach WD-3 i WD-8 nad trasą główną S19 zakończono większość prac budowlanych. Do wykonania pozostał montaż barieroporęczy oraz galerii dla obsługi. Na wiadukcie WD-3 w Mogielnicy do wykonania pozostała warstw ścieralna SMA.
Roboty zasadnicze zostały zakończone na wszystkich sześciu przepustach, trzech przejściach dla zwierząt oraz na przejeździe gospodarczym w Babicy. Prace na wiadukcie nad koleją w Babicy były w tym roku na tyle zintensyfikowane, że oddanie obiektu do użytkowania planowane jest jeszcze w tym roku.
Ważnym elementem tego odcinka S19, jest budowa tunelu. Wykonawca zakończył wykonywanie żelbetowej konstrukcji kołyski TBM oraz wykonał cześć płyty U-Turn, na której zostanie wykonana operacja przyjęcia maszyny TBM i obrotu w celu skierowania jej na drugą drążoną nitkę tunelu.
Do tej pory udało się wydrążyć 308 metrów tunelu nitki lewej. Zabudowane są 152 pierścienie obudowy tunelu. W zakładzie prefabrykacji bez zakłóceń trwa produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu tzw. ringów (1 pierścień (ring) składa się z 10 segmentów). Na dzień 13 grudnia br. wyprodukowano 1820 pierścieni, co stanowi 80 % całkowitej produkcji. Na maj przyszłego roku Wykonawca zaplanował zakończenie produkcji wszystkich segmentów obudowy tunelu.
Wykonawca prowadził również prace związane z budową sieci elektroenergetycznej (m.in. budowa oświetlenia drogowego i przyłączy energetycznych), teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
S19 Babica – Jawornik
Ogólne zaawansowanie prac wynosi ok. 33 %, w tym branża drogowa to 30 proc. zaawansowania a branża mostowa 32 proc.
Na tym blisko 12-kilometorowym fragmencie S19 trwają intensywne prace przy budowie kolejnych obiektów inżynierskich oraz w branży drogowej. Zaawansowane prace prowadzone są również przy robotach branżowych.
W 2024 roku, w zakresie branży drogowej realizowane były głównie roboty ziemne tj. odhumusowanie, wykopy, nasypy oraz wzmacnianie podłoża. Od początku trwania kontraktu wykonano aż 2 037 317 m3 wykopów oraz 709 354 m3 nasypów. Obecnie zakres robót w branży drogowej koncentruje się na wykonywaniu wykopów na trasie głównej S19 oraz Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik.
Jeszcze w tym miesiącu, wykonawca zamierza udostępnić do ruchu drogę DP1931R na długości 1200 m przez węzeł Strzyżów. Przejazd będzie się odbywał w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
Przez ostatni rok z dużą intensywnością prowadzone były roboty w branży mostowej. Sporym sukcesem wykonawcy w ostatnich miesiącach było skomunikowanie wszystkich obiektów inżynierskich na zaplanowanej trasie. Tym samym uzyskano możliwość transportu niezbędnych materiałów potrzebnych do budowy obiektów. W tym miejscu należy przypomnieć, iż w ramach realizowanego zadania powstanie osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt. Część budowanych estakad posiada już wybetonowane korpusy filarów oraz przyczółków. Przykładem może być pierwszy obiekt inżynierski na zaplanowanej trasie (ES-13), na którym obecnie trwa budowa ustroju nośnego przęseł metodą rusztowań stacjonarnych.
W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie, na estakadzie ES-26 usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych. Aby przybliżyć skalę wykonanych już elementów składowych najdłuższej i zarazem najwyższej estakady ES-26, to jako ciekawostkę należy podać, że do wykonania oczepu pali podpory pośredniej nr P6 tylko dla jezdni prawej zużyto aż 1150 m3 betonu i około 200 ton stali najwyższej jakości. W najbardziej intensywnym czasie robót mostowych na placu budowy pracowało aż 14 palownic.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Ogólne zaawansowanie prac wynosi 58 proc., w tym branża drogowa to 36 proc. zaawansowania a branża mostowa prawie 71 proc.
Prace na budowie ponad 10-kilometrowe odcinka S19 Krosno – Miejsce Piastowe, rozpoczęły się wiosną 2023 roku i mają zakończyć się w trzecim kwartale 2025 roku. Wykonawca w mijającym roku rozpoczął budowę czterech obiektów kubaturowych (budynek biurowo – socjalny, budynek warsztatowo - garażowy, wiata na sprzęt, boksy do przechowywania materiałów) na Obwodzie Drogowym. Równolegle prowadził roboty instalacyjne: sanitarne i elektryczne.
W zakresie robót drogowych zdjęto blisko 240 tys. m3 warstwy ziemi, wymieniono 105 tys. m3 gruntów organicznych/słabonośnych. Wykonano także wykopy w gruntach skalistych i nieskalistych, a także nasypy. Powstają również kolejne warstwy konstrukcyjne nawierzchni.
Roboty mostowe prowadzone były na wszystkich obiektach inżynierskich tj.: 9 mostach, 7 wiaduktach, 4 przejściach dla zwierząt oraz 29 przepustach.
Wykonawca prowadził także roboty branżowe w tym przebudowę wodociągów, kanalizacji sanitarnej, sieci elektroenergetycznych, budowę kanalizacji deszczowej. Usuwane były też kolizje z sieciami telekomunikacyjnymi. Kontynuowano wykonywanie sieci drenarskiej i melioracyjnej, jak również budowę zbiorników retencyjnych.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
Ogólne zaawansowanie prac wynosi prawie 51 proc., w tym branża drogowa to 45 proc. zaawansowania, branża mostowa 63 proc. a roboty branżowe to 45 proc.
Ten odcinek drogi S19 będzie mierzył blisko 11 km. Do tej pory, w zakresie robót drogowych wykonawca usunął z terenu budowy 652 000 m2 warstwy ziemi, wykonał 588 000 m3 wykopów i 583 000 m3 nasypów, a także 121 000 m2 ulepszonego podłoża C0,4/0,5, 138 000 m2 warstwy mrozoochronnej, 86 000 m2 podbudowy pomocniczej, 119 000 m2 podbudowy zasadniczej, 72 000 m2 podbudowy z betonu asfaltowego AC22P oraz 61 000 m2 warstwy wiążącej z betonu asfaltowego AC16W.
W ciągu głównym drogi ekspresowej powstaje dwadzieścia jeden obiektów inżynierskich (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt, dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową) oraz pięć murów oporowych z gruntu zbrojonego. W trakcie realizacji w różnym stopniu zaawansowania są wszystkie obiekty inżynierskie. Natomiast w ciągu dróg poprzecznych i dojazdowych powstanie 24 obiektów inżynierskich (cztery mosty, pięć przepustów stalowych MULTIPLATE, piętnaście przepustów żelbetowych). Aktualnie, prace w różnym stopniu zaawansowania trwają na szesnastu obiektach inżynierskich.
Rozbudowa S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka
Ogólne zaawansowanie prac wynosi około 15 proc., w tym branża drogowa to około 13 proc. zaawansowania, a branża mostowa około 2 proc.
W maju br. przekazano plac budowy. W ostatnich miesiącach wykonawca prowadził głównie prace związane z odhumusowaniem. W tym zakresie wykonano już 75% założonego planu. Kolejne roboty dotyczyły realizacji wykopów oraz nasypów. Przeprowadzono również rozbiórkę ogrodzeń oraz barier zabezpieczających od strony dobudowywanej drugiej jezdni.
Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jednocześnie prowadzone są również prace związane z rozbiórką istniejącej nawierzchni bitumicznej. Do tej pory usunięto 60 000 m2 nawierzchni (ok 80% założonego planu).
W listopadzie br. wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy w postaci kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) o średnicy 80 cm. Obecnie trwają przygotowania do realizacji dolnych warstw konstrukcyjnych z mieszanek niezwiązanych.
Trwają również prace przy wykonywaniu dolnych warstw konstrukcyjnych. W największym stopniu, bo aż w 90 proc., wykonano warstwę mrozoochronną w zakresie dróg dojazdowych.
Cały czas trwają również prace na trasie głównej.
Roboty mostowe polegają na przedłużeniu obiektów istniejących pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok już istniejących. W sumie do budowy lub przebudowy jest 15 przepustów drogowych i 5 wiaduktów drogowych, w tym jeden pięcioprzęsłowy. Część przepustów będzie pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Prace polegające na przebudowie trwają na 14 z 20 wymagających tego obiektach.
Prace mostowe wiążą się z częściowymi rozbiórkami istniejących obiektów. Do tej pory wykonano częściowe rozbiórki. Rozebrano 10 spośród 16 obiektów. Wykorzystano do tego cięcie techniką diamentową przy pomocy pił oraz lin.
Największym wyzwaniem inżynierskim przy rozbudowie odcinka S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka jest budowa estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym obecnie odbywa się ruch pojazdów.
Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. Będzie wyposażona w dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, na zewnętrznej krawędzi obiektu (od strony przeciwnej do istniejącego mostu) powstanie przeźroczysty ekran przeciwhałasowy o wysokości 5 m, który będzie chronił okolicznych mieszkańców przed nadmiernym hałasem.
Obecnie na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM). Łącznie będzie ich 343 kolumny o długości od 5 do 16 m. Ich całkowita długość będzie wynosiła 3776 m. Roboty te powinny zakończyć się jeszcze w tym roku kalendarzowym, co pozwoli na rozpoczęcie robót ogólnobudowlanych dla budowy przyczółków i filarów pośrednich.
Do budowy estakady zostanie użyte ponad 560 tys. kg stali zbrojeniowej i sprężającej oraz 2792 m3 betonu, co daje 349 betonowozów.
Via Carpatia
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Do tej pory do użytku kierowców oddano 81,8 km (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe). W realizacjia pozostaje 84,5 km.
- w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka;
- na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek;
- na etapie projektowania: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz