PODKARPACIE. Na odcinku przyszłej drogi ekspresowej S19 od Babicy do Domaradza (dł. 23,5 km) rozpoczęły się prace geologiczne. Opracowanie Koncepcji Programowej kosztuje 17,1 mln zł. Obecnie badania geologiczne prowadzone są już na wszystkich odcinkach S19 od Babicy do Barwinka.
W celu rozpoznania warunków podłoża wykonywane są sondowania sprawdzające i wiercenia. Ponadto w miejscach, w których planuje się budowę tunelu wykonywane będą specjalistyczne badania m.in. wodochłonności oraz prześwietlenia miedzyotworowe.
Zainstalowane zostaną także głębokie piezometry. Głębokość otworów sięgać będzie 140 metrów. Takie wiercenia wymagają specjalistycznego sprzętu i doświadczonego zespołu prowadzącego badania. Sumarycznie planowane jest do wykonania przeszło 26,2 tys mb wierceń geologicznych.
Umowę na opracowanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od Babicy do Domaradza podpisano 5 lutego 2018 r. Wykonawcą prac o wartości 17,1 mln zł jest konsorcjum firm Promost Consulting Sp. z o.o. Sp.K., GEOTECH Sp. z o.o. IRP Biuro Projektów Sp. z o.o. Rzeszów.
W ramach w/w umowy Wykonawca zobowiązany jest m.in. do wykonania badań geologicznych i hydrogeologicznych, które są niezbędne do prawidłowego rozpoznania podłoża gruntowego pod planowaną inwestycję oraz wystarczające do zaprojektowania wszystkich obiektów budowlanych oraz zabezpieczenia obszarów zagrożonych zjawiskami geodynamicznymi (otwory badawcze, sondowania sprawdzające, kolumny inklinometryczne i piezometry).
Podstawą wykonania prac geologicznych jest zatwierdzony projekt robót geologicznych dla dokumentacji geologiczno–inżynierskiej i projekt robót geologicznych dla dokumentacji hydrogeologicznej. W w/w projektach robót geologicznych zaprojektowano taki zakres ilościowy i jakościowy badań, aby w sposób docelowy można było zaprojektować konstrukcję posadowienia wszystkich obiektów budowlanych.
Bezpośredni dozór nad pracami geologicznymi prowadzony jest przez uprawnionych geologów dozoru, którzy podejmują decyzje o technologii i ostatecznej głębokości wiercenia, liczbie i metodzie pobierania próbek gruntów, sposobie likwidacji otworu.
Do wykonywania badań stosowane są specjalistyczne wiertnice samojezdne na podwoziu gąsienicowym przystosowane do poruszania się i pracy w bardzo trudnych warunkach terenowych, nie mniej jednak ukształtowanie terenu (głębokie jary o stromych zboczach) jak również występowanie na trasie przyszłej S19 kompleksów leśnych stawia przed wykonawcą niebagatelne zadanie logistyczne polegające na zaplanowaniu przygotowaniu i tras dojazdu oraz miejsc wykonywania otworów w taki sposób aby umożliwić bezpieczną pracę zespołowi prowadzącemu wiercenia.
W celu rozpoznania warunków podłoża wykonywane są sondowania sprawdzające i wiercenia. Ponadto w miejscach, w których planuje się budowę tunelu wykonywane będą specjalistyczne badania m.in. wodochłonności oraz prześwietlenia miedzyotworowe.
Zainstalowane zostaną także głębokie piezometry. Głębokość otworów sięgać będzie 140 metrów. Takie wiercenia wymagają specjalistycznego sprzętu i doświadczonego zespołu prowadzącego badania. Sumarycznie planowane jest do wykonania przeszło 26,2 tys mb wierceń geologicznych.
Umowę na opracowanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od Babicy do Domaradza podpisano 5 lutego 2018 r. Wykonawcą prac o wartości 17,1 mln zł jest konsorcjum firm Promost Consulting Sp. z o.o. Sp.K., GEOTECH Sp. z o.o. IRP Biuro Projektów Sp. z o.o. Rzeszów.
W ramach w/w umowy Wykonawca zobowiązany jest m.in. do wykonania badań geologicznych i hydrogeologicznych, które są niezbędne do prawidłowego rozpoznania podłoża gruntowego pod planowaną inwestycję oraz wystarczające do zaprojektowania wszystkich obiektów budowlanych oraz zabezpieczenia obszarów zagrożonych zjawiskami geodynamicznymi (otwory badawcze, sondowania sprawdzające, kolumny inklinometryczne i piezometry).
Reklama
Bezpośredni dozór nad pracami geologicznymi prowadzony jest przez uprawnionych geologów dozoru, którzy podejmują decyzje o technologii i ostatecznej głębokości wiercenia, liczbie i metodzie pobierania próbek gruntów, sposobie likwidacji otworu.
Do wykonywania badań stosowane są specjalistyczne wiertnice samojezdne na podwoziu gąsienicowym przystosowane do poruszania się i pracy w bardzo trudnych warunkach terenowych, nie mniej jednak ukształtowanie terenu (głębokie jary o stromych zboczach) jak również występowanie na trasie przyszłej S19 kompleksów leśnych stawia przed wykonawcą niebagatelne zadanie logistyczne polegające na zaplanowaniu przygotowaniu i tras dojazdu oraz miejsc wykonywania otworów w taki sposób aby umożliwić bezpieczną pracę zespołowi prowadzącemu wiercenia.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz