PODKARPACIE. Trwa budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe i Dukla. Ze względu na skomplikowany geologicznie teren, na którym prowadzone są prace, wykonawca używa odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.
Teren na którym powstaje wspomniany odcinek trasy Via Carpatia charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 m.
- Estakada ES 2-1 w Równem powstaje w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka – Równe o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym. To najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej. Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiertnica wykorzystywana na S19, jest jedną z największych w Europie tego typu maszyn. Przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych. Waży od 170 do 185 ton.
Głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 m. Dla zobrazowania to mniej więcej tyle co wysokość pięciopiętrowego budynku mieszkalnego. Przewidziane są wiercenia pali pod podporami oraz wiercenie palisad, które mają zabezpieczyć teren znajdujący się w strefie obiektu.
Przy palowaniu, oprócz wiertnicy, używane są również dodatkowe urządzenia, takie jak m.in. pompa do betonu, dźwig podający zbrojenia do otworu z betonem czy wibromłot używany do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.
Nowy odcinek drogi ekspresowej będzie miał długość 10,1 km. Powstaną dwie jezdnie dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ramach zadania powstanie również węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska.
Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz