Rzeszów - Środa, 25.12.2024
Reklama

Outsourcing usług logistycznych - co warto wiedzieć o współpracy z hurtownią?

Dodano:

fot. Materiał reklamodawcy
fot. Materiał reklamodawcy
Internetowi sprzedawcy coraz częściej decydują się na powierzanie procesów logistycznych zewnętrznym firmom. Jednym z popularniejszych modeli outsourcingowych jest dropshipping, który opiera się na ścisłej współpracy z hurtownią. Co warto o tym wiedzieć i jakie korzyści może przynieść?

Na czym polega outsourcing logistyki w e-commerce?

Outsourcing logistyki to jedna z popularnych praktyk w branży e-commerce, która umożliwia sprzedawcom spełnić oczekiwania konsumentów. Polega na powierzeniu części procesów zewnętrznym firmom, które specjalizują się w takiej działalności.

W takiej współpracy właściciel sklepu internetowego przenosi na dostawcę takie zadania jak magazynowanie towaru, kompletowanie zamówień, kontrolowanie i monitorowanie stanów magazynowych czy też wysyłkę paczek i obsługę zwrotów.

Zakres powierzonych działań zależy oczywiście od wybranego modelu outsourcingu i dokładnych zapisów w umowie. Obecnie istnieje kilka różnych modeli, a jednym z powszechniejszych jest dropshipping. To alternatywny model sprzedaży, polegający na korzystaniu z przestrzeni magazynowej producenta.

Sprzedawca nie ma towarów na stanie, a w ofercie swojego sklepu przedstawia to, co znajduje się w asortymencie hurtowni, z którą współpracuje. To również po stronie operatora leży cały proces kompletowania i wysyłki.

Co warto wiedzieć o współpracy z hurtownią w ramach dropshippingu?

Dropshipping wymaga integracji sprzedawcy internetowego z hurtownią. W ten sposób właściciel sklepu przekazuje dostawcy informacje o złożonym zamówieniu przez klienta, a ten zajmuje się realizacją.
Listę hurtowni z różnych branż można znaleźć na stronie internetowej https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/.

Co jednak warto wiedzieć przed podjęciem współpracy z takim operatorem?
  1. Przy wyborze hurtowni najlepiej upewnić się, że oferuje ona usługę dropshippingu, ponieważ nie wszystkie mają to w swoim zakresie działań.
  2. Integracja z hurtownią polega na automatycznym pobieraniu danych o produktach. Dane te są systematycznie aktualizowane. Sprzedawca nie musi jednak decydować się na sprzedaż całego asortymentu hurtowni, a jedynie na wybrany rodzaj produktów.
  3. Warto również sprawdzić zakres oferty hurtowni. Szczególną uwagę należy zwrócić na oferowane metody dostawy, ceny wysyłek, minimalną kwotę zamówienia czy też sposób rozliczania się. Istotne mogą być także dodatkowe koszty (np. te związane z udostępnianiem zdjęć i opisów produktów).

Dlaczego warto zdecydować się na dropshipping?

Podjęcie współpracy z hurtownią w ramach dropshippingu ma szansę przynieść sprzedawcy internetowemu szereg różnorodnych korzyści. Spośród nich wymienia się m.in.:
  • oszczędność czasu i kosztów – właściciel sklepu nie musi ponosić kosztów związanych z wynajmowaniem własnej przestrzeni magazynowej, a także z zatrudnianiem pracowników do obsługi zamówień. Tym samym może też zaoszczędzić czas, który musiałby przeznaczyć na procesy logistyczne. Zamiast tego ma szansę skupić się na działaniach marketingowych i zwiększaniu sprzedaży;
  • szybsza obsługa zamówień – dzięki automatyzacji proces realizacji zamówienia przebiega szybko i sprawnie. Hurtownie nierzadko mają podpisane umowy z firmami kurierskimi, które cieszą się zaufaniem wśród konsumentów. Dzięki temu da się oferować konsumentom szybką dostawę;
  • możliwość oferowania klientom różnych metod dostaw i płatności – jest to po części powiązane z wyższym punktem. Dzięki rozbudowanej sieci współpracy z podmiotami sprzedawca ma szansę zaproponować w swoim sklepie kilka metod dostawy (np. kurierem czy do punktów odbioru);
  • korzystanie z doświadczenia firm zewnętrznych – dzięki temu przedsiębiorca ma szansę wykorzystywać powszechne praktyki, które sprawdzają się w e-commerce.

Trzeba pamiętać, że nie ma rozwiązań idealnych i nawet dropshipping ma pewne ograniczenia. Zalicza się do nich m.in.:
  • brak kontroli nad procesami – szczególnie dotyczy to pakowania zamówień. Sprzedawca nie jak ich spersonalizować ani też zweryfikować jakości pakowania;
  • wysoka konkurencja – coraz więcej firm korzysta z usługi dropshippingu. To z kolei wpływa na stosunkowo niskie marże na sprzedaży, a także ryzyko powtarzalności ofert. Hurtownie oferują również zdjęcia i opisy produktów, jednak może się okazać, że kilka innych sklepów będzie posiadać takie same oferty. Przyczynia się do braku unikatowości;
  • poleganie na zaufaniu do dostawcy – w tym modelu niewątpliwie sklep opiera się na renomie hurtowni. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiedniego producenta. Każdy jego błąd może się przyczynić do pogorszenia wizerunku sklepu internetowego i utraty klientów.
Reklama
Jakie inne modele outsourcingu logistyki warto wybrać?

Dropshipping to popularny, ale nie jedyny model outsourcingu usług logistycznych. Przedsiębiorca może również wybrać dla swojego sklepu następujące opcje:
  • cross-docking – to alternatywa bardzo zbliżona do dropshippingu. Różni się jedynie tym, że to jednak sprzedawca odpowiada za finalne wysłanie paczki do klienta. Informuje hurtownię o złożeniu zamówienia, po czym ta wysyła określony towar do sklepu. Dzięki temu istnieje opcja personalizacji zamówień;
  • fulfillment – to zaawansowany model, który obejmuje cały zakres dropshippingu, a dodatkowo oferuje obsługę zwrotów i zamówień. Czasami oferty uwzględniają też usługi księgowania i ewidencjonowania sprzedaży.

Inną opcją jest prowadzenie własnego magazynu. To dobra opcja na start, jednak przy większej liczbie zamówień okazuje się niemałym utrudnieniem. Poza tym generuje stałe koszty związane z wynajmowaniem magazynu i opłacaniem pracowników.

Outsourcing logistyki w sklepie internetowym przynosi różne korzyści, takie jak oszczędność czasu i kosztów lub też możliwość skorzystania z doświadczenia i wiedzy firmy zewnętrznej. Można zdecydować się na kilka modeli, w tym np. na dropshipping. Warto dokładnie przejrzeć warunki umowy i wybrać zaufanego dostawcę.


 
Źródło: Artykuł sponsorowany
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Artykuł sponsorowany

Kto kocha, lubi i kupuje, prezenty od Millenium Hall także otrzymuje!

W dniach od 14 do 16 lutego odwiedź Punkt INFO i odbierz jeden z setek prezentów z okazji Święta Zakochanych! By radość była jeszcze większa -  sam wybierasz co otrzymasz!

Reklama