Nowe zasady korygowania faktur in minus
Warto przypomnieć o nowych zasadach korygowania faktur in minus. W ramach pakietu SLIM VAT 1 wprowadzono zmiany związane z okresem rozliczeniowym dotyczących faktury korygującej. Wcześniej sprzedawca ewidencjonował in minus w sytuacji, jeśli uzyskał potwierdzenie odbioru. Od stycznia 2021 r. obowiązują już inne zasady. Przepisy wskazują, że podatnik może rozliczać korekty in minus w dacie wystawiania lub otrzymania faktury, ale pod warunkiem że korekta jest wystawiona w KSEF, a nabywca zgodzi się na otrzymywanie rozliczeń przez ten system. Wraz ze wdrożeniem KSEF na stałe obowiązkowo, oczywistym jest, że zgoda nie będzie już konieczna. Niezbędne jednak będzie zamieszczenie odpowiedniego NIP-u nabywcy na dokumencie. W przeciwnym razie faktura korygująca może nie pojawić się w systemie.
KSEF bez not korygujących
Jeśli chodzi o KSEF, różnica w wystawianiu faktur dotyczy także not korygujących. Faktury wystawione przez KSEF, nie będą mogły być korygowane notą korygującą bez wyjątków. Możliwe jest jedynie korygowanie ich fakturą wystawioną przez sprzedawcę. Co więcej, już od lipca tego roku planowano całkowitą likwidację możliwości wystawiania noty korygujących w jakikolwiek sposób przez nabywców. Za proces korygowania błędów będzie odpowiedzialny dostawca. Przepisy te będą się odnosić też do faktur wystawianych poza systemem.
Reklama
W takiej sytuacji niezbędne będzie uzyskanie faktury korygującej od dostawcy. Przykładowo jeśli kupujący towar otrzyma fakturę z błędnymi danymi, musi zgłosić to do sprzedawcy, a ten jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą. Co więcej, gdy nabywca otrzyma już skorygowany dokument, musi uwzględnić go w JPK, pomimo tego, że faktura nie zmniejsza wysokości podstawy opodatkowania - tłumaczy.
Od kiedy pojawi się KSEF?
KSEF pojawił się już w 2022 roku i od tego czasu można dobrowolnie korzystać z systemu wystawiania faktur. Nie jest to jednak jeszcze konieczne, a decyzja należy do przedsiębiorców. Planowano wprowadzenie KSEF na pełną skalę w lipcu 2024 r. Odtąd wszyscy mieli rozliczać się wyłącznie za pośrednictwem systemu. W wyniku błędów zdecydowano o przesunięciu tego terminu.
Jak powiedział Minister Finansów, Andrzej Domański: Zdiagnozowaliśmy błędy, które uniemożliwiają wprowadzenie obligatoryjnego KSeF w zakładanym terminie. Dlatego podjąłem decyzję o przeprowadzeniu zewnętrznego audytu informatycznego i przesunięciu terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF. System nie wejdzie w życie w 2024 r. Wyniki audytu będą podstawą do wskazania nowego terminu.
Konkretna data jeszcze nie jest znana, jednak szacuje się, że KSEF może być wprowadzony obligatoryjnie dopiero w przyszłym roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz