Czy w Polsce jest prawny obowiązek wymiany opon?
Nie każdy jest świadomy tego, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe. Tak naprawdę sami kierowcy decydują, jakie ogumienie zastosują w swoich autach. Nie znaczy to jednak, że nie istnieją odgórne przepisy, których muszą się trzymać (np. dotyczące minimalnej wysokości bieżnika).
Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy sezonowej wymiany opon mają swoje racje. Ci pierwsi uważają, że nowe zobowiązanie dla kierowców znacznie poprawiłoby poziom bezpieczeństwa na drogach. Przeciwnicy natomiast zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne (globalne ocieplenie). Twierdzą oni, że zimy nie są już takie srogie jak kiedyś, dlatego opony letnie lub całoroczne spokojnie poradzą sobie z lekkim mrozem czy śniegiem.
Czy za brak opon zimowych grozi mandat? Wymiana opon
Przepisy ruchu drogowego dotyczą również ogumienia. Choć ustawy milczą na temat wymiany opon, pośrednio nawiązują do tego tematu. Mandat można dostać w wielu przypadkach.
Jeden z przepisów mówi, że minimalna wysokość bieżnika w samochodzie powinna wynosić 1,6 mm. Niestety, jeżeli zetrze się on poniżej 4 mm, bardzo łatwo będzie wpaść w poślizg. Policjanci mogą również zwrócić uwagę na sposób montażu opon (czy zostały zamontowane na jednej osi, tzn. czy kierunek obrotu zaznaczony na oponie jest zgodny z kierunkiem jazdy) oraz na ich rozmiar.
Mandat można również otrzymać za zły stan techniczny ogumienia (pęknięcia, bąble, uszkodzenia mechaniczne, wyraźne zużycie). To wiąże się pośrednio z typem opon. Warto pamiętać, że opona letnia szybciej się zniszczy na śnieżnych drogach, aniżeli przystosowane do mroźnych warunków ogumienie zimowe.
Wymiana opon – gdzie tego dokonać?
Wymiana opon na zimowe to kwestia, którą można się zająć samodzielnie (w przydomowym garażu) lub w warsztacie samochodowym. Większość polskich kierowców skłania się ku drugiej opcji. Wymiana opon w Rzeszowie, Poznaniu, Wrocławiu czy Białymstoku wygląda tak samo. Mechanicy doskonale znają zasady ruchu drogowego i wiedzą, jak prawidłowo wymienić opony tak, by kierowca nie dostał później mandatu.
Wymiana opon na zimowe – jak to wygląda w innych krajach Europy?
Niemieccy kierowcy muszą wymieniać opony na zimowe – obowiązek ten wchodzi w życie, gdy na drogach pojawia się lód, śnieg, gołoledź i błoto pośniegowe. U zachodniego sąsiada nie ma wyraźnej daty, kiedy należy zmienić ogumienie. Kierowcy muszą podjąć decyzję indywidualnie.
W Czechach jazda na oponach zimowych obowiązuje od 1 listopada do 31 marca. Oprócz tego czescy kierowcy mają wymienić ogumienie wtedy, kiedy pojawią się trudne, mroźne warunki atmosferyczne. Sytuacja jest zatem kuriozalna – mogą oni otrzymać wysoki mandat (nawet do 2000 koron), jeśli przed 1 listopada akurat spadł śnieg, a oni nie zdążyli jeszcze wymienić opon. Dlatego Czesi zazwyczaj decydują się zakładać ogumienie zimowe wcześniej. Na Słowacji zasady ruchu drogowego prezentują się podobnie.
Kolejny kraj, w którym istnieje obowiązek wymiany opon na zimowe to Austria. Oficjalny okres obowiązywania jazdy na zimówkach to 1 listopada – 15 kwietnia. Teoretycznie mandaty w Austrii za nieprzestrzeganie tego obowiązku nie są zbyt wysokie (około 35 euro). Wiele jednak zależy od postawy i nastawienia policjantów, którzy nakładają karę na austriackiego kierowcę. Jeśli uznają oni, że jazda na oponach letnich w czasie zimowych miesięcy stworzyła zagrożenie dla ruchu drogowego, mandat może wzrosnąć do niebotycznej kwoty – 5 tysięcy euro.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz