Rzeszów - Sobota, 02.11.2024
Reklama

Zakończyły się 62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Znamy listę wyróżnionych i nagrodzonych

Dodano: /

fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej
fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej

27 października 2024 r. odbyła się gala finałowa 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 03. Festiwalu Arcydzieł, podczas której ogłoszono werdykt Jury oraz wyniki plebiscytu Publiczności na najlepszy spektakl Festiwalu.

Jury w składzie: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Miłkowski przyznało wyróżnienia i nagrody dla spektakli konkursowych i twórców biorących udział w Festiwalu, który odbył się w dniach 18 – 27 października 2024 r. W konkursie udział brało osiem spektakli.

Nagroda główna, statuetka WANDA 2024 została przyznana dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Nagrodę Publiczności zdobył spektakl "Amadeusz" w reż. Anny Wieczur z Teatru im. S. Jaracza w Łodzi.


Poniżej lista wszystkich nagrodzonych:

Wyróżnienia aktorskie w wysokości 2 tys. zł:


· Wyróżnienie aktorskie za wnikliwy portret przemiany postaci epizodycznej, niedający po wyjściu z teatru o sobie zapomnieć dla Anieli Kowalskiej za rolę Marii w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;

· Wyróżnienie aktorskie za wykonanie piosenki „Życie kabaretem jest”, w której poruszająca kreacja wokalno-aktorska, jest odbiciem całego piękna postaci Sally Bowles – dziewczyny, której największy dramatem jest nieumiejętność realnej oceny rzeczywistości dla Wiktorii Węgrzyn-Lichosyt w spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej;

· Wyróżnienie aktorskie za zbudowanie intrygującej i charyzmatycznej postaci kobiecej, która swoją obecnością i świadomością rozsadza patriarchalne schematy, w których przyszło jej żyć dla Dagny Mikoś za rolę Wdowy Wąsowskiej w spektaklu „Lalka” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Nagrody realizacyjne w wysokości 3 tys. zł:

· Nagroda za kostiumy do spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej, będące nie tylko istotną częścią scenicznego świata, ale też elementem pogłębiającym zarówno aktorskie kreacje, jak i sens spektaklu dla Konrada Parola;

· Nagroda za stworzenie niepokojącej i głębokiej przestrzeni dźwiękowej w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec, w której relacje bohaterów dramatu zapisanego w powieści Stefana Żeromskiego zyskują metafizyczną perspektywę dla Aleksandry Gronowskiej i Michała Litwińca;

· Nagroda za oddanie przy pomocy choreografii złożoności mechanizmów jakim poddane jest portretowane w „Lalce” społeczeństwo, będące z jednej strony ofiarą okrutnego porządku kapitalistycznego, a z drugiej jego głównym twórcą dla Jarosława Stańka;

· Nagroda za adaptację spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec oraz za wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego poruszającego i nigdy niestarzejącego się dramatu młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie, za zetknięcie tej opowieści ze sztafażem środków zaczerpniętych z kultury iberoamerykańskiej, które zaowocowało emocjami, w których może przejrzeć się współczesny człowiek dla Artura Pałygi.


Nagrody aktorskie w wysokości 4 tys. zł:

· Nagroda aktorska za rolę Leona Węgorzewskiego w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz z Teatru Ateneum w Warszawie, tworzącego figurę syna usiłującego wyzwolić się z uzależniającej relacji z matką, odnajdującego zdyscyplinowane teatralne środki w interpretacji witkacowskiej teorii teatru czystej formy, w końcowej części brawurowo ukazującego dialog z toksycznym ojcem dla Adama Cywki;

· Nagroda aktorska za kreację Evy w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” według Stefana Żeromskiego w reż. Darii Kopiec, postaci pozostającej w zwierciadlanej relacji ze swoimi wcieleniami, odsłaniającej dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie dla Magdaleny Drab;

· Nagroda aktorska za rolę Fräulein Schneider w „Kabarecie” w reż. Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, nadającej postaci funkcję figury dramaturgicznej o wyrazistym charakterze i psychologicznej głębi dla Anny Guzik-Tylki;

· Nagroda aktorska za tytułową rolę w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum, której kreacja odsłania wampiryczną relację z synem i zachwycającą przemianę osobowości kiedy staje się czułą, pełną troski, budzącą zaufanie przyszłą matką dla Agaty Kuleszy;

· Nagroda aktorska za rolę Stanisława Wokulskiego w „Lalce” Bolesława Prusa w reż. Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za postać scalającą opowieść o człowieku usiłującym związać sukces zawodowy i osobisty, owładniętą obezwładniającym go uczuciem, że traci nadzieję na osiągnięcie wymarzonego celu, wyrażając swój ból i tęsknotę za szczęściem w mistrzowskiej pieśni finałowej „Trzy kwadranse” dla Roberta Żurka.

Nagroda zespołowa w wysokości 12 tys. zł:


· Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu „Lalka”, który stworzył wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu.

Nagroda Główna – statuetka WANDA 2024:

· Nagroda Główna dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia. Jury pragnie wyrazić tez uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła”.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Świąteczne Miasteczko w Rzeszowie. Znamy pełny program

Jarmark Bożonarodzeniowy, snowtubing, diabelski młyn, karuzela, Festiwal Czekolady, Świąteczny Konwój Radia ZET czy Fireshow - to tylko niektóre z atrakcji jakie przygotowano dla mieszkańców Rzeszowa w ramach tegorocznego Świątecznego Miasteczka na rzeszowskim...

Aktualności

"Ocalić od zapomnienia..." - Zaduszkowy Koncert Wspomnień w MDK

Wydarzenie odbędzie się 25 listopada 2022 r. w sali widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury.

Aktualności

Weekend za pół ceny w łańcuckim Zamku

W najbliższy piątek, sobotę i niedzielę - w ramach kolejnej odsłony ogólnopolskiej akcji „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny” - turyści będą mogli zwiedzić wybrane ekspozycje łańcuckiego Zamku w promocyjnej...

Aktualności

"Festiwal na Bogatości" - Bracia Figo Fagot w klubie Aloha

W piątek, 25 listopada w Rzeszowie odbędzie się koncert niekwestionowanych królów pastiszu disco-polo.

Aktualności

Radomska i Potocka z nowymi programami w BWA

Już w najbliższą sobotę, rzeszowską publiczność rozbawią Aleksandra Radomska i Paulina Potocka. Do Rzeszowa przyjadą z nowymi programami. Stand-uperki wystąpią w Biurze Wystaw Artystycznych przy ul. Jana II Sobieskiego.

Aktualności

Kwiat Jabłoni zapowiada nowy album i trasę koncertową w 2023. Zagrają również w Rzeszowie

Jesienią 2023 roku folkowy duet Kasi i Jacka Sienkiewiczów rusza w pierwszą halową trasę koncertową promującą trzeci album zespołu. Jednym z przystanków będzie Rzeszów. 28 listopada br. rozpocznie się sprzedaż biletów.

Aktualności

Nadchodzą Podkarpackie Konfrontacje Teatralne [PROGRAM]

Trzydniowe wydarzenie rozpocznie się 25 listopada w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej.

Reklama