Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Zakończyły się 62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Znamy listę wyróżnionych i nagrodzonych

Dodano: /

fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej
fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej

27 października 2024 r. odbyła się gala finałowa 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 03. Festiwalu Arcydzieł, podczas której ogłoszono werdykt Jury oraz wyniki plebiscytu Publiczności na najlepszy spektakl Festiwalu.

Jury w składzie: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Miłkowski przyznało wyróżnienia i nagrody dla spektakli konkursowych i twórców biorących udział w Festiwalu, który odbył się w dniach 18 – 27 października 2024 r. W konkursie udział brało osiem spektakli.

Nagroda główna, statuetka WANDA 2024 została przyznana dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Nagrodę Publiczności zdobył spektakl "Amadeusz" w reż. Anny Wieczur z Teatru im. S. Jaracza w Łodzi.


Poniżej lista wszystkich nagrodzonych:

Wyróżnienia aktorskie w wysokości 2 tys. zł:


· Wyróżnienie aktorskie za wnikliwy portret przemiany postaci epizodycznej, niedający po wyjściu z teatru o sobie zapomnieć dla Anieli Kowalskiej za rolę Marii w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;

· Wyróżnienie aktorskie za wykonanie piosenki „Życie kabaretem jest”, w której poruszająca kreacja wokalno-aktorska, jest odbiciem całego piękna postaci Sally Bowles – dziewczyny, której największy dramatem jest nieumiejętność realnej oceny rzeczywistości dla Wiktorii Węgrzyn-Lichosyt w spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej;

· Wyróżnienie aktorskie za zbudowanie intrygującej i charyzmatycznej postaci kobiecej, która swoją obecnością i świadomością rozsadza patriarchalne schematy, w których przyszło jej żyć dla Dagny Mikoś za rolę Wdowy Wąsowskiej w spektaklu „Lalka” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Nagrody realizacyjne w wysokości 3 tys. zł:

· Nagroda za kostiumy do spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej, będące nie tylko istotną częścią scenicznego świata, ale też elementem pogłębiającym zarówno aktorskie kreacje, jak i sens spektaklu dla Konrada Parola;

· Nagroda za stworzenie niepokojącej i głębokiej przestrzeni dźwiękowej w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec, w której relacje bohaterów dramatu zapisanego w powieści Stefana Żeromskiego zyskują metafizyczną perspektywę dla Aleksandry Gronowskiej i Michała Litwińca;

· Nagroda za oddanie przy pomocy choreografii złożoności mechanizmów jakim poddane jest portretowane w „Lalce” społeczeństwo, będące z jednej strony ofiarą okrutnego porządku kapitalistycznego, a z drugiej jego głównym twórcą dla Jarosława Stańka;

· Nagroda za adaptację spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec oraz za wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego poruszającego i nigdy niestarzejącego się dramatu młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie, za zetknięcie tej opowieści ze sztafażem środków zaczerpniętych z kultury iberoamerykańskiej, które zaowocowało emocjami, w których może przejrzeć się współczesny człowiek dla Artura Pałygi.


Nagrody aktorskie w wysokości 4 tys. zł:

· Nagroda aktorska za rolę Leona Węgorzewskiego w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz z Teatru Ateneum w Warszawie, tworzącego figurę syna usiłującego wyzwolić się z uzależniającej relacji z matką, odnajdującego zdyscyplinowane teatralne środki w interpretacji witkacowskiej teorii teatru czystej formy, w końcowej części brawurowo ukazującego dialog z toksycznym ojcem dla Adama Cywki;

· Nagroda aktorska za kreację Evy w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” według Stefana Żeromskiego w reż. Darii Kopiec, postaci pozostającej w zwierciadlanej relacji ze swoimi wcieleniami, odsłaniającej dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie dla Magdaleny Drab;

· Nagroda aktorska za rolę Fräulein Schneider w „Kabarecie” w reż. Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, nadającej postaci funkcję figury dramaturgicznej o wyrazistym charakterze i psychologicznej głębi dla Anny Guzik-Tylki;

· Nagroda aktorska za tytułową rolę w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum, której kreacja odsłania wampiryczną relację z synem i zachwycającą przemianę osobowości kiedy staje się czułą, pełną troski, budzącą zaufanie przyszłą matką dla Agaty Kuleszy;

· Nagroda aktorska za rolę Stanisława Wokulskiego w „Lalce” Bolesława Prusa w reż. Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za postać scalającą opowieść o człowieku usiłującym związać sukces zawodowy i osobisty, owładniętą obezwładniającym go uczuciem, że traci nadzieję na osiągnięcie wymarzonego celu, wyrażając swój ból i tęsknotę za szczęściem w mistrzowskiej pieśni finałowej „Trzy kwadranse” dla Roberta Żurka.

Nagroda zespołowa w wysokości 12 tys. zł:


· Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu „Lalka”, który stworzył wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu.

Nagroda Główna – statuetka WANDA 2024:

· Nagroda Główna dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia. Jury pragnie wyrazić tez uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła”.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Senioralia Rzeszowskie 2023. Ponad 40 wydarzeń na terenie całego miasta [PROGRAM]

Tygodniowy cykl zainauguruje występ Izabeli Trojanowskiej na rzeszowskim Rynku. Finał odbędzie się na miejskich Bulwarach, gdzie wystąpi ikona polskiej muzyki Małgorzata Ostrowska.

Aktualności

Dwa koncerty w Rzeszowie na finał Podkarpackiego Festiwalu Osób Wyjątkowych. Wystąpi m.in. Mikromusic

W drugi weekend września w Rzeszowie odbędzie się finał tegorocznej edycji Podkarpackiego Festiwal Osób Wyjątkowych. W programie m.in. dwa koncerty.

Aktualności

Premiera nowego spektaklu Teatru Przedmieście

„Ceremonia” to tytuł nowego spektaklu Teatru Przedmieście. Autorką scenariusza i reżyserką jest Aneta Adamska-Szukała. Premierę zaplanowano na niedzielę, 3 września o godz. 19:00 w siedzibie teatru. Kolejna prezentacja sztuki odbędzie się 10...

Aktualności

OFF RZESZÓW. Najlepsi twórcy niezależni odwiedzą stolicę Podkarpacia

OFF RZESZÓW - festiwal organizowany od czterech lat przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w tym roku odbędzie się w dniach 17-21 września. To doskonała okazja do zapoznania się z twórczością topowych artystów...

Aktualności

"Ziemia" na zdjęciach Macieja Zduna oraz Roberta Kozdrasia

W piątek, 1 września o godz. 18:00 w Galerii NIerzeczywistej przy ul. Matejki 10 odbędzie się wernisaż dwóch fotografów Macieja Zduna oraz Roberta Kozdrasia. Obaj są członkami Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego.

Aktualności

DKF Klaps wraca po wakacyjnej przerwie! Znamy wrześniowy repertuar

Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza po wakacyjnej przerwie na kolejne filmowe spotkania połączone z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami.

Aktualności

"Chaber Rzeszowski" - wydarzenie modowe w centrum Rzeszowa

W najbliższą sobotę, 19 sierpnia br. na ulicy 3 Maja odbędzie się premierowy pokaz kolekcji Basi Olearka „Chaber Rzeszowski”.

Reklama