Rzeszów - Środa, 27.11.2024
Reklama

Wyjątkowy weekend z klasyką filmową w Rzeszowie

Dodano: /

Podkarpacka Komisja Filmowa w dniach 16 - 18.08 organizuje w Rzeszowie spotkania z klasyką filmową pn. „Jaśnie Pan Waszyński”. Będzie dużo dobrego kina, spotkań z filmowcami, warsztatów i wszystko to za darmo. Pokazy będą organizowanie w sali widowiskowej WDK oraz na rzeszowskim Rynku. Warsztaty odbędą się w siedzibie Estrady Rzeszowskiej przy ul. Jagiellońskiej 24.

Michał Waszyński był najbardziej aktywnym twórcą polskiego kina międzywojennego, człowiekiem o niezwykle barwnym i intrygującym życiorysie. Na jego wyjątkowo bogaty dorobek filmowy składa się ponad 40 filmów, a wśród nich obrazy z niezapomnianymi kreacjami aktorskimi Adolfa Dymszy, Eugeniusza Bodo czy Kazimierza Junoszy-Stępowskiego. Współpracował z największymi w Polsce i Hollywood – stał się odkrywcą talentów Sophii Loren i Audrey Hepburn. Choć kinematografia zawdzięcza mu wiele, na jej kartach najbardziej zapisał się „Dybukiem” z 1936 roku – uznawanym za najlepszy w historii kina film w języku jidysz. Obrazy Waszyńskiego już wkrótce będzie można obejrzeć w Rzeszowie.

PROGRAM:

16 sierpnia (piątek)

Estrada Rzeszowska, ul. Jagiellońska 24

Warsztaty:
12:00-13:30 Wszystko, czego zawsze chcieliście dowiedzieć się o kulturze żydowskiej
14:00-15:00 Di kaczke, di żabe, di lonke – mini lekcja języka jidysz

Wojewódzki Dom Kultury, ul. Okrzei 7

16:30 DWANAŚCIE KRZESEŁ, reż. Michał Waszyński, Mac Fric, 1933, 66 min.
18:00 ANTEK POLICMAJSTER, reż. Michał Waszyński, 1935, 90 min.

Projekcji towarzyszy spotkanie z Piotrem Mularukiem – reżyserem, producentem filmowym, autorem scenariusza filmu fabularnego „Waszyński”.

Scena na Rynku (kino plenerowe)

20:30 DYBUK, reż. Michał Waszyński, 1936, 100 min.

 

17 sierpnia (sobota)

Wojewódzki Dom Kultury, ul. Okrzei 7

16:00 ABC MIŁOŚCI, reż. Michał Waszyński, 1935, 96 min.

18:00 KSIĄŻĘ I DYBUK, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, 2018, 80 min.

Projekcji towarzyszy spotkanie z producentką filmu Małgorzatą Zacharko.

Scena na Rynku (kino plenerowe)

20:30 ZNACHOR, reż. Michał Waszyński, 1937, 100 min.

18 sierpnia (niedziela)

Wojewódzki Dom Kultury, ul. Okrzei 7

16:00 JAŚNIE PAN SZOFER, reż. Michał Waszyński, 1935, 50 min. 
17:00 BĘDZIE LEPIEJ, reż. Michał Waszyński, 1936, 91 min.

Scena na Rynku (kino plenerowe)

20:30 RZYMSKIE WAKACJE, reż. William Wyler, 1953, 118 min.

Wstęp na projekcje i wydarzenia towarzyszące jest BEZPŁATNY.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmian w programie.

 

O FILMACH:

DWANAŚCIE KRZESEŁ, reż. Michał Waszyński i Mac Fric, 1933, 66 min.

To opowieść o fryzjerze Ferdynandzie, który w spadku otrzymuje… 12 krzeseł. Zawiedziony mężczyzna sprzedaje je, a wtedy okazuje się, że nie były to zwykłe meble. Siłą komedii wyreżyserowanej przez polsko–czechosłowacki duet: Michała Waszyńskiego oraz Maca Frica są znakomici aktorzy: ukochany przez publiczność Adolf Dymsza, Czech Vlasta Burian oraz gwiazda teatrów warszawskich Zula Pogorzelska.

ANTEK POLICMAJSTER, reż. Michał Waszyński, 1935, 90 min.

Popis aktorski Adolfa Dymszy, który gra tu warszawskiego „morowego chłopa", niewinnie ściganego przez policję rosyjską za "knowania antypaństwowe". Antek  przywdziewa mundur policmajstra i w prowincjonalnym mieście przyjmowany jest z najwyższymi honorami. Oszustwo wychodzi na jaw, ale sympatyczny cwaniak wychodzi z opresji cało. Dodkowi partnerują: Mieczysława Ćwiklińska, Antoni Fertner, Konrad Tom i Maria Bogda, muzykę do filmu napisał Henryk Wars.     

DYBUK, reż. Michał Waszyński, 1936, 100 min.

Lea i Chonen powinni być małżeństwem – tak jeszcze przed urodzeniem dzieci ślubowali ich ojcowie. Gdy związek młodych ludzi jest zagrożony, zrozpaczony Chonen zaczyna wątpić w istnienie Boga i wzywa na pomoc szatana. Trafiony piorunem młodzieniec umiera, ale w dniu ślubu Lei wstępuje w swoją ukochaną jako dybuk. Zrealizowany w języku jidysz film został oparty na dramacie Szymona An-skiego "Misterium na pograniczu dwóch światów", w przepiękny sposób pokazuje obyczaje i obrzędy religijne chasydów, jednocześnie wyróżniając się wybitnymi walorami artystycznymi.

ABC MIŁOŚCI, reż. Michał Waszyński, 1935, 96 min.

To jedna z najbardziej udanych komedii z udziałem Adolfa Dymszy, który gra tu kierownika szkoły tańca i filmu, dodatkowo utrzymującego się z pisania kucharkom listów miłosnych. Miłosne perypetie zakochanego w pannie Helence Wincentego Poziomki przeplatają się z historią o tym, jak zdobyć ekonomiczną niezależność, gdy jej warunkiem jest opieka nad… trzyletnią dziewczynką. Scenariusz napisał Marian Hemar, ukochaną Poziomki gra Maria Bogda, którą w plebiscycie w 1929 roku rodacy uznali za najpiękniejszą Polkę, a w roli aktora rewiowego pojawia się legendarny Lopek – Kazimierz Krukowski. W pamięć zapada widzom piosenka Nic takiego z muzyką Henryka Warsa. Film poddany rekonstrukcji cyfrowej w ramach projektu „NITROFILM” realizowanego przez Filmotekę Narodową w Warszawie.

KSIĄŻĘ I DYBUK, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, 2018, 80 min.

Jak to się stało, że Mosze Waks - syn biednego, żydowskiego kowala z Wołynia, został Michałem Waszyńskim - najbardziej popularnym polskim reżyserem okresu dwudziestolecia międzywojennego a zmarł w Hiszpanii jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski katolicki arystokrata na wygnaniu? O odcinaniu się od przeszłości, zacieraniu śladów i ciągłej gotowości do zaczynania wszystkiego od nowa opowiada jeden z najciekawszych polskich dokumentów ostatnich lat, w którym widzów zachwycają przede wszystkim dziennikarskie śledztwo i ciekawe nagrania archiwalne.                     

ZNACHOR, reż. Michał Waszyński, 1937, 100 min.

Bohaterem filmu jest chirurg, który pod wpływem wypadku traci pamięć. Zamieszkuje na wsi i zyskuje sławę jako znakomity znachor. Któregoś dnia przychodzi mu operować młodą kobietę, niebawem mężczyzna odzyskuje pamięć i ...rodzinę. Bardzo dobrze zrealizowany melodramat oparty na bestsellerowej powieści Tadeusza Dołęgi–Mostowicza ze znakomitymi kreacjami aktorskimi Kazimierza Junoszy–Stępowskiego, Elżbiety Barszczewskiej, Józefa Węgrzyna i Mieczysławy Ćwiklińskiej był przebojem kasowym dwudziestolecia międzywojennego.

 

JAŚNIE PAN SZOFER, reż. Michał Waszyński , 1935, 50 min.

Eugeniusz Bodo, Ina Benita i Antoni Fertner w popularnej komedii omyłek, w której lokaj udaje hrabiego, a hrabia decyduje się występować jako szofer. Na szczęście psuje się samochód i między młodymi, którzy zawarli wcześniej fikcyjny ślub, ma szansę rozwinąć się prawdziwa miłość… Muzykę do filmu napisał niezrównany Henryk Wars. Szkoda, że z 80 minut filmu do dzisiejszych czasów zachowało się tylko 50!

BĘDZIE LEPIEJ, reż. Michał Waszyński, 1936, 91 min.

Z radia przenieśli się na chwilę do kina, żeby zachwycić widzów oryginalną lwowską gwarą, optymistyczną filozofią życia oraz bezpretensjonalnym humorem. Szczepcio i Tońcio, czyli Kazimierz Wajda i Henryk Vogelfänger, gwiazdy legendarnej audycji Wesoła Lwowska Fala, zagrali dwójkę lwowskich batiarów, którzy muszą zaopiekować się porzuconym niemowlęciem, obdarzonych przez nich oryginalnym imieniem ”Bajbus”. Dodatkowym atutem filmu jest muzyka Henryka Warsa, jednego z najlepszych kompozytorów muzyki filmowej I połowy XX wieku. Film poddany rekonstrukcji cyfrowej w ramach projektu „NITROFILM” realizowanego przez Filmotekę Narodową w Warszawie. Film poddany rekonstrukcji cyfrowej w ramach projektu „NITROFILM” realizowanego przez Filmotekę Narodową w Warszawie.

RZYMSKIE WAKACJE, reż. William Wyler, 1953, 118 min.

Któż nie zna tej urzekającej amerykańskiej komedii romantycznej z debiutującą w roli pierwszoplanowej Audrey Hepburn i partnerującym jej Gregorym Peckiem? Młoda księżniczka ucieka swojej świcie i chce incognito poznać Rzym, pomaga jej w tym reporter, szukający tematu na pierwszą stronę gazety… Klasyka kina, w powstaniu której miał swój udział także Michał Waszyński, który po wojnie wybrał emigrację i zaangażował się w przemysł filmowy jako producent i dyrektor artystyczny.

 

Reklama

Komentarze

Reklama